AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.048

Stötdämpare från skruvat.se, bra eller anus?

Sida 1 av 2
Ak
26
Aklasson
Bmw 525a m-sport - 03
Hur är fram-dämparna från skruvat.se? deras märke är "optimal". Någon som har erfarenhet av dessa? kostar drygt 1300kr/st, jag kör en bmw 525 msport - 03

Mvh
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Skulle nog satsa på de här om jag skulle köpa budget: Länk
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Härifrån har jag beställt ngra gånge och det har alltid fungerat klanderfritt samt att dom har ett enormt sortiment att välja imellan när det gäller tillverkare av reservdelar.
Leverans brukar ta 3-6 arbetsdagar till dörren och det är fri frakt över 2500kr

Länk

Ha en bra dag.
Oseriöst i båda fallen tycker jag eftersom de inte ens anger vilken dämpare det är. Monroe har ju gott namn, men de tillverkar en hel del olika modeller. Att sälja en "Monroe-dämpare", det är som att lägga ut en annons på Blocket om "BMW säljes", och inte ens veta vad det är för BMW man säljer.

Ska man köpa no-name och bara chansa i blindo, då ska det vara bra billigt tycker jag -- men 1300 kr/st är ju inte särskilt billigt.

Till att börja med: vad vill du ha för typ av dämpare? Ska den vara lika hård som original M-sport, eller mjukare, eller hårdare?

Kolla hos Schmiedmann.se istället, ring och fråga dem - de säljer i varje fall genomgående bra kvalitet. Alternativt köp direkt hos ebay.de om du vet vilka dämpare du vill ha -- det brukar bli halva priset jämfört med priser hos svenska importörer.
P.S: Sachs super touring / Advantage är väldigt snarlika BMW M-sport original.
Jag och några fler har köpt delar från skruvat tidigare.
Packningar,termostater,framvagnsdelar mm.
Allt har varit "Anus" kvalitetsmässigt !!

Framvagnsdelarna har svagheten i bälgarna som täcker kul-lederna där det är mer plast i detta som spricker inom 1år och sen glappar lederna snart upp.
Lika med bussningarna som spricker.

Termostater som delar sej självt då stoppen för pinnen försvinner och fjädern drar ur pinnen ur läget.

ventilkåpspackningar som blir backelit efter några månader och läcker som ett såll osv.

Märket Skruvat kör med verkar vara Top Seal eldyl.
Skit som tillverkas av billiga materialer och har noll i hållbarhet.

Billigt jovisst med noll hållbarhet !!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Lasse: de jag länkar är för sportchassie. De listar BMW originalnummer i texten.
Ja Lus, men vilka dämpare som helst passar för sportchassiet - det är ju bara 15mm sänkning. Skillnaden mellan M-sport/M-sport2 och originalchassi är främst att M-sportdämparna är något hårdare. Dock inte stenhårda, de är fortfarande rätt sköna att åka med.

En hård stötdämpare gör bilen stötig, dålig väghållning på normal väg, och bullrig. En mjuk stötdämpare är mycket skönare att åka på vanlig väg, men kan uppfattas som för vek om man pressar den.

Om du vill ha som BMW original M-sport, så kör på Sachs advantage/super touring. Reservdelar24 hade ju rätt okej pris på dem, kring 1200 kr /st. BMW tar nästan 4000 för en M-sportdämpare har jag för mig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För 2-300kr mer per dämpare (från Monroe - dock ungefär samma pris som Skruvats dämpare!) får du Sachs-dämpare och de är troligen likadana som OEM-kvalitet (Sachs levererar dämpare till BMW och jag vet att det står Sachs-på mina som är BMW original sportdämpare.

Länk

I det fallet hade inte jag tvekat att lägga till några hundringar och få riktigt bra prylar!

Tänk bara på att dämpare till standardchassi och sportchassi skiljer sig åt i längd - så köp rätt modell.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Aklasson jag länkade till Sachs dämpare som är samma som original i din andra tråd, såg du den? Finns för 2000 kr ca för båda fram på eBay!
Tror det är det bästa köpet om du inte vill ha hårdare förstås.

Den andra tråden:
Länk

Min bil:

Länk
T3
400
T34
525i-07
chassit.se
Jag har mycket att säga om stötdämpare/fjädrar/krängningshämmare till E39 och har prövat både på min 528, 540 och M5. Sammanfattningsvis håller jag med Johan och Ola om Sachs Advantage.

Se denna tråd:

Länk

Sachs "Advantage" är nära M-tech original, fast till ett mycket bättre pris.

Först och främst: M-chassie skiljer mellan sexorna, åttorna och M5. Det är inte samma delar. M5:an främre krängningshämmare är 27mm grov, 540 M-chassi är 25mm, 540 standard 24.5 mm, sexorna 23.5mm. Varje mm motsvarar ungefär 30% vridstyvhet.

