AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.471

Varför går det bara att fylla halva tanken

Sida 1 av 2
med diesel på min X5?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Tror nog din tråd kvalar in som en av de med absolut sämst frågeställning genom tiderna...
gO
1.407
gOry
335i Touring
Slut på kontot??
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, för tusan - den här är inte ens Topp-5.

Men visst saknas det en lite mer utförligare beskrivning som skulle kunna ge lite mer ledtrådar till vad det kunde vara. Händer det alltid? Uppkom problemet plöstligt? Är det bara vid en viss pumptyp det inträffar eller vid alla pumpar?

Det som dyker upp såhär direkt är att avluftningen från tanken är helt igensatt vilket gör att när vätska (diesel) fylls på har den undanträngda luften ingenstans att ta vägen och tryck byggs upp och lurar pumphandtaget till att tro att tanken är full.

Är avluftningen igensatt så borde man dock höra någon form av pysande när man öppnar tanklocket.
Tack för både roliga och utförliga svar!
Köpte bilen för en månad sedan. Tankat vid tre olika mackar och konsekvent fylls tanken till drygt hälften (enligt mätaren), men sen är det stopp. Ska kolla om det pyser när jag öppnar locket. På BMW-försäljaren kan de inte säga vad det är för fel.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det är inte fel på tankgivaren så det är fullt?
Hur många liter får du i?
Jag får i ca 50 liter
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag känner igen problemet med att endast få i 50 liter. Var något problem med kreditkortet som spärrade vid en summagräns, säg 800kr som motsvarade ca 50 liter. Men gick sedan att starta en ny tanksession och fylla, så kommentarer om pengabrist kan vi skippa.

Fungerade bättre med ett annat kort och problemet var borta. Var någon mjukvaruspärr som låg där i kreditkortets system, men innan man kommit på det så misstänkte man ju fel på bilen.

typ 800kr, detta är när man tankar med kontokort, om jag tar betal/kreditkort från tex okq8 då är det inga problem.

Det som är korkat och jobbigt är att det är bara att stoppa in kontokortet igen och fyll resten av tanken, så man kan fråga sig vad som är meningen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det kanske är någon kvarleva sen bensinen kostade 8kr/l. Då kan det ju vara rimligt med en spärr vid 100 liter för det är ju något udda med så stora "köp", potentiell bensinstöld osv.

Men 800kr idag är ju inte ens full tank så gränsen borde ju vara på 1500kr eller något i den stilen om man ska ha en spärr som inte krånglar till det för hederliga kunder.

ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag kan inte minnas att FirstCard eller American Express har dessa gränser. Gäller dessa spärrar endast för OKQ8-mackar?

Jag antar att vitsen med 800 SEK spärren är att undvika att ett kontokort/betalkort/kreditkort stjäls, ligans gemensamma lilla tankbil rullar fram och snorklar upp varenda droppe ur bensinmackens tankar och kortets ägare får en räkning på 753 852 SEK :-)

Men max 800 SEK vid en tankning? Är det kvar i 60-talet? Borde ju vara tvärtom, ett larm om man INTE tankar under 800 SEK! Det är däremot mycket skumt!

EDIT : Angående kontokort/betalkort/kreditkort så har FirstCard och AmericanExpress (som de flesta kortsföretag) ett övervakningssystem som larmar vid ovanliga händelser. Blev uppringd av AE en gång då de hade märkt att mitt AE-kort plötsligt användes till att tanka vid alla möjliga olika mackar i Seattle/Vancouver och San Francsisco (vilket i det här fallet var helt normalt - men kunde som sagt vara en kortsstöld).
Det inträffar inte när man tankar med kreditkort, utan endast kontokort dvs där debitering sker direkt mot bankkonto.
Tex om jag jag tar mitt uttagskort från swedbank där jag ej har kredit då inträffar detta.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@delorian : Ok! Så denna gräns gäller endast så kallade "bankkort" (där summan dras direkt från ett konto kopplat till bankkortet).

Sen har vi betalkort där man kan göra inköp under typisk en månad och man får hem sedan en räkning som måste betalas (med kreditkort kan man välja att inte betala allt utan skjuta upp det till nästa månad).

Läste att OKQ8-kortet kan fungera både som bankkort eller betalkort (man kan välja själv), så begränsningen uppstår bara när man väljer alternativet bankkort?

Bara OKQ8 som har detta? Har tex Jet samma spärr?
Karl-Hilding
Det ser man väl att pumpen saktar ner farten på sista 10 literna och sista litern så bara droppar den i bensin.
Volvo har samma spärr.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Karl-Hilding : Har aldrig tankat med bankkort hos Jet, därav frågan.

När du säger Volvo, menar du att endast Volvo-kortet har denna spärr, eller att Tanka-stationerna har denna spärr mot alla bankkort?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Delorian, i det fall jag pratar om var det Marginalen banks kreditkort som det stannade vid 800kr. Så att det endast är kontokort stämmer inte helt.

Grelle vilken station tankade du på, kunde du stoppa in kortet igen och tanka vidare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.