|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Efter att ha kört uppställda grävlingar från THN i över 10år är det slut med detta av naturliga själ... Och vad är då bättre än att byta till BMW! Jag sneglar istället på 3-serien touring med diesel el. bensin. Det jag är rädd för är att den kommer kännas slö då man inte riktigt för samma motoreffekt/krona. Hur håller 320D/325D motorerna ihop efter 10.000mil och vad ska man titta efter som beg.köpare? Gissar att dessa är avancerade med VGT, elvattenpump mm. vilket skrämmer mig en del om de börjar strula = dyrt. Och om man istället tittar på bensin så är naturligtvis 325i en favorit, men utbudet är skralt och de som finns kostar därefter. 320i 170hk finns det det en del av till riktigt bra pris. Man kan lyckas hitta en fin 2011 med M-inredning för ca 160.000kr. Är dessa motorer så tråkiga att de inte gör bilen rätt? Som denna annons: Länk | |
|
320i är trött. Hela tiden. Fult motorljud. 325i är trött under 3500rpm men går fantastiskt därutöver. 320d är en bra motor men kanske inte så spännande. Snål och effektiv. Finns vissa problem med svänghjul på manuella bilar. 325d är problemfri och har riktigt härligt drag på de flesta varv. Kommer påminna en hel del om saabturbomotorerna i och med vridet på låga varv. Min egen favorit helt klart av de alternativ du väljer. ------- //Lövet |
|
|
Är nog benägen att hålla med andreas_lofgren. Gillar min 325d väldigt skarpt och det är riktigt bra drag i den och bottenvridet är riktigt grymt. Billigt går den också med tanke på att det är en tre liters sexa. Ligger på ca: 0,65-0,7 blandad körning. När vi körde en roadtrip på 300 mil i somras låg snittförbrukningen på 0,57 uppmätt vid tankningarna. Bilen har gått drygt 17000 mil och vi har kört ca: 3000 mil på ett år och absolut inget som strulat. Klart bästa/trevligaste bil jag haft. Ska kanske tillägga att det är en -09 vilket innebär facelift och att man slipper byta partikelfilter (enligt vad jag läst här på AP) men jag förmodar att det handlar om nyare än så eftersom länken är till en 2011. |
|
|
Som exempel hittade jag denna vid en snabbsökning: Länk Kanske lite äldre men verkar fräsch. Dock importerad och då bör man kolla upp historiken noggrannare. |
|
|
Tack för tips och råd! Så man ska alltså inte vara rädd för att välja en diesel och gärna då efter 2009. Självklart vill jag ha en så ny bil som möjligt. Priset bör högst vara ca 170-180.000kr och vill inte att den gått mer än ca 10.000mil. De 325D som hittas som stämmer in på detta är 2009:or med ca 10-12.000mil. Som denna: Länk eller denna Länk Men då är de nästan alltid importerade. Går man på 320D så hittar man både 2010/2011:or som passar in. Som denna: Länk Krav är manuell (har drömt om en skön manuell låda lääänge), touring och sportstol med svankstöd. Sportchassi är en stor fördel. Men då tolkar jag det som att det inte är vanligt med haverier på högtryckspumpar, injektorer eller andra dieselspecifika motordelar som är dyra… Tyvärr så har jag bara möjlighet att välja tjänstebil inom VAG och då blir det en bättre beg. bil istället. En F31 hade nog varit riktigt fin även om man läser sig till att E90-serien är mer körglad. Har alla med Dynamicpaket sportstol och sportchassi? |
|
|
Jag håller inte med om att E90 skulle vara mer körglad än F30. Enda anledningen att välja E90 före F30 är förmånligare priser. |
|
|
Den svarta 325:an i Järfälla verkar ju riktigt fin. Självklart något dyrare eftersom den är svensksåld. Dessutom bara en ägare (plus bilfirman) vilket är ovanligt. Egentligen är det ingen större fara att köpa en importerad bil om man bara kollar upp historiken noga, men tyvärr är det många som inte gör det och lurendrejeriet kan fortsätta. Vilken utrustning bilarna har kan man kolla genom att ta de sista sju siffrorna i identifieringsnumret på transportstyrelsens sida "söka på annat fordon" och sedan kollar man på denna sida: Länk så får man fram vad som finns. |
