|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Tjena stefan. Har kollat med ett par olika transportföretag och de är helt ute och cycklar med sina priser. Köra ner dit gjorde jag denna sommaren och aldrig igen det är en av de tråkigaste vägar o köra. Iof är Brenner passet fint men det är ca 2tim av en 16tim lång resa.. Men jag har förhoppningsvis löst problemet så det blir och köra hem men inte nu. Blir först ner o kolla på den och betala den om allt är ok sedan så ska flyga ner igen o o då ska jag in o byta till vinterdäck och slänga på en ny spännare för säkrare drift. Så den är inte i sverige förens 14-20jan bild kommer då. Det är inte så du har koll på hur jag kan ordna en 2.3l vev? Toppen är väl precis samma som m3ans? Det är väl bara bolt on om man vill öka upp slaget i den? Skönt med ännu mer possitiva svar från en ägare iaf! |
|
|
Låter som en klok lösning! Jag ska kolla med en kompis om han har några prylar kvar. Enligt vad jag lyckats läsa mig till så är det som skiljer mot M3E30 2,3L: -Kortare slag (72.6 vs. 84 mm) genom annan vevaxel -Längre vevstakar (149.7 vs. 144 mm) -Motorstyrning (Motronic 3.1 vs. ?) -Kortare bakaxelutväxling (3.46:1 vs 3.25) Ska dock inte svära på att det stämmer. //Stefan |
|
|
OK.. Ja då är det precis som jag anat alltså inte för mycket jobb. Jag köpte nyligen på mig ett par 144mm stakar så andra delar är välkommet. Iof har jag inte planerat en renovering direkt men kanske till nästa vinter när mina resterande projekt blivit färdiga.. Men va ute i god tid skadar ju inte. |
|
|
Major_D, ser att vi bor i samma by, hojta gärna till när du fått hem den så kikar jag gärna på den! :) |
|
| Fast om du är orolig för bilens värde är väl inte en ombyggnad av motorn rätt väg att gå? | |
|
GE jag tror inte en ombyggnad till en standard 2.3 är nån som ser ner på. Då det är definitivt mkt lättare sen o få tag på rätt reservdelar. Ska absolut inte göras nått racebygge av det. Det är förebyggande syfte. |
|
|
GE Sen är ju inte tanken att sälja den iheller utan ville se om pengarna är väl investerade för en så pass gammal bil. |
|
| Möjligt att du har rätt. Men om jag letade efter en så speciell bil i originalskick så skulle jag se det som negativt. | |
| Men som du säger, ska du inte sälja den så är det väl snarare en positiv ombyggnad för dig. | |
|
Bil inköpt! Vilket skick! Endast lite lite små repor och tyget på inner taket har släppt lite i limmet men inga hål. Inredningen har inte ett märke på sig. Sen hela bagageluckan rent full av reservdelar till ett större värde så som en Extremt fin extra topp, ventiler, ventilfjädrar, baklampor, fjädrar, klipps, nya däck runt om, org kassett radio, avgassystemet i nyskick (super sprint)etc etc.. Då har jag åter igen antagligen gjort en väldigt bra affär. Tack för de som gav mig en liten spark i röven! |
|
| Grattis! =) Du får gärna lägga upp lite bilder på skönheten då. | |
|
Grattis! Låter som ett riktigt kap! Bilder tack! //Stefan |
|
|
Tack! Bilder kommer om 3v. Den står fortf nere i deras garage o jag är på hotelet med endast papperna.. flyger hem på lördag och flyger ner igen om 3v för hämta den.. |
|
| Grattis..... | |
|
Här är lite bilder ifrån hans flickr där han postat upp de flesta bilderna. Länk |
|
|
Bilderna skulle ha funnits tillgängliga tidigare i denna tråd för att ge dig bättre feedback på din första fråga "BMW 320is Bra affär?". Ser ut att vara en E30 i bra skick för sin ålder, men den kommer att kräva lite pyssel, och därmed pengar, för att få den i ett mer oklanderligt skick, d.v.s. potential till mer el. mindre utställningskick, vilket inte är ett dåligt betyg för en gammal E30! Det är inte ett strikt originalskick på den, på detaljnivå, både det ena och andra är åtgärdat och modifierat. Bl.a. M-paket och sportstolar verkar eftermonterat då det inte var originalmonterat på 4d vill jag minnas, kolla utr. nivån mot chassinumret här: Länk Andra siter på nätet kan säkert ge mer input om 4d variantens originalutr. M-paket och sportstolar är ett stort plus, men som sagt inte troligtvis original. En E30 kan också dölja en del rost m.m. som kan innebära mer arbete än enbart "pyssel". Allt dock beroende på vilken nivå man vill uppnå med sin "sommarbil". Prisbilden du gett (utan att veta det slutliga priset...), och baserat på ovan och bilder, är fortfarande någorlunda ok, men jag hoppas du betänkt att en 4d E30 (trots att det är en 320iS) är mycket mindre eftetraktad än en 2d. På sikt vill jag dock tro att även en 4d 320iS till det priset är en ok affär. Lycka till, en E30 är aldrig fel! E30 är verkligen "Upplev körglädjen i BMW!" -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
SL jag har full insyn i att hela M techet är efter monterat. Det är bara en bråkdel av delarna som medföljer och vart enda pryl är OEM och vart enda pryl finns kvar att återställa. Måste gå igenom det mesta då inte allt kommer få plats i bilen. Han har samlat på sig allt pga han skulle själv ta med sig bilen vid flytt. Sen är jag inte så intresserad utav en 2 dörrars så hemskt mkt då det irreterat mig tidigare när passagerare ska med. ( flesta 2 dörrars antar jag också är ringkörda) sen att det är de 4 dörrarna som gör det mer till en sleeper av sig. Bilderna är tagna 2011 precis innan han flyttar till spanien. Jag har haft god kontakt och litar på killen som säljer bilen till 100%. Bara ägar historiken säger det mesta.. 1ägare Elaina född 1936 2a ägaren en bilverkstad som tog över den och han är född 72 försökte byta in den år 2000 till bmw dealern som ville ge han 500euro i inbytespris fick ett bättre pris av han som haft den nu sedan 2001. slutgilltliga priset hamna på 68.000kr resan ej inkl då jag tagit me frun på en weekend och haft en mindre semester samtidigt. |
|
| Med tanke på att det är betydligt färre 4d tillverkade så behöver väl inte 4d vara nåt negativt för värdet på sikt? Finns alltid personer som uppskattar det ovanliga. | |
|
Lite av den tankebanan jag går i med om den ska säljas.. Men iaf intentionen var ej att sälja den utan vill pröva äga en budget M3 e30 och även kunna ha me familjen. Är det så man är nöjd o tycker det e rolig bil då tvekar jag ej att slänga upp ett par tusingar till för att få tag på en m3 i hopp om att priserna kraschar när väl ekonomin kraschar men som det stegrat de senaste åren är säkerligen det bara en dröm att det kommer hända. anledningen att jag ej posta bilderna tidigare var för här va ett ljushuve i detta forum tidigare som kommentera och som mer än gärna gjort så att denna affären ej gått i hamn.. fixet som finns o göra är det mesta redan åtgärdat som på läppen osv. Rost? Njä det kan jag inte påstå där helt plåtrena skärmkanter o dörrar. |
|
|
Hej, Jag har inte riktigt koll på vad en 320iS ligger på prismässigt. Men jag kan ändå säga att om jag hade varit du så hade jag varit mer än nöjd! :-) Förutsett att bilen går som den ska. Att få med extra stolstyg är ju verkligen inte fel heller! vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.