AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.933

Bara jag som har svårt för att kolla oljan?

Sida 1 av 2
Ka
96
Kalase
LR Freelander 2 SD4 S -11
Hej!

Har problem med att kontrollera oljenivån. Jag vet att det ska vara plant underlag men var är det det plant? Inte ens på macken är det plant, får olika nivåer mellan olika mackar. Och det kan skilja mellan att vara fullt och helt tomt på olja. Blir tokig eftersom det är väldigt lätt att fylla på för mycket olja om jag tror att det ät plant men inte är det.
Hur gör ni?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Torkar du av stickan först, sen stoppar ner den, sen upp och därefter granskar du? Eller drar du bara upp stickan och kollar direkt? Har inte upplevt problemet själv. Kollar oftast i ett garage eller dess uppfart som tillhör familjen och eftersom det är byggt av oss är det plant (inom låg feltolerans).

Kalase
Jag gör enligt instruktionsboken. Men min sticka ser inte ut som instruktionsbokens. Gränsen mellan min och max är relativt sett mycket mindre på stickan än i instruktionsboken.
Dr
362
Drib
325i-08
Kan stickan vara utbytt mot en annan av förra ägaren?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Stickan ser inte ut som i boken.
Du har en nedre och en övre markering. Däremellan sitter en lite plastbit som nästan ser ut att vara av men det är den inte, ser likadant ut på båda mina e39.

Min bil:

Länk
Ka
96
Kalase
Då har jag originalsticka, kanske bara jag som kollar oljan för ofta och tycker det skiljer för mycket mellan tillfällena även fast jag följer instruktionsboken. Det enda som varierar är lutningen antar jag eftersom jag alltid kör motorn varm innan kontroll. Får montera ett vattenpass på plastkåpan :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur länge väntar du mellan att motorn stängs av tills du mäter?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För oss som inte har instruktionsboken, kan du sammanfatta vad som står där?

13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har instruktionsboksligan varit ute och härjat igen - nu saknas det instruktionsböcker här i Sverige igen. Någonstans här i landet borde det finnas ett enormt lager av stulna BMW-instruktionsböcker (såvida de inte smugglas ut ur landet).

Nåväl... Så här står det...

1. Park the car on a horizontal surface
2. Switch off the engine, which should be at its regular operating temperature
3. After about 5 minutes, take out the dipstick and wipe it clean with a lint-free cloth, paper tissue or similar
4. Carefully push the dipstick fully into its tube, then pull it out again
5. The oil level must be between the two marks on the dipstick.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ähh.. det sitter ju oljenivåvakt på M62, bara köra ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW-slangen, om du syftar på min kommentar så ser du att jag beskrev förloppet ovan och frågade om TS gjorde så (glömde dock nämna varm motor). Fick då det kryptiska svaret; "Jag gör enligt instruktionsboken" istället för ett simpelt "ja, fast med varm motor". Tyckte därför det var intressant att fråga om instruktionsboken föreslog någon annan speciell variant eftersom TS inte bara kunde säga "Ja, fast med varm motor".

13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, anade att det var något sådant du var ute efter (fast det andra alternativet - att du verkligen ville veta vad som stod i en instruktionsbok - kunde inte uteslutas helt).

Iallafall så har jag skrivit vad som står i en instruktionsbok för NA-marknaden. TS får ju följa upp med vad som står i hans instruktionsbok och peka ut om det skiljer sig någonting.

För en gångs skull tror jag vi har en ägare som fortfarande har kvar sin instruktionsbok, och även tittar i den!

Men som du poängterat redan, det intressanta nu är att TS redgör vad som står i sin instruktionsbok.
Kalase, ser din oljesticka ut så här Länk (troligen mörkare)? Mellan min och max är det gott och väl 1cm.

mvh/ Anders
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Vad som är rätt vet jag inte men logiken saknas lite grand när det gäller BMWs oljenivåkontroll.
Kontroll bör utföras innan man startar motorn, men se det går inte (oljesticka saknas sedan flera år) nu när allt sånt är överlåtet till iDrive. Man får vackert vänta tills oljan är varm, stanna bilen på plan mark, lägga ur växeln och låta mätproceduren ha sin gång.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, ska förtydligas att ovanstående gäller bara där det finns oljesticka. Och tråden gäller en modell med oljesticka.

De motorer utan oljesticka gillar jag inte. Tyvärr har jag själv en sådan (N46-motorn). Kanske något för Japmax, han verkade gilla oljenivåvakten :-)
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Ingen instruktionsbok? De är ju bara att tanka ner! Här t.ex. Länk
Perfekt att ha i typ iBooks i smartfånen.
Ka
96
Kalase
AKN, precis så ser den ut i verkligheten men svart. Jag antog att man skulle köra oljan varm först eftersom det står att man ska slå av motorn och vänta 5 minuter innan kontroll. Det är e39 525i jag har.
Kalase,
Jag ser en variation på max 2mm mellan olika tillfällen. Skumt om din oljenivå varierar så mycket.
En orsak skulle kunna vara att någon ventil i filterhuset inte håller tätt. Ett läckage skulle kunna innebära att varierande mängd olja, beroende på tid, rinner tillbaka till tråget och nivån stiger.
Kontrollera exempelvis att gummiringarna #5 Länk finns på plats och är hela.

mvh/ Anders
Ka
96
Kalase
Är det inte meningen att all överflödig olja ska vara tillbaka i tråget max. 5min efter stopp? Tittar på bilden men hänger inte riktigt hur flödet går genom filtret, finns det något flödesschema över oljesystemet? Har svårt att följa ritningen.
Nej, oljan skall stanna kvar så länge som möjligt i filterhuset. Anledningen är snabbt oljetryck efter start. Sök efter "filterhus" eller "filterhuset" , det finns en hel del skrivet om detta.

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det AKN beskriver skulle faktiskt kunna förklara för lite variationer i avläsningen.

@Kalase : Har du noterat någon gång att det tar lång tid innan oljetryckslampan slocknar vid start?

Normalt sett slocknar den någon sekund efter du startat motorn, men tar det typ 5 sekunder så antyder det att oljefilterhuset kan ha blivit dränerat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.