|
|
Om du värderar ett tryggt köp avråder jag dig från att handla på Riddermark Bil AB som den svensksålda bilen säljs av. Enligt egen erfarenhet är de riktigt svåra att ha att göra med om det framkommer fel på bilen efter köpet, eller om det visar sig att det som avtalats inte är uppfyllt. De tar marginellt bättre ansvar som köp hos en privatperson. Se även: Länk |
|
|
Att 320i skulle vara slö kan jag nog inte hålla med om. Har gått över till BMW efter kört saab i många år. Sista saaben jag hade var 9-3 SC 06 210 hk. Visst färre hästar , men den kommer inte långt efter i kör glädje. Det kan jag intyga. |
|
| Varför inte en 330d. Man får både väldigt bra effekt och den är heller inte så dyr att äga. | |
|
Jag håller inte heller med om att en 320i är trött hela tiden utan tycker det är en fullt fungerande kombination, detsamma gäller min betydligt tyngre X3 med 20hk mindre och permanent fyrhjulsdrift. Det är ingen raket men motorn är smidig och drar glatt om man kör den korrekt och inte segdrar konstant på dieselvis men inte ens på låga varv är den stendöd, du kan utan problem lägga i sexan i cirka 40km/h och ändå accelerera i takt med tant Agda och övrig trafik. Den lilla fyran mår självklart inte bra av den körstilen men påstår man att moderna bensinmotorer behöver ligga på 3500-4000 varv/minut eller mer för att det skall gå framåt överdriver man ordentligt. Jag håller med om att bensinfyrorna har ett enormt trist motorljud men den stora fördelen är att de knappt hörs eller känns inne i bilen utan går mer sofistikerat än man väntar sig från en motor med fyra cylindrar. På med radio och fläkt så hör du den inte, knappt ens när du accelererar hårt, och det är inte helt rätt i en BMW men hundra resor bättre än den ouppfostrade 320d i mina ögon. Missförstå mig inte 20d är en fin maskin men just gångkulturen på en dieselfyra är riktigt trist och fäller motortypen i mina ögon, jag höll god min i en Passat TDI170 genom jobbet i några år men tyckte inte om motorns skakande och bullrande vid främst stadskörning och tyvärr är BMW´s 20d sämre än VAG/VW´s 2.0TDI på just den punkten. I mitt tycke är det 20i > 20d men det är jag relativt ensam om. Dieselsexan är däremot mycket trevlig och inte särskilt ouppfostrad ens vid stadskörning, bensinfyran är ok men en BMW gör sig bäst med sex cylindrar om du frågar mig så jag hade kikat efter en 25i eller 25d och uppåt i din sits. Lycka till med jakten! //Bjersér |
|
| Du ska nog börja med att reda ut om det är diesel eller bensin du vill ha. Stor skillnad i karaktär och bmw´s dieslar har precis samma trista dieselkaraktär som alla andra tillverkare har. Märks väl dessutom extra mycket i en manuell bil som du vill ha. | |
|
Att skillnaden i karaktär är stor mellan x25i och x25d är sant, detsamma gäller rådet att provköra. Vilken motor som är "trist" eller inte är dock upp till den personliga uppfattningen. Själv föredrar jag (som utrett i en annan tråd) x25d över x25i och jag har ägt båda. ------- //Lövet |
|
|
