AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
13.764

Prisras på Gran Coupe

Sida 1 av 2
Är lite sugen på en Gran Coupe men prisfallet verkar ju vara helt groteskt! Kollade på de här två som såg fina ut:

Länk!

Länk!

Bägge har i princip tappat halva nybilsvärdet på ett år och några futtiga mil. Är det något speciellt med just dessa bilar, eller "är det bara så"?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kan meddela att de bilar som verkar gå iväg är bilar med 40d-motorn och helst med xDrive. Bensinaren är i det närmsta iskall, vilket kan öppna för prutning men kanske också ställa till det i nästa led. Dyra "udda" bilar som är halvopraktiska håller sällan värdet superbra. Kul om man ska handla begagnat :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Fet bil oavsätt motoralternativ. Jag hade valt 650i
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... dessutom tror jag att målgruppen är lite mer konservativ och där är inte vitt lika "inne" som lackval.

650i är så klart gentlemannens val! :)

----
BMW CS/SC #6212
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
KÖP!

(man kan ju foliera)
Precis som Acey skriver är det bara 640d som verkar vara säljbara av Gran Coupes. Två av de GC som finns till salu hade jag ägare som ville byta in mot min förra X5 M50d, men jag tackade nej även om bilarna är läckra. Framförallt den i Halmstad är riktigt fin men helt fel pris och nästintill osäljbar. Ännu värre är det med de 640i som finns. Riktigt läckra bilar men som sagt ett hemskt andrahandsvärde. Till och med en M5/M6 känns som rena sparbössan jämfört med dessa objekt. Jag blev avrådd från flera att ta i byte då de är väldigt väldigt svåra att bli av med, just för att målgruppen är så enormt liten och den som väl vill köpa en har också stålar att köpa en ny och konfigurera precis som man vill. Mig veterligen har bara en GC sålts av de som legat på Blocket sista två månaderna och det var en 640d i Göteborg. Resten finns kvar och några har tillkommit.

/Anders
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
500.000 kr i prisras på 400-1300 mil. Ujujujuj.

Ändå skumt att köpkretsen är så liten. Fast, vad vet jag.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Synd man inte kan leva med en GC - hade varit en fin affär.

----
BMW CS/SC #6212
ja onekligen mkt bil för pengarna och ögongodis. Jag har en i mitt område där jag bor som har en GC med M-sport (vilket jag tycker lyfter bilen extra) och det är en fröjd att se den varje gång. Men som alla coupéer är det väl brist på utrymme i baksätet som är problemet. Men när de börjar närma sig halvmiljonen nästa år så kanske det är dags?

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
GC passar mina behov perfekt...tyvärr inte lika perfekt åt mitt sparkonto. När den kommer ner under 400' börjar det bli intressant.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det som är konstigt är att A7:orna verkar gå åt i en betydligt snabbare takt, och innan jag köpte min så missade jag flera objekt pga de hann bli sålda. Min blev såld efter en vecka ungefär, med helt rimlig värdeminskning på 6 månader / 1500 mil. Samma typ av bil, med skillnaden att halvkombiluckan gjorde den till en riktig storlastare. Även Panamera är betydligt mer lättsåld än Gran Coupé. Inget kul för den förste ägaren direkt.
är prisutvecklingen på GC lika sur i Tyskland Marin?

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Har inte kollat på GC eftersom de är utanför mitt räckhåll.
A7 begriper jag mig inte på. Ser ut som en överlastad A5 bakifrån.
De svenska är dyra jämfört med denna välutrustade 640i GC-13 med 1100mil för €58900, M-paket, parkeringsvärmare, aktiv farthållare, glaslucka, nappaläder och Bang & Olufsen. Av viktiga prylar är det väl bara night vision som saknas. Länk
Ja men den du länkade till Stephan ser lite skumt billig ut för nästa GC med M-sport ligger vad jag kan se på 72900 euro.

/Anders
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Shit vilket värdetapp... hur är det med 6GC, har den blivit någon succé? Verkar inte så direkt...
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Alexander K, nej säkert ingen försäljningssucce, men vem vill åka omkring i en dussinbil. Därför är jag (och frugan) en av de få som kan njuta av denna fina bil. Så länge man kan ta sig in i och ut ur bilen ;-).
Skräckexemplen enligt mig är X6 och 5GT som är riktiga stolpskott. Då blir ju t.o.m. Audis bilar vettiga alternativ.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
A7 går ju inte på något sätt att jämföra med en GC....om du frågar mig i vart fall.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
hann inte skriva färdigt :)
GC är ju en av drömbilarna att få cruisa genom Europa med...helst svart med väldigt tonade rutor. Får väl se om nåt år när kapitalförsäkringarna faller ut muhaahahhaa :)
Jag tänkte förut idag när jag såg en annons på en ny 320d GT att om man lägger till en dryg hundring så får man en Gran Coupé. Valet vore lätt.

/Anders
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
åkte ett par timmar mellan Malmö och Göteborg i en kollegas splittnya 320d GT (hade gått typ 150 mil..) och det var en riktigt trevlig bil! Känns klart som en större bil än 3 serien. Väl framme parkerade vi bredvid en SAAB 95 (den nya fula som släpptes då de konkade) och 320 GT´n såg fan bra mycket större och svulstigare ut.. så 3 serien är inte så liten längre :)
en E30 hade väl sett väldigt pluttig ut bredvid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.