|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej , håller på och bökar med en 530 D -00 har problem att få igång webaston och den som har jobbat med dessa webaston vet att dom är minst sagt "luriga" och dom kan vara fullt fungerande men har det satts en felkod på värmaren är detta något som måste nollas manuellt , med felkod i systemet så startar inte värmaren överhuvudtaget , hur som helst , har som sagt hållt på och bökat med detta en stund nu och eftersom jag inte kommit in i databoxen trots flertalet försök med "rätt" verktyg då sladdade jag idag förbi bmw för hjälp att identifiera felkoden på värmaren , man kom inte åt värmaren eller så fanns där iga felkoder ( ?? ) däremot så fick man en felkod från latentvärmesystemet som sa att cirkpumpen i detta antingen låg mot minus (jord) eller hade avbrott i kabeln fram till denna pump ,, so far so good ,, en kod i detta system ska vara nog för att hindra webaston från att starta så här finns plötsligt en chans till logik .. fick en skiss från bmw på hur den (pumpen) ska se ut men jag kan fassen inte hitta den någonstans ,, bifogar en bild på vad bmw gav mig pris på ,, det är själva pumpen vid "12" som eventuellt kan vara trasig men likväl kan det vara ärj alt kontaktfel ,, nått jag självklart mpåste kolla innan jag beställer massa dyra delar ,, OM JAG BARA KUNDE HITTA DEN !! Länk jag har letat som en besatt efter denna pump/ventilbrygga men det närmaste jag kan hitta sitter på vänster sida i motorutrymmet mot fjädertornet och påminner mest om de om dessa två ventiler som sitter ovanpå någontins som kanske kan vara en pump ? in i denna samling av grejor går det en kabelstam med tre tunna sladdar Länk börjar fundera om jag fått fel del utpekad av bmw ? om den nu är denna pump som dom pekade ut som nr 1 vart ska den vara placerad ?? tacksam för råd !! och så en annan sak i samband med detta ,, på den andra bilden med dom dubbla ventilerna som förmodligen är samma som sitter i denna bil , på den bilden ser det ut att vara en separat lös pump med på bilden ,, vart någonstans bör man hitta den ? den här bilen ska det vara enligt real oem Länk tacksam för hjälp innan det vita H-vetet kommer | |
|
Jag har för mig att den sitter innanför vänster hjulhus. Ska googla lite på det. Min bil: Länk |
|
|
Hittade en bild! Vänster hjulhus: Länk Min bil: Länk |
|
| SUPER !! och då kan jag tala om att NÄÄÄÄ där kan det INTE sitta på min bil för där sitter webaston ,,, Hmm mer och mer som pekar åt att bmw gett mig fel uppgifter asså | |
|
Verkar finnas en pump undertill på fläktkåpan kolla där. Hittade en skiss, sett underifrån bilen tror jag: Länk Min bil: Länk |
|
|
Eller kan det vara nummer 14 på nedan skiss, den sitter monterad direkt på webaston tror jag. Länk Min bil: Länk |
|
|
Nu spammar jag men glöm pumpen på fläktkåpan. Finns bara på bensinare verkar det som. Kan mycket väl vara "auxiliary waterpump" som felar, den du sett i motorrummet med två ventiler ovanpå. Jag har bytt den på min 540. Tycker nog att BMW borde kunna ringa in det felet med sin utrustning. Alltså nr 1 på din skiss: Länk Min bil: Länk |
|
|
MM jag får kolla lite närmare på den imorgon , och den pumpen då åsyftar som sitter monterad direkt på webaston är inte samma pump som denna ,, den har en helt egen felkod ,, den har jag precis bytt ,, fast där strulade det till sig lite ,, orginalpumpen som satt hade en anslutningskabel ingjuten direkt i pumpen medans den nya hade ett fäste för ett kontaktstycke , så jag fick helt enkelt slakta den nya pumpen för att kunna löda dit kabelanslutningar och eftersom det är en dc pump och jag inte hade några identifikations anvisningar på polariteten varesig från webaston eller på den nya cirkpumpen så drog jag helt enkelt in kablarna under pedalstället så jag kan fasvända pumpen om den roterar åt fel hål när jag väl får igång webaston |
