AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
23.449

If / BMW originalförsäkringar gör bort sig själva?

Sida 2 av 2
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
3600:- på Aktsam hel år och 3600:- halv år på Bmw original försäkring. Halv försäkring.
Snacka om skillnaden.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag ställer av Z4:an varje vinter så jag dealar alltid när det börjar närma sig påställning. I våras ville TH ha 9000 och BOF 12500. Det slutade med att BOF gick ner till 9500 (med bmwcs rabatt) vilket jag godtog. TH:s avställningsförsäkring var på ca 1200/år och BOF:s ca 500/år, så i slutändan jämnar det nästan ut sig.
Till våren så är bilen över 8 år och då går maskinskadedelen bort, både på BOF/IF, LF och TH. Funderar på 3 kronor som har 10 år/12000 mil, någon som har erfarenhet av dessa?
sx
172
sx3
335i E92 -11
Jag har ringt runt lite för att få ett hum om vad det kostar att försäkra en 335i LCI E92 på mig. Jag är 28, strax 29. haft körkort i 10,5 år, varit skadefri hela livet. Dvs "bonusklass 9" som någon sa i telefon.

Bilen i fråga var en import, och alla som jag frågade sa att import är generellt lite dyrare i premie. BOF sa att med dom får man 120% av marknadsvärdet vid inlösen.
Komemr inte ihåg exakt, då alla siffror inte var intressanta, men ungefär

BOF: 18.000 (14.000 om den hade varit Sv.såld)
Folksam: 55.000
Trygghansa: 23.000
Dina: 23.000

Bäst pris fick jag helt otippat av IF, 15.000. Men då är jag medlem i Unionen och har HF där också.
Är inte BOF (BMW Orginal) och IF samma sak?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte samma villkor och priser.
Samma förhållande som Trygg-Hansa och Aktsam.

-------
//Lövet
Hade årsförfallodag förra veckan och jag fortsätter med BMW Original, kollade runt bland dom större bolagen och dom låg klart lägst, dom enda jag hittade som var billigare var Länsförsäkringar men det skilde bara 100 kr halvåret och LF har mycket sämre villkor. För ett år sen var LF 600 kr billigare per år.

Men nu har BMW Original tagit bort den 10% rabatten som vi i BMW CS hade så LF måste ha gjort en skaplig prisökning. Orkade inte engagera mig och ringa dom då jag ändå håller på att byta bil och får den nya i oktober.
Förmodar att BMW fortfarande kör med den förmånliga prova på försäkringen i ett halvår..

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
För mig är BMW-OF lite dyrare (+1500kr/år) än TH men villkoren verkar mycket bättre. Eller har jag bara gått på sales-talk:et? ~7500 kr/år per bil hos BMW-OF (se profilen för bilarna) mot ca 5700 kr /år per bil hos TH.

Framför allt när det gäller stöld (bilen värde + 20%) samt söld av utrustning (fälgar, airbags, osv) verkar BMW-OF ge full täckning. Sen är det superdupersmidigt när det väl händer något för BMW-ÅF vet precis vad som gäller och man slipper involvera försäkringsbolaget, de gör det åt en s.a.s.

Hur upplever ni villkoren mot de andra, bortsett priserna?
Visa användare
106
BG
BMW 520d Touring

Har jämfört längre tillbaka och vet att IF är dyra, inte att tänka på.
Har mina bilar hos Länsförsäkringar, och har bara gott att säga om dom.
Trevligt bemötande, snabba beslut, och bra priser, är man helkund har man rabatt och återbäring.
Bråkar med Originalförsäkringar just nu då nya bilen är 1500 dyrare per helår än min gamla fast att det är samma modell +6 hk men dom gör ju varken till eller ifrån prestandamässigt. Tvivlar starkt på att 3-serien lci drabbas av samma ökning på dom motorer som har ökat med 6 hk.
Tidigare fick man ju första 3 månaderna gratis och sen halva priset månad 4-6. Nu får man istället 4 månaders rabatt första halvåret och man binder sig i ett år.

Tack vare höjningen så är nu Länsförsäkringar 200 kr billigare på helåret trots Originalförsäkringars 4 månaders rabatt. Helt orimligt.
Kontaktade dom via telefon i måndags efter att ha fått vänta 10 minuter medans damen pratade med någon kollega så sa hon att vi kan inte svara nu vi återkommer imorgon, det har dom fortfarande inte gjort.
Mailade igår, fick svar att vi hör av oss inom 3 timmar det har dom inte heller gjort.

Det är det som stör mig mest har man lovat att höra av sig en viss tid då ska man hålla det. I bästa fall så har dom väl upptäckt att dom har klassat nya bilen fel och håller på att ändra det och det är det som tar tid..
Visa användare
106
BG
BMW 520d Touring

Byt till Länsförsäkringar.
Fick till slut tag i dom igår inte pga att dom hörde av sig utan jag ringde.
Som väntat så hade damen ingen som helst förståelse över det märkliga att samma modell höjs med 1500 kr utan hon tyckte att jag skulle vara glad över att min gamla M135 var för lågt klassad istället..!

Så aldrig mer BMW Originalförsäkring..

An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Ringde motormännen, och fick deras försäkring för 4500kr billigare än orginalförsäkring på en 530.

Nu är ja inte direkt nån jurist, men försökte jämföra dem så bra ja kan. Och tyckte det var likvärdiga försäkringar.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Köpte en 650 förra veckan och fick gratis försäkring i två veckor. I går kom förslaget från originalförsäkringar för fortsättningen. De är 40% dyrare än Trygg Hansa i mitt fall.

**BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Max 10% billigare är andra bolag jämfört med Originalförsäkringar på min 550.
Visa användare
106
BG
BMW 520d Touring

Grattis till en fantastisk vagn!
Det måste få kosta lite också,,
Jag siktar mot en V8 nästa gång det blir bilbyte, och det brukar inte dröja allt för länge mellan bytena, lite ADHD, vad gäller bilar.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Har haft Originalförsäkringar i ett år nu. Nu med slopandet av BMWCS-rabatten och en lien extra höjning (såklart) går årspremien upp med drygt 2000kr.
Så blir till att ringa runt igen.

BG: Jag har en 550i/6 i toppskick till salu, så hojta när det är dags för V8!
Köpte nyligen en ny BMW X3:a och fick 14-dagars prova på från IF/BMW original. När jag sedan fick prisförslaget så var de 3 gånger dyrare än Trygg Hansa och då påstod ändå IF att jag fått rabatt! Sen har mina föräldrar haft med dem att göra vid två tillfällen och blivit riktigt dåligt bemötta så jag tar inte i dem med tång hädanefter.
ma
31
mawno
528 Touring -99
IF/BMW original var ca 800kr dyrare helår trots 4 månader gratis. Månadspriset är det dubbla jämfört med Länsförsäkringar. Känns som att IFs affärsidé är att folk som inte orkar kolla runt tar deras rabatterade ocker erbjudande och är glada för de fick ju 4 månader gratis.
Jag tänker ställa av min bil ett par dagar och byta till Länsförsäkringar när det är dax för halvårsförnyelse.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.