AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
54.579

Någon som tänker beställa M3/M4?

Sida 7 av 12
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bilen är helt fantastisk, och jag blir lika glad varje gång jag får tillfälle att köra den (vilken varit förvånansvärt ofta).

Pluspunkter
• Fantastiskt vridmoment. Om man tidigare kört sugisar så är det nästan en chockartad upplevelsen hur hårt bilen drar från låga varv och hur snabbt bilen slungas iväg.

• Utseendet. Man känner sig nästan larvig när man tittar tillbaka på bilen när man går ifrån den varenda gång. Interiören är på en helt annan nivå än exempelvis E90. Jag har utökat läder och Silverstone-interiör och bilen känns som en mini M5 så sätt.

• Drivlinan Eftersom jag inte fått upptäcka den sista tredjedelen av bilens potential så kan jag inte helt kommentera på detta, men det finns ett fenomen när bilen är i växlingsläge S3 och Sport Plus på motorinställnignarna som uppväxlingarna väldigt speciella. Det är som att motorn håller uppe turbotrycket och bilen skjuts framåt vid uppväxling istället för att det ska vara någon form av avbrott i accelerationen. Men M-DCT-lådans smidighet i alla lägen är fenomenal. Från körkörning till perfekta nedväxlingar varje gång under inbromsning.

• Styrningen. Jag kommer inte ihåg när jag körde en mer precis bil. Visst, den kanske inte har samma omedelbara feedback som 997 GTS exempelvis (men det har å andra sidan inte heller de nya 991:orna), men precisionen är fenomenal.

Minus
• Vägljudet. På riktigt grov asfalt så är vägljudet påtagligt. Men med tanke på att det ändras så fort man kommer till mer normal asfalt så utgår jag ifrån att det är däcken mer än isoleringen det hänger på. Inget vindljud all i upp till 170 åtminstone.

• HK-ljudet. HK-ljudet i X5:an är fantastisk. I M3:an så känns det betydligt tunnare, och om HK-ljudet är så här "klent" så vill jag inte veta hur bilar utan HK låter.

• Inställningarna vid start. Man kan programmera M1 och M2-knapparna till önskade inställningar, men jag hade velat att bilen kom ihåg de senast använda inställningarna när det gäller motor, dämpare, styrning och växellåda. Den "defaultar" alltid till efficient, sport, sport, vilket är synd. Jag hade dessutom velat att den kom ihåg auto-start-stop-läget (AV!!!).

Allt som allt. En fantastisk bil. Jag har den senaste tiden kört motorstarka, men relativt stora bilar. Att få tappa ett halvt ton och dessutom kompaktare yttermått gör stor skillnad. Så även om E63:an var fantastiskt snabb, så kan man inte trolla bort 500 kg och högre tyngdpunkt / större yttermått. Behöver man inte utrymmet i bagaget, eller den extra komforten som M5:an ger så känns M3:an som ett betydligt roligare och minst lika kompetent alternativ.
Grattis igen! Måste vara en grym bil!
Läser på bimmerpost.com och alla verkar vara lyriska.

Trimningen har redan börjat och Burger Tuning har fått upp sin M3 i 539hk på hjulen med endast mjukvara och lite etanol. Det är sjukt!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att den inte kommer ihåg start-stopp off har med med regler kring körcykelmätningar att göra. Bilen måste köras iväg exakt som den startar vilket gör att s/s måste default vara på. (Det är av samma anledning Lamborghini Gallardo alltid startar i automatläge istället för manuell exempelvis). Men visst är det irriterande.

-------
//Lövet
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Länk

Läcker(!) vit photo-session med alla M3 från början till idag
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Autostop suger verkligen, folk tror ju man fått kärringstop vid trafikljusen ...
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Tack för din summering acey. Jag håller med om detta med inställningar vid start. Det är samma på min 328 jag har idag, måste ändra till sport varje gång man stängt av tändningen. Klart irriterande.
Acey,ett tips angående däck- och vägljud är att byta däck. Jag har som du vet haft samma tankar på min M6 och i fredags fick jag på mina nya 21" hjul med Contidäck och det blev en helt annan bil. NU är däck- och vägljud helt acceptabelt och hela körupplevelsen blir helt annorlunda. Jag stördes tidigare enormt av (o)ljudet och det är märkligt för att inte säga rätt dåligt att BMW sätter på den typen av däck på så dyra bilar. Jag hade Michelin Sport och antar du har samma märke?

För övrigt hamnade jag i fredags efter en helt ny M3-a inne i Uppsala och jag måste säga att den såg enormt fet ut. Det var första gången jag såg den live och den såg väldigt bred och fet (och hög) ut, jämfört med när man låg bakom i låga M6-an :-). M3-an stod för övrigt registrerad på BMW Sverige AB, så jag vet inte om någon anställd bor i Uppsala kanske?

/Anders
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

21 tum...:) respekt :) kommer ihåg när 18 " ansågs va stort...;)
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Anders, kul att du åker M6:a numera. Själv trivs jag fortfarande bra i min "gamla" 1-serie :-).

Gällande däckljudet så är Michelin Pilot Super Sport (som sitter standardmonterade på de flesta M-bilar) kända för att vara väldigt högljudda men för att vara ett gatdäck så anses de hos många vara det klart bästa däcket vid riktigt aktiv körning. Så det är ju en kompromiss som vanligt...

Jag lider inte nämnvärt av ljudet hos dessa däck i min 1:a (de är ju i alla fall tystare än dubbdäcken ;-) men jag kan tänka mig att det är mer irriterande i en sådan komfortabel GT-vagn som M6:an är...

Ses kanske på Ica-Väst-parkeringen...;-)
/Arvid
Du får meddela mig när du ska handla nästa gång då Arvid :-) Vore ju kul att ses igen!

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
ni har väl inte missat denna : Länk
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Länk

Oj Jörgen hann före men här är direktlänken :-)

VILL HA!
Intressant att se att de har en manuellt växlad bil i den där filmen, men det är antagligen för att understryka att bilen är en "drivers car"? :)
Start och stop går att få programmerat hos BMW så att den minns senaste inställningen.
Har gjort det på min 435a

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Detaljerad rapport av en kille som tydligen fixat inkörningen ;)
Från SPA och Nurburgring: Länk

Läsvärt!
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Sådär ja. Idag fick jag beskedet att min M3 kommit till handlaren. Leverans imorgon. Fantastiskt!!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Grattis! På fredag är det dags för inkörningsservice, och den 3:e augusti ett besök till Ring Knutstorp :)
Grattis DM3!

Hur lång tid tog leveransen?
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Tack. Jag beställde i mars så det tog tre och en halv månad. Nu på slutet var de snabba. Bilen hade preliminär leverans hos handlaren v30 (dvs fyra månader efter beställning).
Vad kul! Alla recensioner man läser om M3/M4 på bimmerpost.com säger att att bilen är i en klass för sig. Dom som uttalar sig är tidigare ägare av M3 V8 och C63 AMG. Är jäkligt sugen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.