|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har en vän till mig köpt sig en ny VW Polo WRC med 220hk. Han pratar mycket om den mest hela tiden faktisk och jag är sugen på att sätta honom på plats. Nu har jag en Bmw 118dA F20 med 143hk, har jag någon ärlig chans vid ett rödljus? Hans bil är manuell. Om jag inte har en chans vad bör jag göra med min bil för att få ett övertag? Känner mig lite smått pressad av situationen. | |
|
118da 8,6 till 100 km/h. Polo wrc 6,4 till 100km/h. Så nej inte mycket till chans, kanske första metrarna om det är bra fäste sen blir du nog frånåkt. Bästa tipset är väl att tjuvstarta tror jag :) |
|
|
Chiptrimma, sportluftfilter samt sportavgassystem . Samt släng ur lite inredning för att få ner vikten.. :) |
|
| Vad du ska göra? Köp en 130 eller 135, annars får du nog räkna med att se hans baklyktor. | |
| Det du bör göra är att byta den till en 125d. | |
|
Köp en M135 och var glad! |
|
|
Jag ägde en z4 2,5si för några år sedan och den var manuell. Med den bilen var det svårt att hänga på automatväxlade bilar som var ungefär lika starka. Med manuell låda måsta man göra en riktigt bra start, med automat är det i princip samma goda start alltid oavsett. Har de löst krypteringen på F-modellerna så man kan få den chippad enkelt? Ser att varken Vtech eller Bsr har med F20 i listorna över trimmningsbara bilar. |
|
|
Första steget är ju naturligtvis att chippa: Länk 180 hk 400 Nm = helt OK. Banta vikten. Se till att ni är stillastående - det tjänar automatare på. Försök att se till att ni måste bromsa innan nästa rödljus, och att farten då är under 80 km/h (sedan tappar du pga mindre effekt - automat och mycket moment är ju bra i starten). "Kategorin" vikten är underskattad - i3 och nya M4 satsar hårt på detta, och vi kommer någ att få se "överraskande" prestandajämförelser, när man stirrar på toppeffekter på 500+ hk, så kan en liten bil matcha med (verkligt) låg vikt och "bara" 300+ hk. :-) |
|
| (angående om de knäckt F20, vet jag inget - men ett samtal till dem löser nog oventandet) | |
|
Chippa och hoppas på att han inte är så vass i starten ger dig en 50% chans att vinna. (Förutsatt att du tränat och är en vass startare) Ska du vara säker på att vinna krävs det en annan bil, eller modifieringar i den högre skolan och då blir det nog billigare att byta bil. Alternativ lösning, flytta tävlingen till något annat. Typ vem som har snabbast motorcykel. Har du ingen motorcykel så skaffa det, det bör varje man ha. =) __________ Mvh Grelle |
|
| Jag har moped, duger det? Trimmad 50 cc. Min dotter på 1,5 år gillade det i somras- hon kan fortfarande "tecknet" för motorcykel :) | |
|
Groggyfroggy, en moped duger utmärkt, så länge kompisen inte har 125:a... För då är man i samma sits som TS här, med en skrytande kompis som är svår att sätta på plats. =) __________ Mvh Grelle |
|
|
Alltså, rödljusrace. Vad är det egentligen... Om du åker ut på en kurvig mindre väg och gasar och svänger, tar kurvorna i apex, som det så fint heter, och gör allt detta med ett leende på läpparna. Vem bryr sig då om hur snabb din polare är fram till nästa rödljus? Rödljusrace är väl det absolut sista som är kul bakom ratten i en BMW... |
|
viobebe |
Du lär inte ens dra en Polo WRC med en 125d. Polon är vassare än en Golf GTI.. Provkörde en 2014 120d x drive M performance med 184 hk, jämfört med min Golf GTI 2010 så kändes BMWn som rena traktorn... |
|
Tack för alla bra svar. Jag håller med om att rödljusracen inte är allt men det är nog det närmsta jag kommer att tävla med honom. Nu ångrar jag nästan att jag sålde min 450hk bmw 335. Den satte många på plats den. Är det någon större skillnad på sport, sport+ eller manuella läget på automaten i 0-100? Vtech erbjuder bara en dieselbox till min bil. |
|
|
" 450hk bmw 335 " Respekt. |
|
|
Mysig bil du hade innan :) Men antar att du bytt ner dig till en liten diesel för att du börjat pendla mera? Då får man ta att bli ifrån åkt av det mesta när man vill åka billigt :-) Polo wrc går för övrigt riktigt bra och de krävs en bmw med en rejäl snurra under huven för att hänga av den. Till och med en 335 får jobba rejält i vissa situationer. |
|
|
Ja min gamla 335i var mysig. Det blev lite väl törstig när bensinräkningen landade på 3000:- nu ligger den på ca 1200:- för dieseln. |
|
|
Slå av allt och sladda runt Polon på ställ tio varv. Sen ber du honom att försöka göra likadant med Polon runt din bil. Det går inte. Klart. |
|
viobebe |
Onehp! Tror du bakhjulsdrift är allt??? Hahahaha! |
| onehp, jo om han med polon backar :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.