Vad gäller Bilstein så är det mycket förvirrande. Deras dämpare för "normala" bilar kallas B4, B6 och B8. B4 är nära standard, kanske något fastare. Bilstein säger själva att B6 och B8 är samma dämpare, fast B8 är något kortare, för bilar med 30mm eller mer sänkning. Men alla som prövat säger att B6 är ungefär som M-tech II, medan B8 är mycket hårdare.

Både B6 och B8 är enkelrörsdämpare modell "heavy duty". Själva kolvstången som kommer upp ur dämparen är mycket grövre än andra dämpare. Många påstår också att B6/B8 håller längre än konkurrenterna, men det vet jag inte om det är sant.

Jag prövade själv med B8 på min 540 och det blev betydligt hårdare än min M5, jag tycker personligen inte att de tillförde något positivt på normal svensk standardväg -- det blev bara stötigare. Där M5:an upplevs klara hög fart med flyt - helt säkert - kändes B8:orna "hoppiga". Dock blir B8:orna bättre än M-tech på slät asfalt i hög fart.

Jag upplevde fortfarande M5:an som helt överlägsen väghållning och komfort, troligen till viss del beroende på grövre krängningshämmare. Vilket var en besvikelse, för det var M5:ans känsla av stabilitet/komfort jag ville ha även i 540.

Jag bytte då tillbaks till Bilstein B4, eftersom jag tyckte B8 var för stötiga och blev lite orolig att få för hårda dämpare igen, men såhär i efterhand - när jag provkörde olaO:s bil - kan jag säga att Sachs hade passat mig bättre. De är mycket lika M5-tech2-chassit, medan B4 är mjukare, som original ungefär.

Om du har en 525:a så har den även med M-chassie alldeles för vek krängningshämmare enligt mig. M-chassiet är olika på olika modeller, en 525 har inte samma som en 540 som i sin tur inte har samma som en M5.

För ruggig stabilitet i kurvor, en bil som uppmuntrar dig att våga dra på i kurvor samtidigt som den är behaglig, komfortabel att åka i, så rekommenderar jag Eibach krängningshämmare 28mm (alltså ännu mer stabil än M5), i kombination med Sachs Advantage. Det skulle jag själv vilja ha på min 540.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse, jag ska tillägga för den som läser denna tråd att jag har Eibach fjädrar fram som sänker ca 15mm från M-chassi räknat. Dessa gör nog att bilen känns snäppet hårdare än original. Utan att bli stötig på något sätt) Dessa var på även när du provade den. Kul f.ö att du tyckte den kändes bra. (Vore f-n annars då hela framvagnen är renoverad ;-)..)

Min bil:

Länk

Ak
26
Aklasson
Bmw 525a m-sport - 03
Oj vad många svar, HÄRLIGT. Jag ringde upp till skruvat och bad dom stoppa ordern på dämparna, då går jag på "olaO" spår och beställer dessa:
Länk

Passar dom? har kollat runt lite och dom är ju absolut billigast. Två stycken dämpare för 2000kr, Art nr "556834" och har kollat runt lite och alla dämpare med detta art nr är anpassade för m-sport", bara slå till?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Om du känner dig osäker kan du titta på Sachs egna webbkatalog, då kan du passa på att kolla vad kitet med damask och kudden som sitter på stötdämparstången har för art nr. Lika bra att byta dessa också när man ändå håller på. Kanske finns de på samma säljare på eBay?

Sachs:
Länk

Min bil:

Länk

Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Kapar tråden lite, vart hittar man Sachs advantage till M5a? jag hittar ju inget på ebay mina ställbara HR åker ut vid påställning
Ak
26
Aklasson
Bmw 525a m-sport - 03
Någon som har tips på bra sidor från tyskland? ska försöka leta där först så man slipper tullen osv. Vetinte riktigt hur mycket tullen är om man besetäller från te.x ebay om det äter upp den lilla "vinst" man gör när man beställer från ebay.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Aklasson, eBay avgör inte om det blir tull eller inte. Det som avgör är varifrån grejerna skickas. Den jag länkade till var från Italien så då tillkommer ingen tull.

Min bil:

Länk

Ak
26
Aklasson
Bmw 525a m-sport - 03
Jo såg det nu, blir nog att beställa dom där dämparna. Jag har kollat runt på olika sidor som säljer sachs och det är samma art nr som dämparna du länkade. Tacktack!
Inga tilläggsavgifter alls på alla varor som köps inom EU.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
catch_me, jag har kollat runt men hittar inga till M5. Bara original BMW.
Art nr 31 31 2 229 612. Det verkar som det är samma dämpare på 535 och 540 Limo som på M5. Visste jag inte.
se länk:
Länk

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.