|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Går i funderingar kring införskaffande av bil och har hittat en 330i -07 resp en 330d -09, båda automater och behöver lite råd o tips angående vad att välja. Båda i fint skick och med ungefär likadan utrustning och med i mitt tycke försumbara mil (d v s båda har gått <7000 mil). Har bara provkört bensinaren och den gick ju väldans trevligt! Dieseln återstår att provköra men antar att den är trevlig den också! Så, för att välja ser det ut som den ekonomiska biten rent driftsmässigt får fälla avgörandet (inköpspriset bortser jag ifrån här) och tillförlitlighet. Några typfel i resp fall man bör känna till innan man bestämmer sig? Vad säger församlingen, bensinaren eller dieseln att föredra? | |
| Är det verkligen ingen som har några synpunkter att dela med sig av..? | |
|
Facelift är helt klart att föredra oavsett bränsle. Hade gjort en kalkyl för just dina förutsättningar, och provkört båda bilarna ordentligt innan beslut. |
|
|
Personligen så hade en 330i manuell LCI varit det jag valt. Men nu kan jag inte välja det här så då tänker jag såhär. LCI står väldigt högt upp på min önskelista och om det ändå är automatväxlade bilar som är intressant så blir LCI viktigare än bensin eller diesel, eftersom båda motorerna är riktigt trevliga. Men dock hyfsat olika. Alltså föredrar jag i detta fall en 330dA LCI. __________ Mvh Grelle |
|
|
Köp en facelift! 2009 och framåt. Köp en bensinare, 325i, 330i, 335i med manuell låda. Underbart ljud från sexan, går att köra billigt precis som en diesel. Sen är försäkringen billigare på bensinare och det är även bränslet som ligger ca 50 öre under dieselpriset. Vilket i slutet gör att det blir samma sak förutom att du har åkt rolig bil med underbart motorljud jämfört med en skakig diesel. Skulle förmodligen också jaga en Touring. Snyggare och mycket större marknad när det är dags att sälja. |
|
| Att säga att en 335i "går att köra billigt, precis som en diesel" är inget jag skulle vilja svära ed på.. | |
|
Eftersom de direktinsprutade bensinarna efter 2008 låter lika illa som dieselarna skulle jag valt 330d. Bättre drag på de varvtal man faktiskt använder. Förstår inte heller fetischen för facelift. Det är exakt samma bil från 2008 och framåt, bara utseende som ändrats minimalt. ------- //Lövet |
|
|
"Bättre drag på de varvtal man faktiskt använder." Vad finns det för varvtal man inte använder? Bilen han söker är automatväxlad; tryck plattan så långt ner du vill och den rör sig framåt på bästa möjliga sätt, här är det hästarna som räknas och avgör vem som rör sig snabbast framåt oavsett om den ena vill växla ner, upp eller åt sidan. Förstår inte denna diesesvridetärfantastiskt-fetisch. En 320d har 50 Nm mer i vrid än en 328i, men inte fan har den något att hämta på någon som helst växel i vilket läge som helst... när som helst.. och hur som helst: så låter bensinaren dessutom alltid bättre i alla lägen. |
|
|
Vill man åka runt med fullgas i princip hela tiden så visst, köp bensinaren. Så kör ingen förutom "experterna" på det här forumet. ------- //Lövet |
|
| Man behöver inte köra med fullgas, det är väldigt enkelt att modulera gaspedalen för att göra en omkörning/lätt sprint utan att behöva kicka ner. Men de riktiga experterna håller självklart inte med. | |
Verdi |
andreas, Ny motor i 330d från och med 2009. 245hk istället för 231hk. Men jag slår ändå ett slag för 08:orna. Har ändå haft tre st. :) De är fortfarande rätt mycket billigare än LCI och är helt enkelt mer bil för pengarna. |
|
Är själv på jakt efter en E93 facelift. Det lutar just nu kraftigt åt en 330d. Prestandamässigt är den så nära 335i att skillnaden är obetydlig för min del. Har lyssnat på olika motorljud på YouTube m m och jag gillar den verkligen. Verkar dessutom att gå att göra en hel del med trim och avgassystem om man skulle vilja! Och bränsleekonomin... Wilhelm Svenselius |
|
Verdi |
