|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag är väldigt nöjd med min 320i.e90 Snabb,snål,tyst. manuella lådan är toppen. Fattar inte varför det gnälls på den. |
|
|
Hej! Är inne på att köpa en bil till, åker en Ford Mondeo 2.0 kombi flexifuel nu, och har en v70 -00 som frugan kör, men nu ska hon också börja åka lite längre till arbetsplats som gör det värt att köpa en annan bil (istället för V70).. Jag trivs bra med Forden förutom att jag tycker att motorn är för klen.. Är inne på en 320d touring 2008 eller nyare max 14000mil.. Automat och touring och diesel är ett krav för mig.. Är det några som upplevt problem på E91 320D som har börjat gått lite mil, 18000 och uppåt? Partikelfilter? Turbo?.. Skulle kunna tänka mig en 5 serie eller 3(5)25d om jag hittar en till bra pris, tror att 520D är lite för klen för så stor bil? Tycker det är lite svårt att motivera prishöjningen på en 325D men då har jag inte provkört dem, antar att 6cyl går mycket jämnare och lungnare en 4cyl.. Annars ser jag fram emot att få köpa en BMW, har alltid tyckt om dem.. Ang. Import om jag ska köpa en Imp. så kommer jag ta hem den själv, men endast om det är ekonomiskt fördelaktigt med försäkringar m.m.. Kommer i sådana fall att köpa en av en handlare.. mvh! |
|
|
Hur skulle ni välja om skicket på bil är likvärdigt. en nyare typ 2010 e91 (184hk) som kanske har gått mellan 17-20000mil. eller en äldre typ 2008 som har gått ca 8-12000 mil ? Svårt.. |
|
| Beror ju helt på hur många mil du själv kommer köra. De milen är ju inget att oroa sig för. Men kommer du köra många mil per år så kommer ju den nyare rullat rätt långt inom en snar framtid. Själv skulle jag valt Lci eftersom jag tycker det är snyggare och den ser modernare ut och har DRL-belysning osv. LCI speciellt om bilen saknar M-sport. | |
|
Jo det blir ju lite mil, som det ser ut nu så kan det bli upp emot 3000 mil om året.. Men det är bara motorvägsmil med 100 som lägsta fart.. Men de borde väl hålla för 30-40000 mil om man sköter om den? De dyraste utgifterna bli ju turbo och partikelfilter.. Vet ju inte hur länge de håller.. Mvh |
|
|
Har nu pratat med en BMW mekaniker ang E91 20 25, han sa att det man ska ha i åtanke är att partikelfiltret är satt att hålla ca 20-25000mil även om det kan gå längre.. Tryckgivaren i turbon var ett relativt vanligt fel men inte milberoende, finns inte som reservdel som resulterar i att hela turbon måste bytas.. Annars inga direkta fel.. Så ska jag köpa en bil som gått mer än 15000 så kommer jag att pruta på att det innom två år behöver bytas partikelfilter..(ca15-20000kr på BMW om jag förstått rätt) mvh |
|
|
Om bilen är korrekt prissatt kommer du få svårt att pruta 20tkr på en bil för att något framöver kanske behöver bytas. Ska du göra samma sak med bromsar,däck,koppling,växellåda osv också? Detta förutsätter förstås att bilen är relevant prissatt men en begagnad bil har ju sitt pris satt baserad på dess nuvarande skick, inte som den var ny. ------- //Lövet |
|
|
Jo men det är klart, jag tycker väl att en del tar för mycket om bara jämför annonser, sen måste man ju se och känna på bilar, och pruta hela summan är alltid svårt, man ger ett bud sen får man se vad som händer, problemet är ju att man nästan skäms för att pruta 10-20% men i utlandet gör de det nästan alltid.. Om det står att bilen är i bra skick o bilen är 2010, i min värld är det inte många märken i en sådan.. Vad är ett rimligt pris ?? Antar att det är det priset som folk är beredda att betala. Jag Är beredd att betala för rätt bil.. försöker bara vara medveten o ger det tid till att finna rätt bil...köpte min Mondeo 2010 som hade gått 10000 mil av handlare, lånade hem bilen över helgen, garanti, nyvaxad ren inuti med mera.. så fanns det privatpersoner som tog 20000kr mer för exakt likadan bil fast den hade gått 15000mil... inte ett rimligt pris enligt mig.. |
|
|
Sen så tror jag att en del säljare försöker med att köparen inte tänker på partikelfiltret, en del vet ju inte ens vad det är..Tror inte att så många som inte kan bilar räknar med en utgift på 20000 första året som de köper bilen.. Men det är ju deras problem, jag vet.. mvh |
|
|
