AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.626

E39 Latentvärme pump ?

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag köpte ett intagskit från Defa plus kupévärmare på ebay för en ok summa och sen drog jag ihop allt. Fick löd och lite krympslang etc för att "korsa" tyskvärmare med Defa så att säga.
Finns lite bilder här:
Länk

Min bil:

Länk

Jag tycker kupévärmaren som olaO köpte verkar bra. Då har man dessutom dubbla system : elvärme i de fall man har tillgång till elurtag, och webasto när man inte har det.

Min X5 är sådan, fast i den sitter en DEFA universal slangvärmare på 1000 watt utan inbyggd cirkpump - det fungerar inte helt bra. Jag skulle behöva koppla 12v till auxpumpen när DEFA-sladden sitter i. Fördelen med olaO:s värmare är att dem har cirkpumpen inbyggd. Cirkpump är ett måste för att värma bra.

X5:an har också en CTek permanent monterad i motorrummet, så den laddar och värmer motor/kupé när anslutningskabeln sitter i. Jag tycker det blev extremt bra. Egentligen är inte CTeken vattentät, men den är hyfsat stänksäker och sitter monterad högt upp på vänster fjäderben ungefär, och dit når inget vatten.

DEFA/Calix grejor kostar av ngn anledning som om de vore av guld. Vill du köpa billigare så kan jag tipsa om att Upplands Bildemo säljer deras kabelanslutningar, förgreningar, kupéurtag samt även laddare begagnade från demonterade bilar. Priserna är mycket bra. Har för mig jag köpte anslutningskabel, intag, förgrening, kupéurtag för 350 kr där.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag köpte typ ett sånt här kit:
Länk
Kostar 6-700 mer här hemma minst. Men som Lasse säger Upplands Bildemo kan ha grejer.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.