|
|
Då återstår bara den jag nämnde sist. Skandal att inte BMW hittar det. Vilken verkstad var det? Du kan testa funktionen på den pumpen genom använda den "restvärmefunktion" som finns inbyggda i e39:or. Med bilen varmkörd och med kallt ute så stäng av tändningen och tryck på "max kyla"- knappen på panelen så ska bilen cirkulera kylvattnet genom värmepaketet och dra på kupefläkten med samma inställning som bilen slogs av med. Slutar värmen komma då efter en stund så står pumpen still. Min bil: Länk |
|
|
det var Bmw i vällingby ,, och jag har redan en felkod från den så det borde antingen vara pumpen eller kontakteringen till den ,, felkoden sa som sagt antingen avbrott eller att den låg i kortslutning mot minus ,, vet inte riktigt hur denna ventiluppsättning fungerar men med tanke på att det är tre sladdar till den så verkar det mest logiskt att dom är parellelt kopplade (ventilerna ) och sen en sladd till pumpen och slutligen en gemensam jord ,, börjar bli riktigt nyfiken på morgondagen ,, är som sagt numera helt övertygad om att dom påvisat fel del för mig igår ,,, viva la Bavaria ,,, "suck" |
|
|
Ventilerna är oberoende av varandra och släpper värme till respektive sida i kupén. Borde ju vara en sladd till tycker man. Jag hade precis en sån felkod på min pump som du har. Lycka till och återrapportera gärna! Min bil: Länk |
|
|
Jag vet inte hur dieseln skiljer sig, men det kan ju inte gärna vara någon större skillnad : oavsett om det är bensinare eller diesel så handlar det ju om varm kylarvätska. Webaston sitter innanför innerskärmen på vänster sida fram. Värmeventilerna sitter i motorrummet på vänster sida, mot fjädertornet (på mina 5-serie i varje fall) På både min 540, 740, X5, M5 och 528 sitter två värmeventiler med en cylindrisk tub under (pumpen). Det går två sladdhärvor till den, den som går till värmeventilerna har tre ledare : en jord och två +12V (eller om det var tvärtom), de två plussarna är till för att pulsa respektive ventil för höger/vänster sida av kupén. När den får 12 volt så STÄNGER den ventilen. Drar du ur sladden ska du få full värme, om inget annat blockerar systemet. Värmen regleras genom att datorn "pulsar" ventilen, stängd/öppen/stängd/öppen etc ganska snabbt , så att "rätt" mängd hetvatten släpps in till v-paketet. Det går också en sladd med två ledare till pumpen, som på mina bensinare sitter horisontellt under ventilerna. "Auxiliary pump" kallar BMW den. Det låter som i ditt fall att du har två problem: dels låter det som om pumpen inte får någon ström. Det är lätt för dig att mäta, om du har en multimeter: dra av sladden (den med två ledare) från pumpen, vrid nyckeln till tändning och mät: då ska du ha 12V i kontakten. Har du inte det så är det brott någonstans. När pumpen går så surrar den svagt. Det är ingen jättesnurr på den, den ska bara dra runt hetvatten lite långsamt in till värmepaketet. Det andra problemet är att diagnosprogramvaran inte får kontakt med ECU:n på Webaston (jag har samma fel på min 540). Webaston sitter som ni säger innanför vänster innerskärm fram. Antingen är det ingen ström i anslutningen till webaston, eller så är kretskortet trasigt. Eller så är det något jordfel. Eller så är säkringen trasig, men den har du väl kollat? |
|
|
