|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har nyligen blivit medlem hos er här på Autopower och verkar vara en helt sjukt bra sida för info då jag använt er tidigare vid lite olika felsökningar på bilar jag gjort.. Till frågan iaf Det är så jag har aldrig tidigare gjort en dålig bil affär utan alltid tjänat pengar på bilar jag köpt och kört med ca 1års tid. Nu är det så jag har fastnat sjukt mycket för BMW´s italien M3a alltså 320is års model 1990 och har hittat en som jag förhandlat fram ett Ok pris med TROR jag.. Den har gått ca 11.000mil. Jag kommer att betala 7500Euro för bilen och den kommer att stå i Sverige reggad och klar för ca 80.000kr Bilen är helt original och full dokumenterat när växellåda och andra saker är renoverade. Killen har ägt bilen i 8år och där är endast 1 tidigare ägare. Bilen har jag tänkt att behålla och putsa på helgerna och köras ca 500mil om året. Alltså Gör jag en bra affär? Kommer bilen förhoppningsvis stiga i värde? Jag är ute efter seriösa svar och kanske även från någon som äger sådan också? Tack på förhand och återigen GRYMT FORUM! | |
| Låter som en bra deal. | |
|
+1 Dom har stått stabilt i pris många år med en tydligt stigande trend på senaste tiden. Låter som en bra deal, om allt stämmer och är ärligt... Här en som sticker ut prismässigt, men också lite unik enl. säljaren. Länk Här en annan pärla som väcker begär, prissatt därefter... Länk För 100.000:- börjar man inte få så mycket dokumenterad 320iS originalare för längre är min åsikt. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Tja! Jag svarar från mobilen så mitt inlägg är lite kladdigt kanske.. Tack för svaren först inlägget var ej så utförligt men den andra talaren som hänvisar mig till mobile var bra. Men att köpa en tyskreggad italiensk är ju mest dumt när man kan gå till raka källan det handlar bara om att få kommunikation med italienarna då det är mindre enkelt. Där nere står dom från ca 6-10.000euro.. Jag är mer ute efter att göra en bra affär och kanske även göra en mindre vinst efter jag vårdat henne väl. Är absolut inte intresserad utav någon bankörning utan bara den klassiska körglädjen jag kan tänka mig där är på den bilen. |
|
|
Helt rätt på ett sätt, men kom ihåg att (utan att ha förutfattade meningar...) att dubbelkolla en så gammal bil från Italien! Det är stor skillnad på den generella tyska och italienska nivån när det gäller vad man bedömer som ett bra skick. Min bedömning är att det snarare är positivt att den passerat ex.vis via Tyskland vid en import. Vi i Sverige ligger närmare den tyska bedömningen av bra skick, och även vad innebörden av renoverat skick innebär. Det är en viss kulturskillnad generellt, men har du lyckats pricka en italiensk entusiast så är det nog inga problem. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
SL Absolut jag hänger med vad du menar. Men jag känner mig ändå rätt säker på vad jag sysslar med. Har varit nere i Tyskland ca 4ggr de senaste 4åren och har lyckats göra bra affärer med nån tyskar. Har även sett och läst ang andras italien importer där många inte lyckats med större framgång. Många vet jag har lite dokumentation om sina bilar det slarvas rätt mycket där nere. Men jag känner mig mer hemma på skruva på en äldre bil än nyare data bilar.. Så lagerbyte andra större jobb ska inte va några större problem. Jag föll in på 320IS för att jag satt och sökte efter en M3 e46 på mobile och 24scout så såg jag Italian M3 och tänkte vafan är det.. Började läsa om bil modellen och blev förälskad av recensionerna de flesta skriver om M3 E30 men eftersom den ligger HEEELT för högt i pris så börja jag fundera på 320an. Lyckades få kontakt med en där nere efter många om och men och som faktiskt talar engelska i italien och även själv vårdat E30in väl. Han har inte använt den de senaste 4åren pga tidsbrist.. Du har ingen koll på vad dom har sålts för här de senaste året? Är de lätt sålda? Jag är nämligen en av de självsnålaste på jorden och vägrar slänga en kr extra på mig själv eller en bil igentligen. Men nu kände jag att jag lyckats göra bra bil affärer de senaste 10åren utan förlust så kan jag unna mig själv nått kul. |
