|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Är det sant att man måste bygga om hela skiten för att kunna fylla på med freonfri gas. Man känner sig grymt lurad att behöva läga 10000:- på ACn. Allt jag vill ha är ju bara lite köldmedel i min gamla bil. | |
| Nej, förmodligen behövs ingen större ombyggnad. Det räcker nog med att fylla i lite olja och sedan fylla på med R134a. Vill man vara lite seriös skall man nog satsa på ett nytt torkfilter. Sedan kanke man behöver nya nipplar till påfyllning, den nya gasen har nipplar liknande en däcksventil. | |
|
Väldigt dyrt med 10.000 kronor, finns det inte att få billigare? Vad är det som ska bytas ut egentligen, vilka detaljer? //Schnitzer |
|
|
Jag är ingen kyl kille, men därimot har jag pratat med några kylmontörer ang bilars ac system. Och det svaret jag har fått av dom...så behöves ingen ombyggnad av systemet för att köra med freonfri gas. Men som sagt.....jag är inte någon kylmontör. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
Det finns alternativa gaser att fylla på. De fyllde på en ersättare för R12 som heter r34 eller så. Inte r134. Det är skillnad på gaserna. Sök på forumet, det finns massvis med info om det.. |
|
|
J.L Vad var det för nipplar På dom äldre systemen då ?? För jag har däck ventiler på min men på bmw så säger dom att det är gammla systemet ?? Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du behöver inte konvertera på samma sätt som i början, det berodde på att den olja som fylldes då var för "frän" mot gummipackningar och slangar. men idag används en annan olja som eliminerar detta problem utan.Byt olja i systemet och fyll på med r134a ev torkfilterbyte är väl inte så dumt att göra heller. Kostnad 2000-2500 kr. MVH Hasso |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
För de äldre R12 systemen är kopplingarna mindre typ däcksventilstorlek,för r134a så är dom ½ gång till så stora ungefär så de byts också ut. MVH Hasso |
|
Vad är ett torkfilter. Jag kan inte mycket om AC men jag kan laga allt. Har ni några bilder eller dyl. och vad kostar ett sånt ungefär. Var får jag tag i nipplarna. Jag var inne hos en kylfirma för bilar och han sa att kondensorn måste bytas och filter och och och och. Jag vände och körde till nästa ställe, de sa ungefär likadand utan att ha provtryckt min AC. Det låter som om dom vill mjölka en okunig kund på pengar. Har ni några tips var man kan köpa delarna. |
|
|
Det som ser ut som däck ventiler är väl mer refflade om det är nya systemet. //Schnitzer |
|
Att påstå att du ska byta kondensor utan att titta på bilen är väl lite överilat men det är ett av de vanligaste felorsakerna då vårt vägsalt och aluminium inte kommer så bra överens. Torkfiltrets funktion är att suga upp ev fukt och kondens som kan bildas i systemet, för att det inte ska bli isbildning i systemet och orsaka stopp. En kondensor är den som sitter framför den vanliga kylaren, kostar väl ca 3000 kr i snitt.Sedan måste man förvissa sig om att den fläkt som sitter framför kylaren är i full funktion annars blir systemtrycket för högt och orsakar läckage antingen genom den svagaste delen i systemet eller genom säkerhetsventilen det kan röra sig om tryck upp till 20 kg när det är som högst. Sedan är det så här att en kylkille får inte fylla på ett system om han inte tror att systemet är tillförlitligt och håller den täthet som krävs, och det är han skyldig att se till innan han fyller annars följer han inte de bestämmelser som gäller för att bli ackriditerad. MVH Hasso |
|
Hasso: Har du något tips om kylverkstad? Lämnar du till BMW? fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Så då bör det vara nya systemet i min bil ?? Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
Thomas90 |