P.S: själva värmaren är exakt samma som en Webasto termo top C eller E, FAST: kompletterad med ett BMW-specifikt kort som innehåller en ECU som kommunicerar med bilens övriga datorsystem via I-Bus. Syftet är att värmaren ska kunna rapportera felkoder etc, kunna startas av bilens timer m.m. Men det är fortfarande så att om din Webaston skulle vara "brunnen" i sin BMW-elektronik, så borde du kunna ersätta den med en original Webasto istf BMW:s variant (som är väldigt mycket dyrare). Webaston är nämligen så att så fort den får 12V på en av sina pinnar (man får studera manualen), så startar värmaren sin process! Det behövs alltså ingen BMW-variant för värmens skull. Dock kan du inte få kontakt med den och läsa felkoder om du byter till en original Webasto. Men, so what? :) Huvudsaken är att den snurrar och värmer kylvätskan. Det sitter även en ytterligare elektromagnetisk ventil om det är BMW:s originalvärmare. Syftet med den är att stänga cirkulationen till motorn, så att kupén värms först, och rutorna frostas av först. När vattnet i värmepaketet når en viss temp (jag har för mig kring 60 grader), så öppnas ventilen. Jag kom på en sak, (det är sent nu) jag tror bilens kupefläktar styrs av värmarens BMW-specifika elektronik: dvs, att när den rapporterar att den är igång, så aktiveras fläktarna för att sprida värmen i kupen. Byter man till original webasto så blir det lite lurigt att lösa det. Utan signalen från Webaston tror jag inte fläktarna går igång. På min X5 som har eftermonterad Webasto så löste man det genom att tjuva 12V från webaston och dra den via en vridpotentiometer som ligger dold bakom mittkonsollen , och vidare till fläkten. (för att kunna justera hur snabbt fläkten ska gå). Dvs, så fort Webaston hoppar igång så startar även fläktarna. |
|
|
Jepp stämmer ..webaston heter termotop Z/C och "allt" funkar utom just att den tänder :-) värmaren har lite olika cyklar och den kör hela programmet med uppstart osv men eftersom den inte startar upp så ventilerar den ur brännaren och stänger ner på några minuter , men som sagt enligt bmw´s "fetdata" så ska det inte föreligga något fel på webaston men att den heller inte startar med någon felkod aktiv och som sagt om denna från webaston externa cirkulationspump inte fungerar ska vara nog för att förhindra en start , jag har en scanner som heter SPX V30 autoboss Länk och där kommer jag in i bilen/ecm men på STH (externa värmesystemet ) får jag bara en "overwiew" i displayen vs någonting jag kan arbeta med , och under denna vy så finner jag något som heter "diagnostic index" och 01 dvs en satt kod och enligt bmw datan så är koden "51" tillsatsvattenpump ,,Kortslutning till minus eller avbrott ,, Felet föreligger för närvarande .. får kolla lite närmare på det som vi redan konstaterat är ventilerna/pumpen efter flera sladdar ,, var både kallt och mörkt igår när jag letade efter nått av ett helt annat utseende och förmodligen ligger det på styrsidan vs matningen ,, jaja NATURLIGTVIS återkommer jag med vad jag kommer fram till ,, vi är ju här för att HJÄLPA VARANDRA :) ... har du någon idé vad det är som gör att jag inte kommer in med min bmw-scanner 1.4.0 ? den ska vara kompatibel med denna bil , har scannat många andra bilar och den funkar "splendit" på dessa , ger i minsta detalj men det enda den säger mot denna bil är "NOT FOUND" börjar med att berätta att den inte ansluter mot EWS och sen IKE .. när den berättat detta sätter jag instrumentet (datorn) på en scan och får som sagt då svaret i varje avd "not found" ,, har dock HAFT kontakt , har kört detta på flera olika datorer , både med WIN 7 och XP och då jag inte fick någon kontakt bilen försökte jag "clear codes" ,, den kör tre sidor med olika grupper ,och detta tar "en stund" .. tröttnade på att stå och vänta /titta på denna "not found" och när den hade stått på "en längre stund" så fanns det plöstligt koder att läsa .. då berättade den att det fanns en felkod på cirkpumpen för webaston och denna är som sagt utbytt , programmet (Bmw-scanner) lämnar i övrigt inga felmeddelande , det finns två rutor som ska vara "gröna" när allt hård/mjukvara är okay vilket dom oxå är ,, trodde initziallt att det handlade om problem med att köra programet på win 7 men efter ha testat det på två skiljda burkar med XP så kan jag utesluta det .. |
|
|
