|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har någon info på den? Länk | |
|
En av få svensksålda, givet köp nu innan våren då den lär gå fort. Från carfax: 2013-05-20 134 911 Fordonet besiktat. Fordonet besiktat av Bilprovningen Linköping-Möjetorp, Sverige. 2012-03-23 134 223 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Linköping-Tornby, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2012-03-23 Fordonet besiktat. 2011-05-08 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. Inga lån rapporterade 2011-04-15 133 326 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Eksjö, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2011-04-02 Fordonet är anmält för påställning för i trafik i Sverige. 2010-10-01 Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige. 2010-04-14 131 737 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Tranås, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2010-04-13 Fordonet är anmält för påställning för i trafik i Sverige. 2009-09-30 Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige. 2009-04-08 127 177 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Tranås, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2009-04-04 Fordonet är anmält för påställning för i trafik i Sverige. 2008-10-29 Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige. 2008-04-02 122 974 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Tranås, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktning med anmärkning utan krav på efterkontroll . 2007-04-02 118 903 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Tranås, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2006-09-28 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. 2006-05-04 113 524 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Kalmar, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2005-04-15 111 841 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Kalmar, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2003-11-13 108 277 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Kalmar, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2003-07-23 106 709 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Kalmar, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2002-01-21 104 344 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Kalmar, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2001-01-14 100 338 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Kalmar, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. 2000-06-07 96 182 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Karlshamn, Sverige. Efterkontroll genomförd. Godkänd besiktning. 2000-06-07 96 172 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Karlshamn, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs. 2000-06-07 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. 2000-03-29 9 603 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Karlshamn, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs. 1999-12-03 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare. 1989-10-30 Fordon förregistrerat i Sverige med registreringsnummer OYN060. I trafik första gången i Sverige. |
|
|
Tack för infon. Vill minnas att jag läst om en röd B6 i Bilsport eller någon annan tidning. Någon som vet om det är den..? |
|
|
Miltalet säger en hel del. Hög kvalitet på det mesta plus då Alpina standarden på drivlina och chassi är högre än Bmw,lite koll på vxlåda och känslan i synkringar,diffens oljebyten och utseende,drivaxlar med glapp??hardyskivans beskaffenhet och att kardanen är rak. Resten på bilen hör väl annars till gruppen "lättskött".Vad som kan vara bra att kolla är att det specifika Alpina digital instrumentet som sitter i luftutblåset ovanför stereon är intakt och fungerar (inte lätt att hitta beggat). Samma brommsbackar och ok som Merca 190 Cosworth,finns på Mekonomen för en helt annan summa än att köpa original. Vattenpumpen är bra att ha en disskussion om då de ""inte" gillar bilkö på sommaren och tempen kan sticka upp. Jag har en B6 s kylare och har inte samma problem. Klappar händerna varje gång jag ska till garaget med hoppsa steg för en stunds körning. Har du läge så köp,ekonomiskt är det alltid en chansning men känslan kommer du aldrig undan,jag skrattar varje dag. Mvh Dic Alpina B6 3,5 NR:171 |
