|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Verdi, Menar utseendemässigt givetvis. Tala om vilken 330d -08 som drar 0,45l/mil blandat och är helt skattebefriad så köper jag den ;) Har en andrabil med 6-cyl så det behovet är redan uppfyllt. |
|
Verdi |
Epsilon, Fair enough. Tycker själv skillnaden har minskat mellan LCI och pre-LCI nu sen F31 kom. Men visst, LCI är aningen fräschare. Fast de kostar å andra sidan betydligt mer också. En 330d -08 lär ju vara billigare att äga än en 318d -10 om du inte kör enormt många mil... Och exakt hur hjälper det att ha en 530i hemma när man sitter i 318d? Man kan ju bara köra en bil i taget, eller hur? ;-) |
|
Visa mig gärna hur du får ihop den kalkylen... Du kanske kan PM:a då vi går något OT nu. |
|
|
Tycker att 3-Serie pre-facelift ser mycket mycket omodernare ut jämfört med faceliften. De ändringar som man gjort exteriört är tillräckliga för att man ska sukta efter en facelift. Under skalet så har det hänt en hel del med chassiet, elektronik och motorer. Orkar inte dra in på detalj men efter att ha läst på så har jag fastnat för att det måste vara facelift. |
|
|
En stor anledning till att jag valde en LCI är just att den ser så mycket modernare ut, det syns tydligt att den ändrades för att bli mer lik den då kommande 5-serien. Jag känner inte alls igen lövets N53-beskrivning i min egen bil. Lite dieselknatter på tomgång, som alla bilar med liknande insprutning tyvärr har oavsett märke, är väl det enda. Inga konstiga ljud när man varvar den och ett riktigt trevligt avgasljud. Om än i lite blygsam ljudnivå, men det är väl ok i en bruksbil. Gillar man att köra aktivt ibland så ser iallafall jag dieselns begränsade varvtalsregister som klart körglädjesdämpande så jag väljer tveklöst bensinare. |
|
|
Tycker man det här är hur en bensinsexa ska låta Länk har man för låga krav eller hör dåligt. Mina två har låtit exakt så med andra ord har det inte varit något fel på bilen utan de ska helt enkelt låta så. Då ser jag inte poängen längre och väljer hellre dieseln. ------- //Lövet |
|
|
Personligen låter jag inte bilen stå på tomgång, med motorhuven öppen och örat mot ventilkåpan - jag kör mina bilar :) Länk Länk |
|
| andreas: och hur mycket mer låter inte en diesel när du står med näsan i motorutrymmet då? kom igen nu. | |
|
Väldigt få råd till TS med tanke på hur många inlägg det gjorts!? Provkör båda, kör du inte väldigt långt per år så är bensin/diesel en smaksak eller fråga om vilket exemplar som är i bäst skick snarare än ekonomiskt avgörande. Tänk exempelvis på att 17" vinterdäck är vad som gäller och nya sådana kostar en slant. Kan också vara klokt att jämföra försäkringspremie på de bilar du är intresserad av ifall du är något yngre. Svensksåld + bensin vs import + diesel kan slå en hel del på vissa bolag. |
|
|
Håller med Lövet, har själv haft en 325 N53. Insprutningen låter, på tomgång nästan som en diesel! Frugans Ford Focus 2011, väsnas mindre, trots diesel! 330/530/335 väsnas inte lika mycket. Har lyssnat på dom. 335 nästan inget men 530 något lägre än 325. 325/525 är nog dom som väsnas mest. |
|
| Något sådant motorljud som i lövets filmklipp har jag inte hört från någon 6-cyl BMW jag kört. | |
|
Vitocco: Det hörs naturligtvis inne i bilen också. Det är gnisslet och det fula ljudet som är poängen, inte volymen. Det är fullt märkbart bakom ratten om man inte är döv eller helt ointresserad av motorljud. ------- //Lövet |
|
| andreas: då måste du anstränga dig REJÄLT och då är vi där igen; det kommer inte i närheten av dieslarna ändå så varför envisas med att försök tuta i oss att de ens är på samma nivå? | |
|
Det hörs klart och tydligt inuti bilen. Inget man behöver anstränga sig eller leta efter. ------- //Lövet |
|
| andreas: jaha, så med andra ord avlider du om du sätter dig i en diesel? Att du ens hävda att de låter nästan lika illa borde vara första indikationen på att ge upp diskuterandet med dig... men skam den som ger sig; oavsett hur mycket du tycker bensinaren låter så kan du lägga på en faktor 10 på dieseln. Enkelt så. | |
|
Fattar du inte skillnaden? En bensinare köper jag för ljudets skull. När detta inte uppfylls försvinner poängen. Jag kör betydligt oftare på 3000rpm än 6000 rpm varför ett bättre ljud på toppvarv har mindre betydelse än det gnisslande fula ljudet på låga. En diesel köps under andra förutsättningar och högre ljudvolym är en sådan. Men det gör inte att N53 motorn gnisslar mindre för det. ------- //Lövet |
|
|
Vänta här, menar du nu att de även låter skit under körning och inte bara på tomgång? haha.. ...och är ljudet den enda skillnaden mellan dem? Du ser alltså inte det fina i en högvarvig motor som hungrar efter revvv? Så du vill bara ha en bensinare om den låter bra på höga varv, dessa höga varv som du ändå inte når upp till då du ligger i dina stadiga 3000 rpm? köp en traktor. |
|
|
"köp en traktor." Det är nog det han har gjort när han är så bitter... :D |
|
|
Tja vad vet jag, har ju bara haft båda motorerna. Har ni? ------- //Lövet |
|
|
Svar ja. Har haft 4- och 6-cyl E9X/E6X såväl diesel som bensin. F.n. N53 samt N47 parallellt. Lägg ner ditt svammel Andreas om du inte tillför något till TS. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.