|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Kristoffer Sjukt bra förklaring och övertalning om att jag ska köpa mig en. Har pratat med en annan idag ang hans M3 e30 o som han med sa det enda som antagligen händer är att jag går break even på den.. Har precis talat med säljaren och han sa han har stångat sig blodig idag med myndigheter och export skyltarna var ett stort problem att lyckas kräma ur dom. Nu när jag äntligen har fått sparken i röven så dök där upp ett problem.. Tips på hur fan jag ska frakta hem henne nu? |
|
|
Är det en privatperson eller firma som säljer den? När jag italienimporterade i somras åkte jag ner två gånger, först för att besiktiga och köpa bilen. Sen en vecka senare åkte jag ner och hämtade den, det tog den tiden för firman att ordna med avregistrering och exportskyltar hos de italienska myndighetsbyråkraterna |
|
|
Det är en privat person. Han har haft den avregistrerad de senaste 4åren för och slippa bli beskattad på bilen o alla papper är redo för export. Men för att få exportskyltar så var bilen tvunget att genomgå en besiktning och för att få bilen till besiktning så var de tvunget med biltransport och nu börjar vi snacka kostnad. Har ringt ett företag som ska återkomma imorgon som ska ge kostnadsförslag för transportera den igenom italienska gränsen iaf sen kan jag beställa ett par tyska skyltar. De tyska skyltarna har dom ju ändrat reglerna numera så nu är dom ej giltliga för transport ur italien utan endast in i italien. Går inte detta så får jag ge upp hoppet. Min tanke var först om jag ska ordna ett par svenska skyltar och köra hem falskreggat men det är nog inte så bra ide :) |
|
|
Major D: Kan du inte att beställa tillfälliga svenska skyltar och ta med? Länk |
|
|
Svensk byråkrati i ett nötskal.. Som är helt uteslutande..... Den tillfälliga registreringen kan bara tilldelas om ansökan om ursprungskontroll har godkänts. Hur ska man kunna göra en ursprungskontroll på en bil som inte befinner sig i landet? Man ska även tilldela en trafikförsäkring på bilen i 30dagar.. När man är inne och kollar transportstyrelsen så har dom ingen tidsbestämning om hur lång tid det tar innan ärendet är på deras bord. tack ändå för ditt engagemang. Återstår och se imorgon om kostnad för transport över italienska gränsen annars överäger jag o strunta i det.. Synd för det var en fin bil och jag äntligen fått sparken i röven o lägga pengarna på den. |
|
| Det räcker att skicka in det utländska registreringsbeviset och kvitto för att göra ursprungskontrollen. Man kan få info här om hur lång handläggningskön är här Länk (just nu 6 dagar kö). | |
Karl-Hilding |
Köp inte så slipper du ligga sömnlös om den bara går break even. |
| Köp inte så kommer du ligga sömnlös över att ha missat ett till synes fint exemplar av en fantastisk bil. | |
Karl-Hilding |
Att nagon overhuvet taget bryr sig att rekkomendera ett sallsynt ex av E30 till en som bara tanker pa breakeven eller helst tjana pengar! |
|
Karl-Hilding Förväntar du ens dig något svar? Sitta en söndag kväll och va 51år gammal enligt forumet och beter dig som en nyfjunad 18åring... Nu frågar man sig har jag hittat till rätt forum ang frågor eller jag har kommit till fritidsgården? |
|
|
KH: Att tro att människor inte kan vara intresserade av både tjäna pengar och bilar är konstigt. Uppenbarligen har många seriösa problem med att ta in bilar från andra länder och då får dessa personer betala ett högre pris om de nu vill ha modellen i fråga = jättebra att någon tar sig besväret att ta in en fin och ovanlig bil. Låt Jante stanna i Danmark! |
|
|
Stephan735i Nu hände jag inte riktigt med. Men har iaf fått rätt vettiga svar utanför forumet och biljett är bokad till venedig 1jan. Så får se hur kärran ser ut. Den enda fråga i sig var mer att är det värt att lägga de 80k på en 23år gammal bil som igentligen inte har det historiska som M3 har mer än att det är samma S14 i den. Men vid andra sökningar så ser jag dom ligger rätt mycket högre än vad jag kommer ge så förhoppningsvis är det ingen dålig affär. |
|
| Kul att det händer något. Visst har den inte samma status som en M3 men likväl är det ju en specialmodell. Och lågmilade fina E30 med M-paket är det ont om. | |
| Tror nog säkerligen du får pengarna tillbaka om bilen är fin och väldokumenterad. Men man ska nog vara beredd på att en sån lågvolymbil även kan vara "svår och dyr" att hållas med om fel saker krånglar. | |
|
GE Ok! Att hålla o driva den blir inga problem. Det är bara motorn i sig som är dyr med delar. Chassie är ju vanliga 320. Jag gör allt själv men sen att få tag på typ block kan nog va ett större problem men de är ju ganska sprängsäkra som jag sett. Iom jag aldrig tidigare ägt en bil i den låg volymen så vet jag inte hur stor efterfrågan är. (Där av trådskapandet) Jag håller på med andra samlar objekt som italiens 60tals vespor o där är en sjukt stor efterfrågan på det. Har en i vardagsrummet som de flesta i världen söker som sysslar med vespor o den var ett helsike o få tag på delar när renoveringen gjordes. Iof så är det inte inom samma ämne men vespa är alltid en ikon precis som M3 kommer att förbli. Men med tanke att folk fortf kör racing med S14 så borde det inte va så stora problem. Där är ju även en alpina b6 3.5 på blocket som verkar vara svår såld iom pris sänkning nu och jag tänker att hur kan den alpinan inte gå o sälja? |
|
|
Nu har inte jag tillräcklig koll för att veta vad som skiljer på denna motorn och M3-motorn men jag antar att det finns en del specifika 2.0-delar. Fast det är ju inget som säger att man ska få motorproblem heller så... =) Den dagen bilens ska säljas krävs det ju att man orkar vänta ut spekulanterna, är ju inte säkert att det finns nån som seriöst tänkt sig köpa 320is just då, så det kan såklart ta ett tag att sälja den. |
|
|
GE Faktiskt inte det ända som skiljer motorerna emellan är slaglängden på veven resterande är precis samma prylar. Som det ser ut nu iaf så kommer det bli affär om det inte skulle visa sig att bilen stämmer överens med bilderna... Tack iaf för de vettiga råden jag fått.. |
|
|
Räkna inte med en snabb försäljning! Special bilar tar tid att sälja, men det kommer alltid någon som vill ha bilen! Min M3 E30 och Alpina B8 tog tid att sälja men den första som kom och tittade på de köpte bilen också! 320is är iof inte lika eftertraktad sm M3 E30 men ändå entusiaster som vill köpa den! |
|
|
Abbe Skönt och höra mer possitiva kommentarer... |
|
|
Självklart ska du köpa den om "allt" stämmer när du ser den! För dom pengarna är det en no-brainer. När det gäller transport så är det nog säkrast och enklast att anlita en transportfordon eller att ta ett släp och åka ner och hämta den själv. Kostar lite tid och pengar men kan bli ett kul minne. Jag tog min från UK. Själv har jag min som trackade-bil så den kommer nog aldrig stiga i värde men jag tror helt säkert du får tillbaka pengarna även om den inte kommer att stiga i samma takt som en E30M30. Lycka till! //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.