AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.836

Problem med ryckig körning

Sida 1 av 2
Ja
24
Jarlhamre
120d m-sport - 07

320d GT M-Sport -14
Problemet visade sig igår första gången och har aldrig märkt av det tidigare. Gäller en 120D.

I stadstrafik så slår antispinn/antisladd på när jag främst svänger åt höger, behöver inte ha mycket gas heller. Sen på motorvägen slår det på lite när som helst, främst i gupp kanske, svårt att säga. Nyss servad men precis fått varning att bromsbelägg bak behöver bytas.

Någon som känner igen detta eller har en aning om vad det kan vara?

Tacksam för all hjälp!

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Använd sökfunktionen.

Antispinnen aktiveras för att vinterdäcken är mjuka, och systemet väldigt känsligt.
Ja
24
Jarlhamre
120d m-sport - 07

320d GT M-Sport -14
Så det kan bero på det milda vädret, 6-9 grader just nu.

Har aldrig upplevt detta tidigare och tycker det är lite mäkligt. Köpte däcken förra året och kände aldrig av det då. Sen kanske det dyker upp när jag kört ett tag så däcken blivit lite varmare också.

Ska använda sökfunktionen men jag är ny här så titta runt lite först innan jag skrev.

Ja
24
Jarlhamre
120d m-sport - 07

320d GT M-Sport -14
Nu körde jag hem och resan hem blev värre och värre tills jag var tvungen att stänga av DTC helt.

I gupp och högersvängar slås antispinn på hela tiden. Sen när jag kom hem luktade de typ bränt gummi bak utanför bilen, de va ca 3,5 grad ute.

Kan väl inte bara vara för att däcken är mjuka och systemet är så känsligt, eller?

De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Det är aldrig bra när det luktar bränt. Luktar det bara utanför eller i kupén oxå?
Har du kollat så bromsen inte ligger i?
Känn på fälgen om den e varm.
Har bilen låtit annorlunda?
Kolla däcket om det slitits extra mycket på insidan.

//m

Freude ist BMW
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Hej,
som av en händelse satt jag tidigare idag och läste instruktionsboken till min bil.
Du skriver att du var tvungen att slå av DTC. Hrm, du ska inte nog ha det igång, det gör bilen mer svårkontrollerad såvida du inte kört fast, kör i svårt snöslask eller du måste köra med snökedjor.
På min bil är antingen DSC eller DTC aktivt. Det framgår av instruktionen att DSC ska vara på i normalfallet. För att aktivera DTC stänger man av DSC.
Det är nog likadant på din bil, kolla hur det är på din.
De
607
Decoy_81

Det som gör mig fundersam är varför det luktar bränt?

Saxat från en annan tråd.

Chris87
5.785 st
2010-11-29 21:02
flash gordon: Vad förstår du inte?
DTC är ett läge för DSC som du själv aktiverar manuellt via knappen märkt "DTC". När DTC aktiveras stängs antispinn av och antisladd tillåter bredare sladdar än i det vanliga DSC läget. Tycker inte det är så värst att förstå.
Fullt antisladd och antispinn aktiveras alltid från start och är inget som föraren själv ska behöva aktivera..

Dessa lägen finns.
1. DSC - antispinn + antisladd
2. DTC - antisladd i passivt läge (bredare sladdar tillåts innan DSC griper in)
3. Avstängt - Ingen elektronisk hjälp, utan föraren får försöka häva sladdar själv.

IP: ...[.204.76]

Freude ist BMW
Ja
24
Jarlhamre
120d m-sport - 07

320d GT M-Sport -14
Det luktade utanför bilen, kände på däcken men dom va inte varmare än vanligt tror jag.

Tycker de är märkligt när det visar sig främst vi högersvängar och gupp?!

Kanske inte är så mycket annat att göra än att åka till lokala bmwverkstad och lämna in den! Hoppasnågon känner igen problemet!
De
607
Decoy_81

Och bilen har inte låtit annorlunda?
Kände du på fälgen eller däcket?

