|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Om det var en annan typ av batteri så måste du koda in det, så var det för mig. När det blev riktigt kallt så sjönk strömmen mer på mitt nya syrabatteri än på originalet och då tror bilen att det är ngt som drar ström, och det blir en massa konstigheter. Dessutom så kanske du måste byta batteriet på nycklarna, det har betydelse på min F11 iallafall. | |
|
Tack killar Henrik 77, det kan bli dyrt vilket jag absolut inte vill men med min begränsade kunskaper så ser jag inget annat alternativ tyvärr.. Tror att jag har gjort det jag mäktar med på egen hand. Eller har du vägarna förbi Jönköping?:) hanslindgren, intressant det med kodningen. Har läst runt på nätet om behovet att koda utan att riktigt få intrycket att det är ett måste. Var det en E61 du hade samma problem med? Kanske ska ringa den lokale ÅF och kolla? |
|
| Hade du bott kring Malmö hade jag gärna kunnat hjälpa dig. Det viktiga för dig nu är att få tag i en duktig mekaniker. Om du lämnar på BMW så fråga om dom har en kille som är duktig på el och be att få han till att kolla din bil. | |
|
Tror inte jag ska börja med BMW verkstad dock med tanke på de erfarenheter som många här på forumet har när de har där för liknande problem. Har tillbringat en hel del tid i forumet och läst massa trådar för att försöka fatta på ett ungefär vad felet beror på men det verkar finnas rätt mycket som kan vara fel... Skulle kännas bra om man kunde utesluta något alternativ.. Vilket jag inte kan i nuläget.. Man blir mörkrädd när man läser om kablage eller andra enheter som kan kosta 10-20 tkr för att byta ut. Och det jag inte fattar alls är varför batteriet tappade nästan ingen spänning alls när bilen stod i två dagar när det strulade förra gången för att sedan fungera i nästan 20 dagar innan det började krångla igen... Kylan som kom nu på sistone kanske? Och vad skulle kylan påverka isåfall? Arggghhh, frustrerad man blir:) |
|
| Det kan vara svårt att hitta. Men eftersom du säger att knappen för att spärra fönsterhissarna bak lyser så skulle man ju kunna gissa på tex en elhiss motor. Fungerar alla fönsterhissar bra? Ingen som går tungt/trögt? Har du bilen i garage hade jag testat köra ner alla fönsterna till tex hälften. Vänta och kolla om lampan slocknar i knappen. Men du borde be någon hjälpa dig att mäta strömmen. Som någon sa. Använd en tång ampere meter istället för som jag föreslog en multimeter. Då behöver fu inte koppla från batteriet och samtidigt kan du tex slå till tändningen och köra fönsterhissarna. En tångampere mätare kostar inte många hundralappar. | |
|
Tack Henrik Tyvärr så har jag ingen garage men det får bli att jag använder polarens nu i helgen. Jag testar det du beskriver med fönstren. En sista fråga dock när det gäller just den lilla lampan. Kan den lysa trots att det är något helt annat som drar ström? Jag menar ifall den bara indikerar att bilen inte går i sleep mode och att felet är något annat istället? Ska även försöka mäta tillsammans med polaren. Finns ju ganska tydliga instruktioner i tråden som vi kan använda. |
|
|
Hej igen. Är det vid kyla som problemen uppstått så är det troligen för att du inte har ett orginalbatteri (ev AGM tror jag typen heter) och det batteriet är inte lika känsligt som det du har i nu även om ah är samma. Så när kylan kommer och strömmen börjar sjunka så tror bilen att det är ngt som drar ström eftersom orginalbattariet inte sjunker så mycket normalt. Så var det för mig iofs på en F11 men jag tror att det kan vara system i din. Min bil hittade på att parkeringsljuset stod på och drog ström fast jag aldrig använt det. Mitt nya battari var nu åtta månader och när det blev -25 grader så började problemen och försvann när jag stått i garaget ett dygn i värmen och därefter har BMW kodat om till ett sånt batteri som jag nu har (syravatten) som iofs är sämre vid kyla än originalet. Det första dom frågade mig om var nyckelproblem eftersom dom hade haft bilar som icke fungerade när det var slut på ström i nyckeln eftersom det lagras info i nyckeln. Värt att kolla iallafall. Hasse |
|
|
Hej igen och fortsättning på "dramat"... Trött man blir.. Nåväl, bilen lämnades till verkstad 21/1. De registrerade det nya batteriet och så att de inte hittade tjuvström. Ok sa jag, vad händer om det strular igen. Inga problem sa de, bara att komma in så ser vi på felkoderna om det finns något annat problem. I lördags, alltså efter 11 dagar, så var det dags igen... Bilen helt strömlös på morgonen.. Startkablar användes för resan Jönköping - Göteborg som var bokad. Igår söndag strömlös på morgonen så idag åkte jag till samma verkstad igen. Inte så villiga att hjälpa mig denna gång dock trots att de sa det sist jag hämtade bilen. Åk till BMW istället, var det enda de sa. Och det gjorde jag. Fick lämna bilen på en gång och fick en liten uppdatering sent i eftermiddags: det verkar vara något med motorelektroniken sa killen som ringde. Någon gasspjäll som drar ordentligt med ström sa han också. Så pass att bilen var helt strömlös när de skulle köra in den i verkstaden. Men vänta sa jag, klart att bilen var helt strömlös. Batteriet var helt urladdad och jag använde startkablar innan jag körde de knappa 2 km till er. Blev tyst i andra änden av luren.. Vi kommer att kolla på det igen sa han till slut. Har ni hört något liknande förut? Gasspjäll som drar ström? Man vill ju inte hamna i ett läge där man byter en massa saker på bilen till verkstaden prickar rätt.. Och om det nu verkligen felet ligger där, är det dyrt |