Jag tycker det låter som att varken SPX autoboss eller BMW Scanner får kontakt med STH (StandHeizung, parkeringsvärme) i din bil, men SPX autoboss "mörkar" det lite grann geom att visa någon slags generell bild. Datorsystemet i bilen fungerar rätt enkelt i grund och botten. När elektronik/datakillar ska förklara så blir det ibland onödigt komplicerat, jag vet inte varför. Det är en "ring" där alla bilens ECU:er (små datorer) är ihopkopplade på samma kabelring. Man sänder meddelanden i form av små "paket" på ringen med ungefär samma teknik som används i gamla modem; Formatet kallades I-Bus tror jag på E39, och är nästan samma, men något modifierat på nyare modeller och kallas då CAN-Bus. Det är som en stafettpinne som åker runt på ringen, där den som är tilltalad greppar stafettpinnen, klistrar fast en lapp på den och skickar ut den på ringen igen som svar till den ECU som frågade. Varje "stafettpinne" är ett paket (ser ut som en rad tecken, fullt läsbara) har ett standardiserat utseende: bland annat innehåller paketet ett ID som anger vilken ECU man addresserar. Alla ECUer ser alla meddelanden, men svarar endast på de som är adresserade till dem (rätt ID). EDiaBas är den modul som är anvarig för att skicka meddelanden i BMW:s program INPA, men BMW Scanner har sin egen modul som gör exakt samma sak som EDiaBas. Om STH tex har ID 47 (jag bara hittar på något), så ser det ut ungefär så här: -> CONNECT 47 <- OK 47 Dvs, BMW Scanner / SPX autoboss skickar exakt samma meddelande båda två, och om det finns en ECU med ID 47 ansluten, så svarar den. (OK 47) Jag tror att det som händer i din bil är: -> CONNECT 47 (inget svar, timeout efter X sekunder utan svar) Dvs, "Det finns tyvärr ingen abonnent på det numret" :) Det är också en förklaring till varför det tar så lång tid att scanna; för att det av någon anledning är brott på ringen. Så frågan är varför den inte svarar? (Felkoden för auxiliary water pump ges av någon annan ECU, jag tror det är klimatanläggningen (minns inte vilken förkortning den har), så det är normalt att få den felkoden även om STH inte skulle svara på nätverket, anser jag) För att läsa felkoder ser det ut ungefär så här: -> ECR 47 (Error Codes Read) <- OK 47 01 18 (STH svarar med OK, felkoderna är 01 och 18) För att rensa felkoderna ser det ut ungefär så här: -> ECC 47 (Error Codes Clear) <- OK 47 Jag tror man får börja med att kontrollera anslutningarna och kablarna. Webaston sitter illa till, utsätts för en hel del smuts och fukt, och det kan mycket väl vara så att det räcker att lirka med kontakterna. Jag vet dock inte, jag har själv dåligt samvete för att jag inte kommit mig för att göra detta på min egen bil i somras. Både min 540 och min 740 har BMW original STH. Just nu kan jag skylla på att det är för kallt och mörkt ute, jag har inget bra garage med lyft att hålla till i. Men i somras hade jag ju alla chanser, men valde tydligen att göra annat då. P.S: jag tror Webasto själva byggt in viss egen - ej BMW-specifik - standardelektronik i sina enheter, som gör att om den upptäcker problem med något, och av någon anledning misslyckas att starta, sätter en permanent startspärr. Denna startspärr kan man nolla genom att dra ur säkringen en stund. Jag skulle kunna tänka mig att Webasto själva t ex kontrollerar spänningen - om den sjunker under en viss volt så stannar värmaren för att spara batteriet. Det sitter nog (gissar jag) en temperaturgivare eller något som upptäcker flamma - om den inte upptäcker att värmaren tänder efter tre startförsök så registreras ett misslyckat startförsök. Om den inte tänder så skulle det tex kunna bero på att Webastons bränslepump slutat fungera (ingen soppa), eller att det är något problem med glödstiftet. För mig som gillar datorer, skulle det allra bästa vara om man kunde koppla upp laptopen direkt mot STH och köra EDiaBas-anrop direkt från ett terminalfönster (skriva in kommandona i klartext och trycka Return för att skicka iväg dem, och visa svaret direkt på laptopens skärm). DÅ skulle man verkligen kunna få svart på vitt exakt vad som sker i bilen. Jag känner dock tyvärr inte till någon sådan färdig programvara. Rent mekaniskt så brukar det vara två pinnar som överför data; den ena sänder data och den andra sänder takt, och det "räcker" att ha en UART som är avsett för att lyssna på den sortens spänningsvariationer som det handlar om. |
