AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.240

Bensinsexa eufori! Varför åker man diesel?

Sida 3 av 4
Karl-Hilding
En turboladdad bensinfyra är väl för höge farao bra mycket trevligare än en dito diesel?!

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Ok.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Haha....päron o äpplen, perfekt för internet-debatter ;)
Karl-Hilding
Har inte bensin vs diesel alltid debatterats oberoende dina fruktsynonymer.
När jag hör grannarnas dieselfyror, Passat/Toyota/Audi/Volvo/Subaru så tror jag att det är nån av kommunens traktorer som är ute och kör.
Däremot en sexa diesel är helt godkänt :-)
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Jag har aldrig smakat diesel så jag vet inte. Tar nog hellre en sexa Ardbeg. ;)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Håller med Karl-Hilding.
Hörde en E34 diesel förut på en parkering. Det låter lite fränt, som att det inte är en traktor utan något större som ruvar under huven. En positiv närvaro och mysfaktor. Precis som bensinsexorna.
Har lyssnat många gånger på en E28 som man monterat en BMW V8-diesel i på youtube. Inget avgassystem....
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Valet är enkelt.

diesel ska man ha om man drar husvagn eller släp med jämna mellanrum. Det är där des bränsle förbrukning spelar ut sin fördel. Alternativ On du ligger o kör riktigt fort på motorväg. Sen att köpa Bmw utan minst sex cylindrar är inte försvarbart :-)

bensinare klara allt det son står under diesel men inte lika ekonomiskt :-) men utan påhäng så är det utan tvekan roligare med bensin sexa :-)
Ni
966
Nip
320i-04
Har heller ingen förståelse för val av diesel framför bensinare.

Bodde vid en utfart i småland - och en granne hade en 3-serie diesel. Varje gång han körde ut, tittade jag och trodde det var bönderna med sina traktorer - men såg ingen.

Dom enda dieslar som inte ens låter som dieslar - är stora amerikanska V8:or i gjutjärnsblock. Men det ser vi ju inte i europeiska bilar direkt.

Skall man köra knattermaskin kan man lika gärna välja Volvo då.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Tja, nu är ju valet annorlunda om man valde bil 1995 eller idag.

Tyskland gjorde ju valet på diesel och särskilt 4cyl för många år sedan.

Jag håller givet också med om att höra en BMW 2.0D kallstartas på vintern är ingen rolig upplevelse för öronen. Dessvärre låter inte ens 3.0D motorerna särskilt roliga då heller även om de blir bättre varma.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En sugbensinare i en vanlig bruksbil är idioti. Lika självklart är det att dieslar inte har något att göra i coupé, cab eller M-modeller. Bensinare hör ihop med hög effekt, höga varv och nöjeskörning. Turbo-bensinarna kan i många fall ersätta de små dieslarna, men då börjar skillnaderna suddas ut. Gångkulturen i BMWs små fyrcylindriga turbo-fyrorna är nästan lika tråkig som hos dieselfyrorna.

När jag häromveckan startade min 997 kl 6 på morgonen trodde grannen att hans gaspanna kastat in handduken :-)
Acey,
"En sugbensinare i en vanlig bruksbil är idioti"

Oj, jag har två sugbensinare. Haha, bra att veta. ;-)

mvh/ Anders
Ni
966
Nip
320i-04
@jhellstrom:

Det var 2007 jag pratade om, i just mitt exempel.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Det är bara korkat att hålla på och dra historier om att man tror det är traktorer hit och dit som är ute och kör. Det är väl klart som korvspad att man hör om det är en personbil eller en traktor, annars saknar man omdöme nog att ens delta i en sån här diskussion tycker jag.
Verdi
fredo, håller med. Ska man kalla en modern diesel för traktor så borde man kalla bilar äldre än 7-8 år för skrotbilar också. :-)
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Acey: Finns ingenting i gångkulturen hos de fyrcylindriga turbo-fyrorna som på något sätt ens är "nästan" som dieselditon. N20 är i stort sett identisk med sexan på alla sätt och vis, förutom det där riktiga skönsjungandet. Största problemet är att den är lite väl tyst..
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min sist inköpta bil, en 320i med bensin-fyra och utan överladdning funkar alldeles utmärkt för mig. Lika många Hk som min gamla 323:a och drar bara 0,65/l mil, och går minst lika tyst den gamla sexan. Det enda tråkiga är ljudet vid acceleration, där låter sexan betydligt bättre.

Jag har kört en del med nya 3:an, som har en fyra med turbo och automatlåda, den går lika mjukt och tyst som min 523:a, som har bensin-sexa.

BMW CS #5206
Låter era N20 så här vid kallstart?

Länk

Enligt min åsikt låter det för******** - Alltsammans en konsekvens av miljöhetsen vilken nyttjas till att vi skall byta bil (ofta).

Jag kan mycket väl tänka mig en elbil. Aldrig en bensinare efter direktinsprutningens intåg. Hellre i så fall en diesel med legitimt skrammel. ;-)

Fram för mjuka fina sexor som BMW kan, men inte tillåts, tillverka.

mvh/ Anders
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
AKN: När jag startar bilen brukar jag oftast sitta bakom ratten med både dörr och motorhuv stängd, från motorn hör jag ytterst lite vilket INTE går att säga om valfri diesel. Det enda jag hör är det råa avgasljudet, underbart att starta den på morgonen i garaget. Men visst har direktinsprutningen bidragit med lite klickande (sedan E9X)..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En skillnad är också att man känner skaket vid start stopp och tomgång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.