Freude ist BMW
Ja
24
Jarlhamre
120d m-sport - 07

320d GT M-Sport -14
Kände på däcken och fälgen, inget konstigt. Bromsskivorna var ljumna som sig bör efter 6 mil.

Bilen varnar för dåliga belägg bak, men det kan väl inte påverka?
Gr
47
Grasfer
120d M-Sport -08
Jag kan oxå känna att det luktar bränt ibland när man har stannat och gått ur bilen, men inte brytt mig om det direkt hehe. Om du kommer på vad det är så kan du ju hojta till :)
cr
2
croceye
118d -08
Är ratten centrerad när du kör rakt fram?

Om tex bakvagenen är feljusterad så att bilen "krabbar" och du måste kompensera med ratten för att köra rakt fram får du fenomenet att lampan blinkar vid tex högersväng.
Har provat själv med feljusterad bakvagn påp ena sidan. Var tvungen att kompensera lite med ratten för att köra rakt vilket gjorde att en sväng åt ena hållet blev betydligt större rattutslag än normalt och systemet gick in med blinkande lampa och lätt bromsande på ena hjulet som resultat.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Låter ju faktiskt inte som det mer traditionella problemet som alla andra har.
Men vad händer om det är så att antispinnen vill reagera på det mjuka gummit men inte känner att den får någon respons från bakbromsarna (då dom uppenbarligen är slitna). Försöker den bromsa mer eller är det så att den bara får blackout? Kollat att du har samma däcktryck på båda sidorna?
Prova att göra en reset av punkteringsvarnaren.

Lukta lite bränt kan det ju göra om det sammanfaller med en renegering.

Ja
24
Jarlhamre
120d m-sport - 07

320d GT M-Sport -14
Efter jag bytt till vinterdäck indikerade bilen på däcktrycksvarnaren, har nollställt den flera ggr för att det återkommer. Nu har ju även bromsbelägg bak indikerats, verkar som de skulle kunna ha ett samband.

Däcktrycker har jag kollat och jag hade som sagt samma däck förra året utan beskymmer.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Okej, det är inte så tokigt då att du växlat fram och bakhjul på någon sida och det är olika dimensioner?
Annars om den varnar så skulle jag sätta mina pengar på att det är någon givare som har kastat in handduken, misstänker att det är samma givare som indikerar punktering som indikerar spinnande hjul.
Ja
24
Jarlhamre
120d m-sport - 07

320d GT M-Sport -14
Olika dimensioner är det inte för det är samma runt, däckfirma som bytt och förvarat och jag tror dom märker ut var däcken satt när de plockar bort dem.

Kanske får titta efter givaren då eller helt enkelt lämna in den.

Tack för all hjälp hittills!
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Du måste köra 10 m med rak ratt efter nollställning av däcktrycket. Det är då det blir kalibrerat..
Ja
24
Jarlhamre
120d m-sport - 07

320d GT M-Sport -14
Så detta kan ha att göra med däcktrycksinställningen och dåliga belägg bak?

Eller så är det helt enkelt en givare för dessa som behöver bytas.

Visa användare
17
LillaBlå
120d -08
Det är inte däcken som luktar, mina Hakka7or kan lukta rätt illa när jag kliver ur bilen.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
ABS krans som svällt och "tar" i ABS givaren bak brukar kunna ge denna symtom. Olika årsmodellerer som har kransen i drivaxeln eller i hjullagret, är den i drivaxeln så kolla din abs givare och se om den blivit "slipad" av kransen. Byt isf drivaxel och givare = problemet borta
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Har du fått någon lösning på ditt problem med blinkande ABS lampa? Jag har fått exakt sammma fel med lampa som blinkar och mer i just högersvängar och gupp.

Har bytt en ABS-givare höger fram som det fanns felkod på men det hjälpte inte. Mycket tacksam för svar

/Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.