AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.377

Konstigt elproblem/batteri E61

Sida 3 av 3
Er
1
Erik e61
530 e61
Tjena har en 530d e61 -04 har oxå haft problem med tjuvström/tomt batteri:( men tror mig hitta felet!!! Gick ut för att pissa mitt i natten när det är helt tyst runtomkring och då hör jag kompressorn till nivåregleringen står o surrar utan att stanna så den måste ha hängtsig/läcka tog bort batteripolen och där efter har det funkat som vanligt!! Räknar med att jag varit utan ström på morgonen ifall jag inte gått ut..

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hej Pade701! Har samma problem som du. Bilen går ibland inte i "sleep mode". Har ett nytt 110 ah batteri sedan november. Ska lämna in den hos bmw i Jönköping tänkte jag och passa på då fråga om det är ibs kabeln som strular. Däremot får jag upp batteri symbol om man stänger av bilen efter en stund om man går på batteri läget. Under körningen så kan man gå in i hemliga menyerna i cluster och där ser man att bilen laddar på ca14.7v. Så det är ju inget fel på generatorn.

MvH Bmw 4-ever
no
163
novaland
520iA Touring -10
Undra om man en kall dag skulle kunna gå runt med en IR-kamera runt en bil (och innuti, under, osv) och se vad som genererar värme? För om något drar ström så borde det rimligen generera någon form av värme. Har dock ingen erfarenhet av värmekameror, så jag vet inte om de skulle kunna uppfatta de små värmeläckagen som eventuella "elfel" skulle generera.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Skulle åka hem från jobbet och då var lampan vid växelväljaren släckt likaså den gröna LED i förardörren till barnsäkring för fönsterhiss. Åkte hem. efter att jag ställde bilen hemma så gick jag ut efter ca 18 min. Gröna LED var släckt men ej den vid växelväljaren öppnar upp och då tänds även den gröna Led lampan. Tog bort kontakterna från polerna och lätt batteriet laddas.
Kan man mätta med tångmultimeter över pluskabeln och se hur mycket ström det går åt? Den ska klara upp till 400 A

MvH Bmw 4-ever
Pa
43
Pade701
520dt f11 2011
Hej Peter78w

Jag hämtade min bil för drygt en månad sen från verkstad och än så länge inga bekymmer.
Jag testade oxå led lampan vid förardörren efter 18 minuter och det var blandade resultat. Ibland så släcktes den och ibland inte..
Dock som jag skrev här i ett tidigare inlägg så märkte elektrikern hos BMW att tjuvströmen sjönk drastisk när han bytte IBS kabeln.
Det och någon uppdatering, som jag inte frågade vad det va, verkar ha löst problemet.
Sen vet jag inte riktigt hur viktigt det är att registrera det nya batteriet i bilens dator. Detta gjordes oxå trots att jag bytte till samma Ah. Många säger att det är ännu viktigare om man byter till annan styrka.
En sak är säker dock. Jag borde lämnat bilen hos den auktoriserade ÅF från första början. Hade sparat en del tid och pengar men framför allt mycket frustration eftersom ingen annan verkstad kunde hjälpa mig på ett konkret sätt och jag är kass på elfel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.