W2k, När kom facelift för E93? Kolla så att den går att trimma "korrekt" (dvs inte bara med box). 231hk-varianten har fördelen att du själv kan trimma/avtrimma med handenhet från t ex VTech eller Bluefin. 245hk-motorn måste du åka in med och få det gjort. Kan vara problem om det kommer en uppdatering av motorstyrningen vid service t ex. Eller om man vill återställa innan försäljning. |
|
Vitocco: Jag kör betydligt oftare på 3000 rpm än 6000 rpm varför effekten på låga varv är viktigare. Nu är jag inte matematiker själv men den som är lagd åt det håller kan säkert räkna fram rätt siffror. ------- //Lövet |
|
Karl-Hilding |
Lövet: Varför misskrediterar du N53 så kollossalt? Att den låter lite dieselaktig de första 2 kilometrarna innan den blir något så när varm ja, me va fan? Den spinner som en katt så fort den blir lite varm och att ligga i 140-160 är en ren njutning. Och då nämner jag inte att trycka plattan i botten för där sjunger den som endast en BMW-sexa kan göra! |
|
rille000 Du har PM. |
|
|
KH: För att poängen med en bensinsexa försvinner när de låter så illa. Den knackar inte bara vid kallstart (även om problemet är som störst då) utan insprutningen låter ju hela tiden. Dessutom har motorn ett eländigt gnisslande ljud upp till 3000 rpm. Kombinerat med att åtminstone x25i motorn är trött på låga varv föredrar jag dieslarna. Har haft 2st N53 och sålt båda efter bara 2-3 månader. Sen är det ett faktum att 330d ger högre effekt än 330i på låga varv oavsett vilken effekt som finns vid toppen och som sagt, du åker sannolikt betydligt oftare på låga varv än höga och då är det trevligt med en motor som trivs där = 330d. Valet här stå mellan två härliga motorer om man jämför med många konkurrenter men ställda mot varandra föredrag jag dieseln efter 2008. ------- //Lövet |
|
|
Lövet: Ja det gör jag också, 6000 rpm ser jag bara när jag trycker plattan i botten. Förstår inte logiken. Säg att man har en av dessa två, automatväxlad, kör i valfri hastighet på landsväg och ska ta ta sig förbi ex. en lastbil. Beroende på hur lång tid man har på sig, om man får möte eller kanske har en kortare lucka, så väljer man antingen att köra plattan i botten för att snabbast möjligt köra om, eller så har man tid och gör INTE en kickdown utan låter istället bilen arbeta sig förbi i relativt rask takt ändå. Förklara för mig vad problemet är i denna situation, när du sitter i bensinaren, är det något som blir extra jobbigt eller vad? På vilket sätt är 3000 rpm mer användbart än 6000 rpm, om du nu på snabbast möjliga sätt vill flyga förbi den här lastbilen som cockblockar din framfart? Är det något dåligt att bensinaren kanske vill varva ur innan den växlar, eller är det "premium" att den växlar vid 4000 rpm?... |
|
Karl-Hilding |
Lövet: Att N53 gnisslar mellan 600 - 3000 varv, var har du fått den stolligheten ifrån? Den går silkeslent vid 2000 varv = 100 km/tim. Och att köra om en husvagnskaravan är ett stort nöje om det är fritt framåt. En mäktig accelartion och ger man inte kickdown/sportläget så växlar den ju vid 4000-4500 nåt. Nu har du visserligen bara haft 325/525 men att dina två skulle gnissla kan ju vara av missnöje för att de är strypta från 272 till 218 hk... |
|
Tomma burkar skramlar mest... Man kan fråga sig varför någon köper ytterligare en bil med en identisk motor om man inte var nöjd med den första. Bara för att en notorisk bilbytare säljer alla sina bilar efter bara någon månad betyder det inte mer än så. Vidhåller dock att facelift (LCI) i princip är ett krav då pre-lci börjar bli rejält utdaterade. Båda bilarna är riktigt trevliga bekantskaper – ut och provkör själv istället för att lyssna på självutnämnda "experter" på AP. |
|
Verdi |
Epsilon, På vilket sätt är de utdaterade? Utseendemässigt? Skulle hellre välja en 330d -08 före vilken 4-cylindrig LCI som helst. Men det är ju jag det. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.