AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.237

Bensinsexa eufori! Varför åker man diesel?

Sida 2 av 4
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Sitter man och pendlar i jämn fart är väl skillnaden mellan bensin och diesel försumbar (förutom förbrukningen), men ett sätt att lättare stå ut med pendlingen och därtill minska risken att man somnar bakom ratten är att växla ner några steg, ge järnet och njuta av att varvräknarnålen snuddar vid rödmarkeringen.
För övrigt har riktiga motorer rödmarkeringen placerad på femsiffriga varvtal. Det enskilt största felet med BMW:s bensinmotorer är att de är för långvariga. Min önskedröm är att BMW bygger en tvåliters V8 genom att bygga ihop 2st BMW S1000RR motorer till ett gemensamt block.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Och då varvar de ändå 7000 rpm i standardbilarna...Med max effekt där eller strax under (inte vid 5000rpm....) , vilket är bättre än andra standardbilar.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, precis, BMW:s sexor är ovanligt pigga på höga varv jämfört med flertalet standardbilar, vilket är ett mycket starkt köpskäl i mitt tycke. Men om man fick skicka en önskelista till tomten, så skulle jag gärna vilja ha ännu mer av vartalsglädje.
Håller jag fast vid 110-120km/h på motor väg så går min 325i LCI ner till 0.6Xl/10km.
Ursäkta särskrivningen.
Helt rätt, sexan är sjukt snål. Pendlade med en som låg på ca 0,7L/mil, min 320d tog då ca 0,55 så skillnaden är inte enorm. Men förbrukningen sticker snabbt iväg i bensinaren om farten ökar eller stadskörning. Tyvärr för jag gillar verkligen den motorn.
No
5.161
Nockenwelle
Nog är sexan snål. Kör jag jämna 110-120 km/h håller sig även min 335i under 0,7 liter/mil och den ökar inte förbrukningen särskilt mycket även om tempot skruvas upp. I stadstrafik är det dock svårt att komma under litern.
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Min är bäst! Näe, skämt åsido :-) själv tror jag nog att en besinsexa är skönast att köra, men det är lite orättvist att jämföra en bensinsexa med en dieselfyra.

Jag har en dieselsexa(330d) och den får man inte motorstopp med så lätt. Ibland brukar jag glömma bort att växla ned i rondeller och när jag släpper bromsen när jag åkt in i rondellen på 4:an så skjuter bilen iväg som ett skott när tomgångsregleringen vill gasa på.

(Sen har jag lyckats köra 300km med en förbrukning på 0,49l.)
No
5.161
Nockenwelle
Hehe, jo vi slår oss för bröstet här. Men poängen är nog den att BMW:s bensinsexor går snålt, även om det finns snålare bilar. Ibland för jag intrycket att folk dels tror att stora sexor är väldigt törstiga (vilket de definitivt inte behöver vara) dels att förbrukningen är den faktor som påverkar ekonomin mest. Sådana myter kan behöva motbevisas ibland.
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Håller med, fast ironin var nog mest riktad mot mig själv :-)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Jag hade BMW 645, V8, DEN var smoooooooth.

6or, släng er i väggen ;)

(numera oljebrännende 4-stånkstraktor, med bi-turbo!) wiiiiiii!
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
V8:an är mjuk som du säger men som kuriosa, tekniskt sett är det är bara (undantag finns) en rak 6:a eller en V12:a (som kan ses som två sexor) som är fullständigt balanserade både med avseende på roterande massor och fördelning av förbränningspulser på ett motorvarv.

En V8:a kan man göra med två utförande på veven. Crossplane är den vanliga där tapparna sitter fördelade runt kl 12, 3, 6 och 9. Flatplane, där alla tapparna sitter kl 6 eller 12. Den hittar man oftast i racingmotorer.

En crossplane är utbalanserad med avsende på roterande massor medan förbränningspulserna ligger ojämt fördelade på varvet. Detta ger V8:ans lite speciella bluddrande ljud.

En flatplane är tvärt om. Den är inte helt utbalanserad men har förbränningscyklerna jämt placerade runt varvet. Detta gör att extractorgrenrör mm fungerar bättre. Den därför vanligast i racingmotorer.

Vibrationer påverkas både utan den roterande massans balans och fördelning av förbränningspulser run varvet. En rak sexa är helt utbalanserad och har förbränningspulserna jämt fördelade (och överlappande) runt varvet. Detta ger 6:an dess unika gång.

En V8:a har så många små förbränningspulser per varv så att det blir bra ändå.

Källa: Engelska Wikipedia

Hur är det med boxersexa? Den borde väl också balansera ut sig själv.
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Ja, den ska vara helt balanserad både rörelsemässigt och förbränningsmässigt om jag läst rätt.

En boxerfyra, tex Subaru eller gamla VW motorer är balanserade rörelsemässingt men har förbränningspulserna ojämt fördelade. Därav det speciella ljudet på dessa motorer.
Skillnaden i vibrationer mellan fyror och sexor är mindre nu eftersom man sätter in balansaxlar i fyrorna.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Skillnaden i motorljud, karaktär, körbarhet och allmän livskvalitet består dock, och är till sexans fördel. :)

"alla" moderna fyrcylindriga bensinfyror med balansaxlar är ju vibrationsfria egentligen, så länge man inte plågar på låga varvtal så att man känner varje förbränning i hela bilen hehe. Men det låtar ofta för jäkla illa/tråkigt.

När tom min mor säger "det är nåt speciellt med en sexa" baserat på 10 minuters körning så kan det nog ligga något i att det finns en skillnad.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Synd att de plockat ur alla sugsexor ur programmet,turbo sabbar hela grejen... Blir nog en Jagga XK nästa gång med mysig 8:a.

Surf Or Die!!!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Upplevde precis samma känsla som TS när jag gick från min (enda) dieselsexa på 3 liter till en bensinsexa på 3 liter. Samma effekt, sämre vrid - men flerfalt roligare!!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
......och det var dessutom en resan automat --> manuell, gjorde väl sitt också :)
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Sexa/fyra går ju så klart inte att jämföra. Det finns inga mellansexor längre, tyvärr. Nu är det turboladdade fyror för hela slanten. Då tycker inte jag inte att bensinarna är trevligare än dieslarna längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.