AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
23.447

If / BMW originalförsäkringar gör bort sig själva?

Sida 1 av 2
jag har konstaterat att IF är 2.5 ggr dyrare än TH på min 540, och 3.5 ggr dyrare på min X5.

Jag har 25 skadefria år, villa, låst garage, kund sedan +10 år och vad erbjuder de mig som tack för det?

Jo, 5300 för trafikförsäkring, 10 för halv och 16 för hel på e39:an....

TH: 2200 för trafik, 4 för halv, 7 för hel.

De (IF) är inget för mig, och sannolikt en extremt dålig affär för alla andra också.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Låter otroligt billigt med TH, måste nästan höra med dem. Betalar 7900:- för halv hos Länsförsäkringar till E39:an, med ungefär samma förutsättningar som du har...
2010-2011 när jag var skriven i Stockholm förra gången vill BMW OF ha knappt 8tkr för helförsäkring per/bil. Idag nöjde sig med samma för 96:orna och av någon märklig anledning vill de ha 10tkr för 95an. I Halland tog BMW OF 5000-5500kr per/bil.

BMW OF skyller för första gången på det är så mycket skador på importerade. Trots att det inte kommit in någon 540i E34 på över fem år (#410 är den senast intagna). En riktigt dålig bortförklaring är min kommentar. Så nu är det bye bye för BMW OF. 96:orna är redan överförda till Entusiast hos LF. 95an blir det något annat för, innan den också går över till entusiast.

För min fars 525xd-09 vill BMW OF ha 14tkr/per år. Salus Ansvar som har bättre villkor tog hälften...

16tkr för din 540 E39 är vråldyrt.

BMW OF vill tydligen inte försäkra bilar längre, märkligt.
BMW Originalförsäkringar tar ockerpriser! Aldrig BMW Originalförsäkringar!
Har alla mina BMW på Trygg Hansa eller Folksam.
Trygg Hansa är dock oftast billigare än Folksam så det blir mer TryggHansa.
Jag bytte från BMW org/if förra månaden till TH.

Flyttade två bilar och hemförsäkring och fick en bra deal.

Bara på Zätan sparar jag nu drygt 6000:- per år på helförsäkringen.
Från 12.000 till 6000:- slarvigt avrundat.

Så ja, byt. NU!!!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag upplevde en mycket konstig sak med Trygghansa nyligen.
Jag har två bilar en 540 och en 530. Premierna har så sakteliga tickat uppåt de senaste åren och inför nya året skulle jag få 11500 resp 7500 ca helförsäkrat. Då en kompis letar efter antingen en 540 eller 530 så har det blivit så att jag slagit på försäkringar på mitt personnummer för att kolla lite när vi hittat ett objekt. Efter ett tag inser jag att varenda bil blir billigare än mina innevarande försäkringar. Så jag ringer till Trygg-Hansa och påpekar detta och skickar samtidigt ett antal exempel på exakt likadana bilar som har en lägre premie. De förklarar det hela med att det finns en tröghet i systemet att det inte skall slå för mycket varken upp eller ner när en modell klassas om. Detta innebär att en trogen kund alltså blir straffad för att han är just trogen? Ja så kan man se det men det är ju inte bra sa handläggaren, jag ringer upp dig igen fortsatte hon. Tjugo minuter senare ringer hon tillbaka, jag har talat med min chefs chef och självklart rättar vi till detta omedelbart. 9500 kr på 540 och 6500 kr på 530! 3000 kr sparat på ett samtal! Dessutom när jag fick hem breven så hade de ändrat priset direkt trots att det i det läget var tre månader kvar till årsförfallodagen. All heder åt Trygg-Hansa!
Jag blev dessutom uppringd en vecka senare av en man som sa att de inte stängt ärendet utan att de gått vidare med det för så här vill de inte att det ska vara.

Ursäkta längden på inlägget men summa summarum, prova att leta upp ett gäng exakt likadana bilar som ni har mata in och titta på utfallet!
Finns det då trend att er bil är ligger högt har ni hamnat i samma fälla som jag och kan lätt förhandla om priset.

Min bil:

Länk

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Bra tips, det ska jag komma ihåg när det är dags att förlänga försäkringen
Jag ringde till IF/BMW Originalförsäkringar idag och sa upp försäkringen på 540 (det är den femte försäkringen jag säger upp på IF under de senaste 12 månaderna pga orimliga höjningar, Villa, två bilar, två MC).

Då säger hon att IF/BMW Originalförsäkringar tagit ett beslut att de bara vill försäkra nya bilar, att det är därför de höjt premierna så kraftigt på äldre, privatägda bilar.

- "Det är därför du tyvärr har fått så mycket höjda premier. Men vi är billiga på försäkringar till nya bilar till andra kunder istället.".