|
|
Mm som sagt känns i nuläget som om datan är det minsta problemet ,, har iallfall lyckats komma så långt så jag har identifierat ventilerna på vänster fjäderbenstorn ,, och det är BARA ventiler , precis som jag misstänkte , så frågan kvarstår fortfarande vart själva pumpen sitter :-( kod 51 tillsatsvattenpump och som sagt den ska vara till latentvärmesystemet har pratat med massor av bmw verkstäder nu och hepp INGEN vet vart den sitter och det är det HÄR systemet som sitter i min bil med dubbla vattenventiler men på bilden ser det ut som en vattenpump under dessa dock säger texten ingenting om någon pump där utan bara ventiler Länk så vars faaasen e pumpen som den larmar är felaktig ? |
|
| (aux water pump)den sitter monterad direkt på webaston på diesel modellen,på webasto bensin sitter den under varmeventilene. | |
|
2loud, det sitter alltså ingen "klump" under värmeventilerna? Ser den ut som på din skiss? Min bil: Länk |
|
|
jupp det stämmer ,,ingen "klump" vattenpump under mina ventiler ,, jag har bollat lite med en kille på bmw solna ,, denna bil är utrustad med latentvärmesystemet samt en webasto dieselvärmare ,, värmaren är eftermonterad hos den ÅF som sålde bilen men latentsystemet är från fabrik ,, den cirkpumpen som ska vara till latentsystemet sitter mycket riktigt ORGINALMONTERAD bakom innerskärmen i vänster hjulhus , när man eftermonterar en webasto finns det INTE plats för bägge utan då tar man bort latentpumpen och ersätter den med den med cirkpumpen till webaston , nu fick jag koder från tillskottsvärmepumpen och det är just denna cirkpump till latentsystemet .. tidigare fick jag felkod från cirkpumpen hos webaston .. denna pump byttes ut mot en ny .. och det är nu det "lustiga" händer ,, en plausuble (alltså MÖJLIG) förklaring till detta scenario är att IHK enheten är defekt ,.. den är inte speciellt smart och har ingen direkt självdiagnos ,, när den skickar ut spänningen för att starta pumpen så kontrollerar den funktionen på den andra kabeln och mäter returspänningen .. kommer det ingenting tillbaka larmar den med en felkod men tar överhuvudtaget ingen notis OM den själv har skickat UT någon spänning ,, så det kan handla om att den är defekt , den TROR att den skickar spänning men inget kommer , och heller inget på returen ""FELKOD"" och sen är det NATURLIGTVIS en helt egen variant när det är latentvärmaren ,, och den IHK var väldigt kort i serie till just denna bil så chansen att hitta en beg fungerande känns måttligt liten ,, DESSUTOM har jag heller inget KONSTATERANDE om att den är defekt utan bara ett "troligtvis" .. blir och montera en slangvärmare i vinter tror jag och sen börja böka med att försöka bygga ett eget radiostyrt system för webaston i sommar så summa summarum INGENTING KONSTATERAT men TROLIGTVIS en DEFEKT IHK .. kul nästan jämnt |
|
|
Latentvärme och Webasto, man tackar. Slangvärme finns bra grejer, jag kör en sån här: Länk Lycka till i sommar med vidare meck ;-) Min bil: Länk |
|
| tack för länken ,, som jag fattar det är det bara anslutningsatsen och doppvärmaren , finns det ytterligare kit till den så man kan få ett kupeuttag oxå och kanske t.o.m en batteriladdare ?? jag klarar inte ens av att göra en tysk upprörd verbalt :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.