|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 320xd 2011 med dieselvärmare från fabrik, hur bygger man om den? Någon som har en skiss på hur glykolen går ? Har dom utan dieselvärmare den elektriska ventilen mellan värmepaket och motor som tydligen får ström och stänger flödet till motorn när värmaren går? | |
| Men nog värmer den motorn oxå annars var det ju ganska bortkastad grunka | |
| Ja på alla andra märken men inte på bmw (finns en del gamla bmw där den kan värma motorn oxå). Om man sätter in parkeringsvärmaren efteråt på en webasto återförsäljare så värmer den motorn oxå men aldrig original monterade. | |
| Länk | |
|
Det går inte att bara koppla bort ventilen, då kommer inte vattnet att cirkulera genom dieselvärmaren. Jag ersatte en slang från värmepaketet till motorn på min 316d. Sedan kapade jag två slangar som jag sedan skarvade ihop. Plockade bort slangen som går från övre kylarslangen till ventilen, från ventilen. Flyttade slangen som går från dieselvärmaren till ventilen till den anslutning där den andra slangen satt och pluggade den anslutning som blev utan slang. På kontakten till ventilen kopplade jag en 5w glödlampa med glassockel, det var bara att trycka i "tåtarna" i kontakten och tejpa lite snyggt för att sedan hänga upp lampan lite "snyggt" så den inte kommer i kontakt med något. Detta för att lura bilen att ventilen öppnas. Bild på den skarv som gjordes. De röda strecken skall illustrera hur slangarna fortsätter "original", utan modifering. Länk Skiss på vad som gjorts. Högst: original, mitten: försöker förklara modifieringen, lägst: hur det "ser ut" efter modifiering. Länk Jag håller på att ladda upp en video på Youtube just nu och det tar en stund till innan det är färdigt men länken är den här nedanför. Denna video Länk visar hur tempen i motorn ökar. I videon visas inget annat än temperaturen på kylvattnet och att dieselvärmaren startas. Kupéfläkten kan höras och de syns tydligt hur kylvattentemperaturen faller när den startar. Bilen hade stått orörd i nära 20 timmar innan dieselvärmaren startades. |
|
|
Trevligt! Som du läst så har jag gjort samma. Men glödlampan behöver du inte. Den behövs bara om man inte gör denna slangdragning. Glödlampa funkade ju inte alls för mig. Konstigt. |
|
|
SNYGGT! //Anders |
|
|
Hur funkar värmaren för dig efter ombyggnationen....? Har samma problem. //Henrik |
|
|
Funkar det fortfarande bra och utan problem....? //Henrik |
|
|
Dieselvärmaren har fortfarande samma funktion men värmer utöver kupén också motorn. Jag har brukat ställa tiduret så att dieselvärmaren startar 15-20 minuter innan jag skall åka och då har rutorna alltid varit helt isfria när jag kommer ut till bilen. Det har dock inte varit kallare än kanske -10 som kallast här. Från början hade jag problem med läckage pga min extremt dåliga pluggning av den "överflödiga" slangen från omkopplingsventilen. Men efter att ha åtgärdat det så har allt fungerat hur bra som helst! =) Jag funderar dock på hur fretchi menar att glödlampan inte behövs. Om jag inte använder den så får jag en felkod och jag är tveksam till att dieselvärmaren startar då. Om jag kopplar kabeln till ventilen igen så kommer flödet stoppas när styrdonet spänningssätter den. Mvh Björn |
|
| Min parkeringsvärmare (bensin) värmer alltså inte motorn ett enda dugg? Blir inte ens vattnet i motorn ljummet? | |
|
Thebeast: jag studerade skisser på realoem nu och det ser att att vara exakt samma slangdragning med omkopplingsventil på 325 med bensinvärmare som det är på min 316d, vilket betyder att kylvätskan inte värms ens en enda grad i motorn när du använder bensinvärmaren. Mvh Björn |
|
| För att förtydliga: jag syftade på 325i när jag skrev bara 325. | |
|
Hej. Har någon en uppdaterad beskrivning på hur man utför detta? Kommer ej åt de länkade bilderna:/ |
|
|
Bilder på min Drive. Länk Första bilden är vad som införskaffades för modifieringen. Sista bilden är skarven som gjordes. Utöver detta så införskaffades en gummiplugg senare för att täta den anslutning på ventilen som blir utan slang efter modifieringen. |
|
|
Fungerar det fortf bra för dig? Ser det fretchi skrivit ovan att han ej kopplat lös ventilen elektriskt. Tankar angående det? Slangen du har på bilden är den orginal? Tack! |
|
|
Jag har sålt bilen men det var en kollegas son som köpte den och han hör av sig till mig om det är några bekymmer. (Jag har hjälpt honom att byta xenonlampor i extraljusen, bytt bromsskivor och klossar, bytt en hjulhastighetssensor, bytt ett hjullager osv. (mot betalning)). Skulle han haft bekymmer så skulle han garanterat ha hört av sig. Ang. ventilen så har jag ingen aning. Rycker man ur kabeln så sätter bilen felkod. Så var det på min 316d e90 LCI och så är det på min nuvarande 520d F11. Slangen är original för samma modell men utan parkeringsvärmare som tillval. |
|
|
Uppar denna då jag har skaffat en 330d e91 med dieselvärmare och vill göra denna mod så motorn värms. Jag får inte riktigt ihop inkopplingen (tror jag). Är det som jag har beskrivit på bilden man skall koppla? Jag förstår inte varför man ska flytta slangen från värmaren till utloppet på ventilen som är stängt, kan man inte bara låta den sitta kvar där den är i nuläget? Länk |
|
|
Får börja med att be om ursäkt för att jag inte besvarat ditt PM. Jag har inte bilderna kvar, hittar iaf inte. 1&2 skall skarvas ihop. 3 kapas och kopplas på ventilen. Återstående del av 3 ersätts av 3 till bil utan värmare. Ventilen måste vara kopplad eftersom cirkulationspumpen sitter ihop med den. Om slangen inte flyttas så blir det stopp eftersom ventilen stänger den anslutningen vid "vila". |
|
|
Ingen fara, ja de är ett och två som ska ihop, då blev de lite mer logiskt. Ska jag koppla in nummer tre där ettan eller tvåan har suttit? Är de ett projekt i sig att lufta systemet sen? Det var rätt så trångt framför ventilen på min bil så känns som att man inte gör några snabba skiften av slangarna så man lär ju tömma ur nån liter innan man är ihop med allt |
|
|
Minns jag rätt så är det ett. Jag vill minnas att det gick bra att lufta, men är ju några år sedan nu... Det rinner ur ordentligt med vatten! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.