Jag frågade henne om det var okej att jag citerade vad hon sa här på forumet, om det är IF:s officiella ståndpunkt? Det var lite svårt för mig att få något sagt, för hon avbröt mig hela tiden och pratade långa stunder utan att vare sig andas eller lyssna (30 - 45 sekunder), men till slut fick jag ett "Ja" på det.

- Jag förstår att ni som är entusiaster blir besvikna, men det är så här vi bestämt och det går inte att göra något åt priserna.

Så om ni som äger era egna bilar (inte leasing/banklån) tycker det börjar bli dyrt hos IF, så vet ni nu varför. Eller åtminstone vad IF sa till mig på telefon idag.
Gott råd: kolla med andra bolag och BYT.
BMW Originalförsäkringar är ett samarbete med BMW Financial services, vars enda mål är att tjäna pengar på att låna ut pengar.

Jag tolkar IF som att det är mycket mer lönsamt med leasingkunder, kredit och finansiering, snabblån etc. Man vill inte ha kvar privatkunder. Vi är nog för besvärliga. :)
Håller inte alls med.

För mina bilar var BMW Originalförsäkringar näst billigast efter TryggHansa, då jag har alla mina övriga försäkringar hos TH och därmed får 20% rabatt.

Därefter låg Dina och Gjensidige någon tusenlapp högre än BMW/IF.

Salus, Solid samt Folksam var mer än dubbelt så dyra och därmed helt otänkbara.
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Eftersom min är en direktimport så ville BMW Originalförsäkring ha 27000:-/år.
Har ingen lust att betala bilen två gånger, så för stunden är det TryggHansa på 16700:-/år. I sommar, när det är dags att förnya, så blir det Gjensidige, 7000:-/år. Det är helförsäkring som gäller på samtliga premier.

Anledningen att Gjensidige blir så billig är att jag har fler försäkringar där.

Vet att man alltid har litat på FB när de säger att ju äldre du blir, desto billigare blir försäkringarna. Skitsnack säger jag, blir bara dyrare och dyrare med åldern banne mig.

/Loefvenhamn
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har TH och hel nöd
Har hus,barnen och mig själv och två bilar så jag får 20% på allt

M5an 10900 helförsäkring
525an 5800 helförsäkring
an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Betalar ca 6000kr för min E91 2008 på¨LF för hel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
950 kr i månaden helförsäkring för 325C1+318+VW polo. på TH.
cabben var tusen lappen dyrare än 540 som kostade 4400 kr hel.

Har tidigare noterat att IF varit billigare än BMW/IF så det blev en väldigt kort stund hos BMW originalIF försäkring nått år på 528.
Byter var 3 dje år hittills.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Trygg Hansa är väl dessutom det enda bolaget som erbjuder 9000 i självrisk (på vagnskadan), och det får ju ner årspremien duktigt! Lägger man sen till 200/år i självriskreducering så blir det ändå bara 6000 om olyckan är framme:-)

TH har varit billigast generellt för mig förutom Aktsam på nån enstaka M3.

8300/helåret för M3 cabben tex.
Bytte nyligen från Trygg Hansa till BMW Original och sänkte försäkringskostnaden med flera tusen. Trodde inte det var möjligt då Trygg Hansa alltid varit billigast. Kanske hamnade hos rätt handläggare för en gångs skull.
Verdi
BMW Originalförsäkring gav mig en premie på drygt 11000:-/år för min importerade 335d i slutet av april. Nu i slutet av juli skulle de ha drygt 18000:-/år på min likaledes importerade 330d.

Kändes tråkigt och överraskande att de höjt premien med ca 64% på bara 3 månader. Killen jag pratade med skyllde på en stöldvåg på importerade BMW och att de inte visste lika mycket om en import som en svensksåld. Jag sa att jag köpt min ny och undrade vad han inte visste. Då svävade han lite på målet och bad mig återkomma i framtiden. :)

Nu fick jag ett "bra" pris på Trygg Hansa på 12070:-/år istället så i slutändan löste det sig ändå.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

BMW Originalförsäkringar höjde min premie med 55%, så det blev tack och hej vid förfallodagen. Premien innan var helt ok, men den var väl bara ett sätt att locka in mig, många tänker kanske inte på att premien stuckit iväg och betalar glatt.
Fick också höjning år 2 med BMW original/IF. Dock inte mer än några hundra.
År tre däremot höjde de premien med ca 1000kr.

Ett samtal senare med hot om att byta till en billigare konkurrent fick jag istället ner premien 1400kr.
Dock med förbehåll att jag köper hemförsäkring av IF (vilket inte gör något då jag fick bättre premie där än hos nuvarande bolag).

Det skadar absolut inte att ställa bolagen mot varandra, många gånger finns stor prutmån.
Man är aldrig premierad som trogen kund hos försäkringsbolagen.
Tecknade en helförsäkring med BOF förra veckan för min 1M i tron att det var billigast IOM BCS rabatten. Visar dig nu när jag kollar med LF att dom är hälften så dyra, med lägre självrisk dessutom.... Tur att man har 2 ångerveckor.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.