AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.236

Bensinsexa eufori! Varför åker man diesel?

Sida 1 av 4
Köpte en 325i E91 LCI för inte så länge sen. Bytte från en 335d och 320d LCI.
Jag hade helt och hållet glömt vad det innebär att ha en rak bensinsexa under huven. Vilket ljud, vilken känsla och självklart den manuella lådan. Gaah vilken bil! Helt sjukt att man åkt diesel tidigare.

Visst en diesel förbrukar lite mindre (320d ca 0,65l/10km) men 325i 218hk ligger på 0.77-0.82 blandat med något tung högerfot. Sen är försäkringen billigare på bensinaren och även literpriset på macken. Har inte räknat på det helt men det kan inte vara stor skillnad i ekonomin.

Hur som helst, en spinnande bensinsexa är helt magisk. Jag är helt säker på att sugmotorerna kommer att komma tillbaka i nya versioner. Kanske som hybrider som håller ner förbrukningen.

Läste iaf att nya C och E-Klass kommer med Mercedes nya raka sex cylindriga bensinare.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Kunde inte hålla med mer. Jag har själv velat fram och tillbaka. Dieslar har imponerande prestanda men det känns helt enkelt rätt med bensinare. Merkostnaden för bensin är inte kanske försumbar men acceptabel.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kör enbart bensin, trots 100 mil/vecka

BMW CS #5206
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Håller med dig till 100 More, har själv kört
Bensin sexa tidigare o hoppat över till diesel istället.

Att man kommer längre på diesel är helt klart , men det är ingen
Tjusning.

Kommer bli bensinare i fortsättning, o det med nöje.

Ps elbil inget för mig :))
ha
395
haknil
330 Xi 02
mmmmm
330 i
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Grattis, kom du på det nu? :)
Bättre sent än aldrig! Passa på och NJUT!
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
diesel underbar motor vilken botten drag vilket vrid !!!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tror också att pendeln svänger tillbaka, inte allt för länge sedan som alla hyllade den silkeslena gången i sexorna.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har kört en del diesel men jag tycker det ändå är värt varenda krona i drift att åka bensinare. Jag får liksom ingen "kontakt" med motorn på dieslar.
Känns platt känslomässigt på något sätt. Svårförklarad känsla.

Min bil:

Länk

ma
7.450
marin849
N53B30 272 hk bensin UTAN turbo:
>84% av maxvrid 1500-7000 rpm (!!!)
>90% av maxvrid 1850-6600 rpm
>100Nm/l (max 330) 2600-4000 rpm

Dieslar har uselt bottenvrid, extremt starkt mellanregister (ca 1800-2750) och tappar kraftigt i ork hela vägen till varvstoppet.

Bensinsexorna drar konstant från botten till varvstoppet och ger heller inte utslag på richterskalan. :)

Många dieslar går fint att köra, men dieselkulturen finns alltid där, iaf 4cyl. Det låter illa och vibrerar. Man får en hästspark i "starka registet" men det låter otroligt illa/tråkigt och man har inget för att varva. Den vill inte varvas. Inget roligt.
N53B30 272 hk sitter i 330i?
Samma motor som i 325i dock annat insug och annan mjukvara har jag för mig.
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Hmm.. va tycker och tror ni om motorerna i F3x då?
328i mot 330d :)

Hade en 330i e46 innan och 6an var verkligen skön, 325d e91an ja har nu är väldigt bra den med, men håller med om att man saknar bensinaren lite ;)

Verdi
Skulle gärna köra bensin men då måste det nog vara överladdad sexa eller V8. Har lite svårt för bilar som måste stressas för att röra på sig.

Har faktiskt inte kört någon acceptabel bensinbil sen en Audi S4 jag provkörde för några år sen. Svärfarsans trötta MB E-klass med automat duger iaf inte. Svärmors ännu tröttare MB A-klass ska vi inte prata om.
ma
7.450
marin849
Själv tycker jag det är att stressa när man laddar så hårt att hela bilen brummar medan den osynliga handen ökar farten. :)
Men så är det ju inte med dieselsexorna.
Verdi
Nej, någon dieselfyra blir det nog aldrig igen. Led inte av de jag hade men då visste jag inte bättre. :) Blev faktiskt bättre när man trimmade dem.

Hade en F31 318d som lånebil för nån vecka sen. Trodde ärligt talat att motorn var trasig. Kändes som att den hade astma.
ma
7.450
marin849
Då tycker jag ändå 318d och 320d är ovanligt körbara och skakfria jämfört med många rusk-o-skak-bilar som rullar i landet.
Man kan tom puttra genom rondeller på lågt varv så länge man inte överdriver.
Karl-Hilding
Dieselgrannarnas damer, finns en hel del här, klagar oftast över motorstopp, vid rödljus ex. Gubbarna blir märkbart irriterade och säger; Du ger för lite gas!
Verdi
Övningskörde med min fru med min manuella 320d. Hon saknar all känsla och det var rena mardrömmen.

Så här i efterhand kan man skratta åt det när man sålt bilen men det var inte så roligt när hon skulle växla upp från 3:an till 4:an i ca 80 km/h och istället får i 2:an. Däcken skriker faktiskt när man gör så. Och jag med. :-)

Sen fick hon motorstopp i typ varannan korsning men det kunde jag leva med även om det sved i själen varje gång.

Men till slut så fixade hon kortet med manuell låda. Då hade jag iofs redan gett upp hoppet och köpt en automat men det är en annan historia. ;-)
ma
7.450
marin849
Eller som jag som tänkte jag skulle åka iväg lite kvickt i en korsning och tryckte ner gasen brutalt o släppte kopplingen nästan lika brutalt, pang och skutt motorstopp. :)
Man måste varva först o käka lite lameller i starten.
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Asså jag måste ändå säga att jag faktiskt gillar dieslar mer, kanske för att jag är ung och dum. Vet inte varför, en rak bensin sexa står sig aldrig emot en diesel sexa i min värld, antar jag. Har själv just nu en N53a alltså 272 hästars sexan i E60in. Visst fan brummar den på mysigt i låga varv och är allmänt härlig på höga varv. Men om ljudet är euforiskt, njae.

Däremot en varvvillig V8, det är andra bullar. Då går bensinarn lätt före.

Jag saknar den sköna och tysta samt väldigt mullriga gången i min gamla S80 D5... Aldrig någonsin kört en BMW diesel, jag antar att dem är riktigt härliga, iallafall dem sex cylindriga. Däremot jag vet att jag aldrig i hela mitt liv skulle skaffa en fyrcylindrig diesel iallafall.

Har puttrat omkring i en Passat CC med 170 hästars dieselfyran och den går väl allmänt bra och så, men det känns ju verkligen i hela märgen av bilen att man belastar skiten ur motorn vid gaspådrag, efter en 13 timmars resa ner till Holland så är man välbekant med den, så även om den är snålare än en 5a/6a så hamnar den alltid sist, ungefär som en Audi, skräp rent utsagt - i min värld.

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Beror ju på hur man använder bilen - gillar man att varva har man inget i en diesel att göra. Men kryssar man mestadels omkring på motorvägar ser jag inget större mervärde i bensinarens bättre gångkultur. Då är det mest däckljud och vindbrus som spelar roll.

Jag gillar också bensin och har gått tillbaka dit med, men det betyder inte att jag tycker 320d är en skitbil som ger utfall på Richterskalan :-) Det är kanske en av de bästa allroundbilarna som finns på marknaden idag. Köp till den 8-stegade automaten så blir det inga tjuvstopp heller :-)

Men jag håller med TS om att en manuell 325 med sexa är något speciellt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.