AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.239

Bensinsexa eufori! Varför åker man diesel?

Sida 4 av 4
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Marin: Start/Stopp, vad är det? :p min tändningsrutin består alltid av två knapptryckningar :)
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Kan inte direkt påstå att jag saknar den raka sexan i min gamla e39 men visst spann den som en kelad katt. Fördelen med dieseln är ju bottenvridet och förbrukningen. Kör man, som jag 3000 mil om året så gör det ju en del i bränslekostnad - 0,65 jämfört med 0,95 per mil = 900 liter per år.

Nackdelen med dieseln är ljudet och den lite hårda gången men det är inget jag sitter och retar mej på. Även BMW:s dieslar är ju körglädje ;)

Sahlin: Håller med, de har lika fina chassie, styrning, växellådor och byggkvalitet som bensinarna. Detta är för mig viktigare för körglädjen än antal cylindrar - och kanske det största argumentet att INTE välja motsvarande Volvo.

Men oavsett kommer det alltid finnas en liten falang som hävdar att det bestämt var bättre förr och att en riktig BMW motor inte skall ha turbo eller mindre än sex cylindrar. Oavsett hur mycket bakluckorna rostar eller vevhusventilationerna ger upp...
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
Har själv 2st e46 touringar, ena är en helt original 330i med manuell låda och den andra en 320d med automat men med lite sportigare chassi iform av riktiga kvalitets coilovers samt ställbara cambervinklar både fram och bak, och jag måste säga att dieseln är så fruktansvärt mycket roligare att köra och det är omöjligt att inte dra på sig ett stort leende när man är ute och kör, jag har själv varit imot både diesel och färre än 6 cylindrar men har nu helt ändrat inställning, klart dieseln luktar, skakar och låter men 330in är raka motsatsen, tyst å vibrationsfri och faktiskt lite tråkig måste jag säga, sen kan jag tillägga att automatlådan i 320d är helt underbar och motorn blir faktiskt otroligt fin att köra med denna. Så länge man håller varvtalet kring 3-4000 och låter lådan göra resten så blir det ett riktigt sug genom växlarna. Så slutsatsen är nog först och främst att chassit spelar större roll än motorn i körupplevelsen för mig.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Fördelarna med disel är följande
-Billigare bränsle
- Lägre CO2 utsläpp
- Högre vrid
- Krafftigare byggda än bensinare ( oftast) det innebär att den får en längre livslängd.
-Passar utmärkt med kombon ,Disel,automat samt X-drive.
- Den får även en längre livslängd för att den inte varvar så mycket.
Nackdelarna
-Något högre vikt
-Sämre värme i copuen
- Tar längre tid tills motorn blir varm.
- Kostar en del att byta ut filtret.

BMWs Disel fyror ska ni inte klaga på ;) Min 520d AT drar ca 0,74 i staden och väger närmare två ton, Jämfört med min a1 bensin manuell som drar ca 0,62 i stan. Och f11 har fartresurser som bara den hehe ;) Skämt o sido motorn är helt okej, o till den envise finns ju ett power kit till alla 2.0d motorer.

Och till alla bensin älskare , ta o provkör en m550dxd vettja :)
vill bara tilläga att ingen ila för bensin fyrorna samt sexorna det är säkert en frjd att köra dom ! Trevlig helg på er!

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
jonte,

Att dieselmotorn är kraftigare byggd måste sättas i relation till påfrestningarna vilka är avsevärt större i en diesel. Idag är man skicklig att dimensiera på marginalen. Förr var man tvungen att ta till lite extra för att vara på säkra sidan.

Kristoffer_L,

Varför kan man inte ställa som krav att nästa generations motor skall vara tystare än den föregående? BMW har ju lyckats tidigare, ex: M20 > M50.

Jag kräver att min bil (vilken det nu än är) skall vara en njutning för öra såväl som öga, både i och utanför bilen.

BMWs nya fyra uppfyller inte på långa vägar mina, obs mina, högt ställda krav.

mvh/ Anders
Visst kan man ha höga krav och det tycker jag också man skall ha på en bil som BMW. Det är ju trots allt en premiumprodukt. Däremot har BMW som alla andra tillverkare numera krav på sig att de inte bara skall leverera prestanda utan också vara miljövänliga - nu går trenden mot downsizing och så skall kostnader för produktion och utveckling hållas nere. Samtidigt skall körglädje bevaras. Detta verkar vara vad kunderna vill ha idag, tyvärr prioriteras inte längre motorljud på bruksfordon längre verkar det som. Lite synd håller jag med om men så är det. Samtidigt är jag inte lika känslig som andra på forumet och har inga problem med varken 335 eller 320d.

Men frågan om motorljud har säkert varit hett innan - kan tänka mig att det blev en del diskussioner förr i tiden när Ferrari och Lamborghini slutade med sina Solexförgasare...ljudet av gammal stridsflygplan försvann över en natt :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.