Jag pratade med en kylmontör jag känner och enligt han ska den inte behövas byggas om! En provtryckning & fyllning av R134:a skall räcka sa han.Så vi fyllde på min anläggning & nu är det väldigt behagligt i BMW:n. Dom jag hörde med skulle ha ca 1300:- för detta. |
|
Låter lysande Om det funkar med R134:a Skall prova så får man se.. Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
Man måste när det gäller en över 10 år gammal bil (där inget tidigare bytts i acn) byta i varje fall rören och o-ringarna samt torkfilter för att det skall funka problemfritt. Rör+torkfilter brukar ligga på nånstans 2500-3400 kr hos bmw men det finns billigare pirat/ersättnings som är helt ok för en lägre kostnad (1400-2200). Sen brukar trycktest och fyllning ligga på 1000-1300 kr (bmw brukar ta 2400). Kondensorn brukar dock i princip alltid läcka efter i genomsnitt 10 år. Det är livslängden på en kondensorn men den kan ge sigi redan efter 6 år iaf du har otur. kör man lite och tvättar av kondensorn och inte kör bilen på vintern brukar den hålla längre. en kondensor ligger på c:a 2500-3500 kr. Så visst kan du få igång acn för typ 1400-1500 kr men det brukar inte funka nåt vidare eller längre på en sån gammal bil. (8-9 år och äldre) Så 10 000 kr (delar + arbete) är inte alls en fel summa om det verkligen skall fungera i längden. Men se till att kolla så kompressorn är ok innan annars blir det dyrare. |
|
|
När man gör ett tryck test vad använder man då gas eller luft .?? Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
Hmm...kommer inte exakt ihåg men det är en gas. tror det är kväve men är inte säker. Det är dock inget du skall göra själv. Trycker du i för mkt blåser du förångaren som sitter inne vid värmepaket och den är inte rolig att byta så man måste veta vad man gör. Det skall man låta en ac-firma göra. Bilen skall stå en nån halvtimme eller mera och sen läser man av på manometern om det blivit någon trycksänkning. |
|
|
Man brukar även köra in spårvätska om man misstänker läckage, sedan kollar man med en speciell lampa för att se om spårvätskan tar sig ut någonstans. |
|
|
Man skal INTE alls köra in nån spårvätska om man MISSTÄNKER läckage. Det skall göras ett riktigt trycktest först innan. Finns en hel del firmor som skiter i detta och bara fyller på med spårvätska direkt. Läcker det så hittar men visserligen läckan snabbt men då har du betalt för en fyllning redan. AC-firmorna är skyldiga att vidtaga noga undersökningsåtgärder innan man fyller. Har någon här råkat ut för att en firma bara fyllt utan att kolla noga skall man ha pengarna tillbaka eller en ny gratis fyllning sedan läckan åtgärdats. Har man gjort ett riktigt tryck/läcktest och det ser bra så brukar alla regelmässigt fylla på lite spårvätska för att man lättare skall kunna hitta en NY läcka som kan komma längre fram. |
|
|
10000:- är ett snittpris för att göra ordning på AC'n i en "gammal" bil. Jag har byggt om ett antal olika bilar till R134 och priset har varierat mellan 3000:- och 14000:- (!). Det sista priset inkluderade ny kompressor och två nya kylslangar + konverteringssats, dvs oringar, filter samt nya nipplar. Kommentarer som "det är bara att fylla på" är inget att tro på, att det inte finns gas i systemet beror ju på att det läcker nånstans, och visst kan "det naturliga" läckaget vara så litet att det kan fungera ett år eller två till, men förr eller senare hamnar man i den situationen att man ändå måster renovera AC'n, och i 90 fall av 100 är det kondensorns som läcker. Att kuckla själv och experimnetera med provtryckningar och annat är inget att rekommendera, det är mycket lätt att man har sönder mer saker... (Jag vet av egen erfarenhet...) SLutsats: Lämna in bilen till en auktoriserad AC-firma så får du det rätt gjort. Räkna med 5-10000:-, emen då bör systemet hålla 5-6 år till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.