|
|
Blev struligt på sista inlägget.. Är det dyrt att reparera? Skulle jag avsluta med. Sen verkar det vara svårt att hitta en verkstad som inte förlitar sig på datorer och istället är beredda att göra en riktigt mätning genom att plocka säkring för säkring. Tråkigt att en själv är helt offside i ämnet. |
|
|
Hej Pade701, Har följt din problematik i forumet och kan bara bekräfta att jag står inför EXAKT samma problematik, samma symptom, samma oregelbundenhet och samma uppenbara fel som visar sig. Kanske vi kan dra nytta av varann om vi nu skulle stå inför samma problem. Till det tråkiga... Så har jag haft bilen inne i en vecka på BMW i Lkpg och dom står helt hopplösa också och vet inte vad som är fel samtidigt som det tickar på rejält på debit kontot. Jag kan ärligt säga att jag aldrig varit med om ett liknande bilproblem där inte ens märkesverkstaden vet vad dom skall göra? Jag skall dock skriva ut föregående diskussioner och tipsa om ev fel som belysts i forumet, men det känns som ett ganska långt skott. Tycker dock jag känner igen "shoppingluckan-symptomet" att det vid ngt tillfälle hänt, kanske kan vara värt att nämna. Tacksam för alla tips eller förslag på denna sjukt frustrerande problematik. |
|
|
Visst är det tråkigt nm1977... Nu har iofs min lokale BMW åf haft bilen en kort stund idag men lite mörkrädd blir man när man läser att din bil har varit inne i en vecka utan att de hittar något fel. Jag kommer oxå att uppdatera tråden hela tiden. Har ju fått en hel del tips men det mesta är lite svåra för mig att följa upp/ genomföra Det som känns lite surt är att man inte har kunskapen själv för att utföra en feldiagnos genom att möta på säkring för säkring exempelvis.., En sak som jag inte har alls fått kläm på dock, borde inte bilen varna för high battety discharge om något drog ström? Vi får väl se vart det tar vägen.. |
|
|
Uppdatering från verkstaden: De har kollat säkring för säkring och tjuvström finns fortfarande efter det att bilen går i standby Gårdagens feedback kring gasspjäll som drar ström är fortfarande aktuellt men de tror att det är något mer. Ny IBS kabel ska testas under morgondagen och de nämnde även att eventuell check av kablaget genom bilen kanske var aktuell även om det trodde att det var "långsökt". Kontakt även med BMW centralt taget. Känns som detta blir en lång och dyr historia... |
|
|
Uppdatering från verkstaden: De har kollat säkring för säkring och tjuvström finns fortfarande efter det att bilen går i standby Gårdagens feedback kring gasspjäll som drar ström är fortfarande aktuellt men de tror att det är något mer. Ny IBS kabel ska testas under morgondagen och de nämnde även att eventuell check av kablaget genom bilen kanske var aktuell även om det trodde att det var "långsökt". Kontakt även med BMW centralt taget. Känns som detta blir en lång och dyr historia... |
|
| Ett långskott men det skulle kanske kunna vara den lilla knappen i shoppingluckan som många har problem med? Är hyffsat lätt att koppla ur för att se om bilen slutar dra ström. | |
|
Tack richo, alla tips är välkomna. Ska man märka något annat fel ifall det är den knappen som strular/drar ström? Anledningen för att jag frågar är för att vissa gånger så klickar det till ordentligt när jag trycker på knappen för att öppna luckan, troligaste är att det har inget samband med tjuvströmen dock.. Ska fråga verkstaden om de har kollat på det dock. |
|
|
litet ljus i tunneln... det verkar som bilen inte drar längre, och följande har då gjorts: batteri/strömkabel? har bytts. detta gjordes enskilt utan att det gav resultat men isamband med att "den kända" modulen under reservdäcket även också bytts så verkar det ha gjort susen. omprogrammering av batteri samt en uppgradering av bilens mjukvara/program är/skall även göras. fick en varning dock om att det hänt att bilens styrenheter kan gå sönder vid omprogrammering av systemet?! och då blir det självklart väldigt dyrt. notan än så länge, nästan 10.000:-, från sista verkstan. blir nog tråkigt nog ingen mer bmw för min del.... |
|
|
Låter bra nm1977, hoppas det är bra för din del nu! Ska berätta om ditt fall för och hur det löste sig för min verkstad också. |
|
|
Kan inte bmw vara villiga att ta något av fakturorna vid dessa problem på goodwill? Blir ju ingen vidare reklam.. |
|
|
Senaste nytt, Efter byte av IBS kabel idag så sjönk tjuvströmen med 80% enligt verkstaden. Finns en dock lite kvar som de tror att uppdatering av programvaran kommer att få bort. De var väldigt förvånade att inte bilen larmade för just IBS. Få se om just denna historia tar slut imorgon... |
|
|
Senaste uppdatering Hämtade bilen för 17 dagar sedan. Än så länge inget strul:) Jublar inte än dock med tanke på att det fungerade i 21 dagar sist det strulade. Verkstaden bytte IBS kabeln, uppdaterade all programvara och märkte att tjuvströmen mer eller mindre försvann efter det. Mätningar på batteristryrkan vid två tillfällen de sista 17 dagarna ser bra ut. Få se om det håller i sig. Vill även passa på och berömma den auktoriserade ÅF i Jönköping för snabb hjälp, vänligt bemötande,bra återkoppling under de dagar bilen var inne samt en genuin vilja att att lösa mitt problem. De har definitivt fått en ny kund i alla ärenden framöver. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.