Måste säga att detta forum levererar! Tack för all info. Håller håller helt med om att det är olika karaktär på en (sug)bensinare och en diesel. Eftersom jag i grund och botten är såld på motorer med bottenvrid så är jag skeptisk till 20i även om man får mkt för pengarna. Var förövrigt ute och körde en 520D F11 idag och måste säga att jag var imponerad av både motorljudet och känslan. Diesel är diesel, men denna kändes både varvvillig och ljudet var riktigt mulligt. Om 184hk/380Nm kan få en stor F11(automat) att rör på sig måste den kännas bättre i en E91. Det är lite svårare att åka ut och prova diverse olika motoralternativ när de är beg. än att åka till Bavaria och låna en demobil… Utbudet på 320D är enormt och det verkar verkligen som om man kan få en riktigt fin 2010 under 10.000mil för 160-170kkr. Både 325i, 325D och 330D skickar priset upp ca 20-40.000kr eller ner mot en 2008 om man vill hålla sig inom samma pris och mil. Visst kommer en 184hk/380Nm diesel kännas klen mot dagens kärra på 280hk/400Nm. Men det är inte ofta jag utnyttjar effekten… Att kunna åka på närmare halvlitern istället för litern och med ett vassare chassi väger även upp en del. Men ska naturligtvis ut och prova några E91 innan jag beslutar mig :) |
|
|
Har en problemfri 325d 2008 till salu. Ligger för 125k på blocket. Haft en 530d e61 tidigare och jag tycker 325an går bättre än den. Går som sagt billigt. Kul bil för den går billigt och samtidigt känns mkt pigg. |
|
|
Har haft min 320d i fem år nu oxh älskar fortfarande bilen. Motorn med 177 funkar klanderfritt med automat (tycker det är bäst på dieselfyrorna) och drar väldigt lite bränsle. Jag uppmäter 0.5-0.55l/mil under normal körning. Som mest har jag haft 0.9l/mil med släp på 1200kg bakom bilen i 100kmt. Tillräckligt med tryck är det nog, även om jag funderat lite på en flashtuning, dock är jag lite skeptisk eftersom det så sällan behövs. Msport paketet tillför både snyggare front och trevligt chassi tycker jag. Att rekommendera. //Anders |
|
|
Jag är väldigt nöjd med min 320d, Har automat och det är kanon på den motorn. Pendlar 10mil om dagen och det är en fröjd att tanka. Har kört en 325i för några år sedan och visst är den kvickare. Jag tycker du ska prova en 320d innan du bestämmer dig. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Håller med om att 320dA 177hk är riktigt bra. Farsan har kört över 10 000 mil med sin på två år och inte ett enda fel. Den är stark, snabb med lagom förbrukning. Ska du ha bensin så ska du ha minst 325i så du får 6-cyl. Så silkeslen och och harmonisk gång så man börjar gråta medans 320d har en del vibrationer som känns i hela bilen. |
|
| Hade en 320d EDE 2010 manuell, men den kopplingen var hemsk. E6X har mycket bättre manuell koppling, men för mig blev det en självklarhet att välja automat på F31. Det är som att manuella lådan är sämst i världen och automaten bäst i världen på 320d :) | |
|
Jag håller inte med angående att den manuella lådan skulle vara sämst i världen. Har inga problem att växla själv bara för att det är en diesel under huven. Till TS, jag tror du kommer uppleva 325d som starkast. Mycket kraft på de varvtal som används i en bruksbil. 325i har en mjukare gång, men de gånger jag kört den har jag alltid upplevt det som en kastrerad 330i. Det är den motorn som är den riktiga pärlan om man ska överge diesel för en bensinare. __________ Mvh Grelle |
|
|
335i touring M-sport har jag. Både bottenvrid och effekt på högre varv men törstig. Vi kör ju inte mer än 1500mil med bägge bilarna i vår familj, soppan skiter jag i. Jag har ett leende på läpparna hela tiden. Satsa på M-sport, mycket snyggare och jag gillar det mörka innertaket. Vår chippade Saab har en mycket toppigare effektkurva, mer ketchup. Men den är ju mer skrämd per liter. Men Saaben har en grym motor. E91 känns så jävla tung, det är det ända negativa jag har hittat. Ska du inte köra långt per år så måste du provköra en 335i. Motorn är en pärla trots lite högre driftskostnader. Går som ett skott! Mina cent... Mvh Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.