|
|
Tack Dic! Är inte så rädd ang andrahandsvärdet. Är ganska övertygad om att en väl vårdad B6 kommer att öka i värde! |
|
|
Kökörning är inget problem så länge kylaren (samma som e28 528) är frisk och elfläkten fungerar som den ska. Kontrollera rost i karossen kring grenrören, kan dock vara svårt att se ovanifrån. Alla e30 rostar. Dyra Alpina specifika delar är; Bromsskivor fram Kamaxel Topplagringar I övrigt, KÖP och vårda. En underbar youngtimer och blivande klassiker. -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Har du frågat på alpinaklubbens sida? Den dåvarande ägaren hade med sig den på ett av Gustavs flygfältsevent 2008 Länk Länk Jag minns inte om det var den eller om det var den andra röda B6 3,5an som var där, som jag körde emot. Den andra hade Shadowline. Länk Kees på alpina-archive.com bör ha koll på vilka exemplar som togs in 1989. Minst fyra var röda. Länk tre finns kvar idag. Värdet är stabilt om man håller den i skick. Tror precis som du på att den stiger med tiden. |
|
|
Stephan735i Inte så konstigt eftersom det var jag som var den ursprungliga ägaren till den fjärde röda B6:an i Sverige som senare blev stulen och skrotad. |
|
|
B6 3,5 är en grym bil. En gocart med massor av kraft och en väghållning som heter duga. Pratade faktiskt med ägaren till den länkade B6:an om varför den inte såldes när den kom ut. Det är absolut inga fel på bilen utan det handlade mer om att köpet inte riktigt var accepterat "hemifrån". Med den kunskap jag har om Alpina B6 3,5 idag hade jag inte tvekat att köpa för de pengarna. 13 500 mil sedan 1989... Min B6:a Länk |
|
|
lanab: Det man behöver fråga Kees om: Är bil #185 en före detta svensksåld Länk för om den också var svensk såldes det minst fem röda. Sedan saknas några exemplar i listan på alpina-archive.com + att #209 är skrotad utan att färgen står med. Om man nu är intresserad av att ta reda på vilka exemplar som kom hit 1988-1990. Vilket nummer hade din? |
|
| Jag har en lista hemma med de bilar som togs in 1989. Det var 20 stycken som såldes av Förenade Bil i Malmö det året. Ska kolla om jag får fram något. | |
|
Jag har nu kollat min lista. 1989 togs det in 5 röda B6 3,5 till Förenade Bil. Av dessa finns det nu bara 2 kvar. Möjligen kan det finnas importerade B6:or också men dessa har jag inte i mina papper. |
|
| Kimmo: Är en av dessa borta? Länk Länk | |
|
Har inte chassienumret på bilarna förrän i morgon. Då har jag ett bättre svar om nr 171 eller 172 är kvar. |
|
| Såg fel i listan, det är 3 röda kvar, inte 2. | |
|
Godmorgan alla! Som information så är det jag som har nr:171. Träffade dessutom 172 i somras på Knutstorpsträffen .mycket välskött och omhändertagen bil. Mvh Dic |
|
|
Då behöver jag inte kolla i min lista då :o) Ska göra det ändå men först i morgon, då det är VAB idag. |
|
|
Tackar för all info. Kan någon förklara att det står i Aplina archive att #186 har "Black leather/Alpina cloth"? Den har ju inget svart läder....? Länk |
|
|
Passar på att berätta om att i morgon Torsdag vid 18:00 tiden är vi några från Alpina och BMW klubben som ska träffas på restaurant Löwenbrau på Fridhemsplan Stockholm,bord är bokat. Det blir till att snacka bilar och dess modeller och självklart en bägare eller fler. De som kan och har möjlighet är alltid välkomna.(Såg att Kimmo håller till i Falun men det blir fler tillfällen) Mvh Dic Henricson Alpinaklubben |
|
|
Patric: Har du fått fram BMWchassinumret? Möjligen hade den svart läder innan Alpina bytte stolar. Även om det är mindre troligt. De 540i/Alpina B10 E34 som fått Recarostolar hos Alpina har alltid haft velourklädsel, oftast levererade enbart med förarstol. Men jag hade kollat listan OCH kontaktat Kees för att höra både om inredningen och vad han känner till om #186. Märkligt nog står inte det överkryssade BMWchassinumret i Transportstyrelsens register. Detta kan bli ett problem, det ska stå med i registreringsbeviset. Inte bra med ett överkryssat chassinummer hos hos bilprovningen om tjänstepersonen är ovetande om Alpina. I Tyska bevis står det alltid med. |
|
| Kan bara instämma med Stephan735i. Jag får i princip alltid förklara hur det ligger till med chassinumrena när jag besiktigar bilen. De känner inte till Alpina alls och det är ju oftast ett bekymmer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.