Om man vänder på det då: Hur mycket skulle ni säga att ni skulle vara beredda att betala för en BMW 320d 2010 (184hk) som gått ca 12500mil enda krav automat och sportstolar, svensksåld fint skick. Jag skulle säga max 150000 (förstår att det kan bli lite dyrare om det är en massa tillval) men som riktpris tycker ni att jag ligger för lågt? |
|
|
Jag tycker du ligger för lågt. Det finns inget till salu för de pengarna. Någon enstaka manuell finns eller så är det betydligt mera mil Länk Närmast Länk Länk ------- //Lövet |
|
|
Den röda du länkar till verkar helt oki, den har gått mindre och mycket utrustning tycker den helt klart är värd 155000-165000 som man säkert får den för om man betalar cash.. Så visst finns det de som ligger rätt.. Men som du säger rätt bilar kryllar det inte av.. Mitt pris (150000) var med mindre uttrustnig.. |
|
|
Hej, har beslutsångest, funderar fram o tillbaka vad man ska prioritera. Jag kommer som sagt att börja pendla ca 18-20 mil om dagen, motorväg. Undrar om man ska köpa en nyare 320d e91 (2010-2011) eller en 330d alt 325d men då kanske en 08-09 , kommer att behålla bilen länge är tanken ca 7år.. Är det värt den extra driftkostnaden för att få 3l sexan.. Är ju ett fan av stora motorer, men vill inte göra bort mig.. Känns som att om jag provkör en 330d kommer inte en 320d vara lika intressant??!. Får väl betala ca700 kr mer i månaden för att få åka 330d.. Räknat på fabriksuppgifter.. Blir ju nästan bara landsväg. Tankar? |
|
|
Om det bara blir 700kr/mnd skulle jag inte tveka. Den kostade säkert 100.000kr mer som ny. Men samtidigt, det är inte i konstant fart på motorväg som skillnaden märks främst. Där går en också 320d alldeles utmärkt. ------- //Lövet |
|
|
Precis, jag tänker rent känslomässigt att man kan ångra sig i längden när man ändå investerade. Hade man köpt en helt ny så hade man inte haft råd med en 330d 😜 |
|
| Du uttrycker i din första post oro för kostnader. Alla bilar blir vardag, kostnaderna består, och om du huvudsakligen ska ligga och pendla... | |
|
Jag hade nog nöjt mig med 325i/d om du ska pendla. Hade en 335d 2010 själv och visst var den snabb men man fiskörde mest med den och då drack den ca 0.7l/10km, hade det varit en 325i/d hade det varit 0.5-6l/10km samt att försäkring, skatt och själva värdetappet hade varit mycket billigare. Med en 325i/d har du kraft men samtidigt ett billigare ägande jmf med 330i/d. Sen kanske en 320i/325i kan vara alternativ, mycket billigare inköp och vid statisk motorvägsfart (pendling) så förbrukar de inte mycket mer än diesel + blir själva inköpet av bil mycket billigare, billigare försäkring, billigare bränsle och du får mysiga rak sexa motorljud. :) 320d 177hk/184hk är snål och kvick men det vibrerar och skakar som en galning om jag får överdriva lite. Minst sex cylindrigt hade jag köpt. |
|
|
Jag gick från 318d till 325d (båda manuella 2011or) och skillnaden i förbrukning vid min körning är 0,63 mot 0,55, skatten är 2766 mot 1228 (318 iofs befriad 1-2år till) och på mig skiljer det 898kr/år i helförsäkring. Men det är som en HELT annan bil! Även vid jämn fart på motorvägen känner man lugnet från 6an. Tänk på att efter mars 2010 fick 325d samma motor (204hk, 430Nm), vxl-låda och bromsar som 330d. Nu har vi iofs fått nys på en trevlig 535d, det är ytterligare en dimension på bilkörningen.... |
|
|
hade en 318d E91 2011 manuell innan, var enormt trött på den manuella lådan Det enda man fick göra vara att växla kändes som. Körde jag i 100 km/h på sexan och komifatt en bil, ner till femman direkt har nu en F31 320d automat, den är helt underbar kommer aldrig ha manuell mer. håller med Micleg; Det är som att manuella lådan är sämst i världen och automaten bäst i världen på 320d :) det var bara min åsikt, lycka till |
|
|
Hmm inte lätt, har tittat lite på 325i e91, hade räknat bort dem pga av att jag trodde att de drog en massa bensin, men så verkar ju inte vara fallet om man tror på vad folk säger (skriver). Tror inte att det blir billigare i längden med en 325d än en 325i.. eftersom jag tänker behålla den länge så är risken att jag åker på både byte av turbo och partikelfilter.. (kommer att köra omkring 3000mil per år) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.