|
|
Hmm, nu blev jag stött... Skoja bara. Jag bara svarade på din utförliga information och jag antog att du antog att jag hade lite koll på BMW E30 M3, Alpina B6 och därmed även 320is i och med B6:an. Jag har kollat en hel del på Italiens motsvarighet till Blocket. Den siten heter Subito.it och där finns massor av intressanta bilar. 320is finns det en hel del av. Min erfarenhet av 320is är den att om du lyckas hitta en 320is med renoverad låda mm och med 11 000 mil på mätaren för 7 500 Euro så är det ett bra köp. Hoppas den är ärlig också. Det som talar för detta är att ägaren haft den i 8 år innan. 320is ligger nog betydligt högre än 7 500 Euro. Jag tror definitivt att du inte kommer att förlora några pengar i alla fall även om en "äkta" M3 alltid är mer eftertraktad. |
|
| Allt är nästan klappat och klart jag ska bara få folk att övertala mig att köpa bilfan. Såfal bokas flyget på söndag och jag står här hemma i Sverige nästa söndag med en. | |
|
Tack Kimmo det svaret var lite mer utförligt. Ser att jag slant på tangentbordet och den har gått 13.000mil. Men jag är fortfarande tveksam att göra en så kallat bra affär. (Är pga min själv snålhet jag har till mig själv) Ska ta en fundering tills ikväll om jag ska boka flyg eller ej. |
|
|
Hej, bilar generellt är ju sällan några spargrisar, allt är ju en fråga om prioriteringar och vad man vill lägga slantarna på...är man snål så gör man ju bäst i att inte köpa eller unna sig nånting?! Bättre o spara o låta barnen bränna pengarna när man dör...eller:-) Lyckas man köpa en bil i utlandet för en billig penning pga finanskris/höga skatter etc, då är såklart chansen större att man kan sälja den här aningen dyrare eller iaf till samma peng nåt år senare. Men det är svårt eller omöjligt att ge några garantier...Sen får man ju ha i beräkningarna att en 24 år gammal bil självklart kan kosta en hel del i reparationer om man har otur, även om man mekar själv. Mitt råd är att köpa bilen om du vill ha/prova en sån udda fågel några år och sen får väl tiden utvisa om det gick att sälja den vidare och till vilket pris. |
|
|
Absolut! Jag förstår vad du menar. Men jag är mest bara ekonomisk =) Men just att slänga pengar på reparation är inget jag ser hinder emot utan som en ren hobby också. Jag hade gärna gjort en total renovering av motorn bara jag vet att jag kan hämta tillbaka en del av pengarna. Det svåraste i detta är att slänga de pengarna på en så pass gammal bil och sen är det ju bara ett visst folk den tillkallar när man ska sälja den. Jag menar en vanlig Svensson hade ju skrattat högt om han sett vad man begär för den. sjukt förvirrad är jag just nu.. |
|
|
Jag förstår din poäng där, dem flesta potentiella köparna till en sådan bil lägger kanske hellre till litegrann till en riktig M3, en billig halvrisig e46 eller en E30, de verkar inte jättesvårsålda trots att det begärs en hel del, och då är dem också snart 25 år gamla... Det som talar till din fördel är ju att det inte finns en enda 320is till salu på blocket nu iaf, och jag minns inte att jag sett någon heller, så om det finns några köpare den dan du ska sälja så lär det va säljarens marknad:-) |
|
|
Du skriver: Jag är nämligen en av de självsnålaste på jorden och vägrar slänga en kr extra på mig själv eller en bil igentligen. Men nu kände jag att jag lyckats göra bra bil affärer de senaste 10åren utan förlust så kan jag unna mig själv nått kul. Du har din förklaring vill du ha bilen ?stämmer allt, har du råd köp!Jag gjorde nåt liknande i somras och ångrar inget tvärtom nöjd som bara den jag kanske äger ett av Sveriges coolaste M5 tycker jag iaf. |
|
|
Är väl kanske lite som vissa skriver, det är en mellanmodell som aldrig kommer få det värdet som M3 E30 har. Men i vart fall, personligen tycker jag att de är riktigt snygga. |
|
Karl-Hilding |
Om du ändå skall ha bilen i många år så spelar det väl ingen roll om du gör bra eller dålig affär? Du får ursäkta mig, men dina inlägg läser jag som om att du MÅSTE tjäna pengar på en bil. Mao så är du sjukligt snål! |
|
Karl Nja riktigt måste är ju inget som jag säger på så sätt men är grymt osäker på att bilen håller sitt rätta värde och om köparna finns till de. Vi är ändå i en generation nu när ungarna köper "nyare" bilar och har noll koll på vad det var för bilar som tillverkades 80-90tal.. Alltså inköp på 80.000 och sedan en försäljning på 30.000 är ju mindre kul.. En 5-10.000 förlust är inget som jag gråtit över. Min raka fråga var egentligen tror ni att den kommer hålla sitt värde och ej gå som skrot pengar om nån år? |
|
Karl-Hilding |
Major_D: Du skriver så här: "Det är så jag har aldrig tidigare gjort en dålig bil affär utan alltid tjänat pengar på bilar jag köpt och kört med ca 1års tid." Och så här: "Bilen har jag tänkt att behålla och putsa på helgerna och köras ca 500mil om året. Alltså Gör jag en bra affär? Kommer bilen förhoppningsvis stiga i värde?" Går inte att missförstå. |
|
Alltid svårt att sia om framtiden, men jag är rätt säker på att en fin och välskött 320is håller eller t.o.m. ökar sitt värde. Dock gäller det att ha lite tålamod när det är dags att sälja, marknaden är liten och lite säsongsberoende. Som med alla gamla bilar kan oförutsedda reparationer förstöra kalkylen, typ om motorn rasar. Du minskar risken genom att köpa ett fint och väldokumenterat exemplar, vilket verkar vara fallet. Som ren investering tror jag dock en fin lågmilad M3 E30 är bättre, men då är prislappen som bekant en helt annan och jag skulle knappt våga använda bilen. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Jo precis.. Men en medräknad budget på nästan 30.000 har jag i motor renovering och då inkluderar det 2.5L kittet.. Hade mer än gärna ägt en äkta M3 men jag tror det inte är rätt läge för köpa den iheller då den verkar ligga i takt med hur utvecklingen i huspriser har ökat och den bubblan spricker vilket år som helst. Sen är det svårare o förutspå samlar ex. Damma av en sådan ifrån garaget om 20år hade absolut inte varit helt fel! Men vågar man? Menar de 250.000 hade man kunnat dubbla rätt fort på rätt affärer. Karl Det handlar om att göra rätt affärer vid rätt tillfälle så går man aldrig i förlust på en bil affär. Köpa en bil utav ett ha begär är en annan femma om man är bilintresserad.. Därav min fråga ang modellen om jag är inne på rätt bana att införskaffa mig en sådan eller det är till att kasta pengarna i sjön? |
|
Karl-Hilding |
Är allt bara svart eller vitt för dej? Antingen skall bilen behålla sitt värde eller helst indexvärdet eller allra helst stiga med en vinst. Eller så säger du: "kasta pengarna i sjön" Har du aldrig tänkt att ett nöje måste få lov kosta. Allvarligt: Är du bilintresserad? Haha detta inlägg kunde jag faktiskt redigera. Var en jäkla massa stavfel! |
|
KH: Lägg ned, vad ger dig rätt att döma TS som du gör. Ser du inte att du bara framstår som en avundsjuk förespråkare för jantelagen? För visst är det jobbigt att läsa att någon lyckats tjäna pengar på sina bilaffärer? När det gäller 320is har det tidigare varit ett antal bilar på Blocket för ca 50-70kkr, detta var några år sedan och priserna på fina specialmodeller av E30 är uppåtgående. Tror i bästa fall du har igen pengarna. Som du säger tilltalar den kanske främst de som redan är E30 frälsta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.