AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
31.012

Optimera-chip-mappa 320d (177hp) 2009/07 ?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Funderar allvarligt på att få min 2009 320d (177) med steptronic optimera hos någon seriös leverantör.

Ser och hör mycket här, men funderar på VTECH.
- Någon som har erfarenhet av dem?

- Någon som har erfarenhet av optimering av motorn som sådan av annan leverantör?

Min bil har automat, vilket jag antar inte är några problem.. Det var inte det på min gamla -02 320d (150)

//Anders

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Jag har VTEC & är nästan lite för lyrisk. Hör med någon annan som kan tänkas ha upplevt något ens nära negativt. Skållat troll är resultatet!
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
PPF har börjat optimera och verkar ge bra med ös för pengarna!

Länk

Mvh
Do
4
Dollarkungen
Bmw 320D Touring Aut -2009
Hej

Jag har tyvärr inga bra erfarenheter av BSR AB.
Lämnade in min bil som är likadan som din den 8/11 för ett steg 1 trim(223hk och 442nm).
Jag körde ganska lugnt hem och testade inte bilen lite mer förrän dagen efter och märkte då vibrationer från växellådan.
Jag kontaktade dom direkt och fick svar att dom kunde erbjuda programvara som används till 120d (223hk och 407nm) istället då det var mindre vrid.
Jag tänkte att det kunde vara ok,det blir ju lite effekt ökning trots allt.
Jag fick det nya programmet och dom sa att nu funkar bilen bra så jag åkte hem och testade inte bilen så mycket.
Jag litade på dom att allt var ok,annars hade jag vänt direkt.
Sen några dagar senare när jag ska ut och köra lite så är vibrationerna kvar, inte lika mycket men dom finns!
Jag kontaktade dom igen och får då veta att dom har inga andra program till den motorn och dom verkade inte sugna på att justera det efter mina önskemål.
Då skrev jag att jag ville ha tillbaka orginal programmet och pengarna tillbaka då jag låtit dom försöka fixa problemet och dom inte löst det.
Idag fick jag svar att dom ville ha 1500kr för att fixa det! Har dock inte fått veta om jag får mina pengar tillbaka.
Det som nästan är mest komiskt är att dom skrev att vibrationerna inte skulle vara skadliga!
Varför skulle dom då erbjuda ett program med mindre vrid?
Kunde ju lika väl sagt det direkt till mig.
Jag är ju ytterst tveksam till att en massa vibrationer är ok för växellådan!
En så pass känd firma trodde iaf jag skulle behandla kunder lite bättre.
Blev kanske lite långt inlägg men hade jag varit du så hade jag valt en seriös firma som v-tech istället.
Jag hade gjort det med facit i hand.
Svensk Motoroptimering?
Länk

Länk

Flåklypa
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag har kört med v-tech och är supernöjd. Hade BSR på min förra går aldrig dit igen, då jag klagade när den inte gick som den skulle, så blir man idiotförklarad.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Bluefin via Superchips, klockrent!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Intressant förstapost Dollarkungen.
Do
4
Dollarkungen
Amullo frågade ju om nån hade erfarenhet av nån leverantör och nu när jag hade så ville jag skriva det.
Jag kommer att återställa min till orginal på fredag,sen får vi se vad som händer.
Blir det trim så blir det v-tech.
Visa användare
2.407
amullo
Funderar på antiongen VTECH eller svensk motoroptimering.. Får väll se.

//Anders

Do
4
Dollarkungen
Hej

Nu har jag varit på besök hos V-tech och fått bilen optimerad. Bilen funkar kanon,inga vibrationer efter lite justering i programmet.
Är mer än nöjd jämfört med bsr som jag testade först.
Jag vet inte riktigt vad bsr håller på med men dom kunde inte ens ge mig mitt orginal program när jag var där skulle återställa den.
Killen på V-tech upptäckte det och han såg att det inte var ett program gjort av bmw utan det såg ut som ett eco trim!

Jag kan rekommendera V-tech och ingen annan firma kommer få optimera mina bilar.
BSR har urusel kundservice och programmen fungerar uppenbarligen "så där". De lever på att de är stora. Svensk Motoroptimering, V-tech och säkert någon mer arbetar helt annorlunda, mer kundorienterat och program i toppklass.

Flåklypa
Visa användare
2.407
amullo
Har för avsikt att fixa min på vtech, men väntar till våren kommer närmare. Tvåhjulsdriven som man är så är "mer effekt" inte riktigt prioriterad i vinterföret.

//Anders

An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Hej

Ja är lite inne i tankarna att låta bojimmy skruva lite på min. +35hkr +80nm. Gillar gubbarna där o litar på dem, samt oljeservice varje höst oavsätt på 325an. Men är ändå lite orolig på nått sätt, trotts att detta känns lite snällare än vtech tex?

Något ja bör tänka på, eller fråga om?
Lite orolig om något händer. Har gått 9200mil.

/A
cr
15
crask
e92 335d evolved -08 såld
Toyota Aygo - 08 :(
Suzuki M1800R - 07
KTM 990 SMT - 09
Har du inte funderat något på evolve automotive? En riktigt stor aktör när det gäller Bmw tuning. Hör av dig till mig om du är intresserad så fixar jag ett bättre pris.
Jag har en 320D -09 som jag lämnade in hos grabbarna på SMO i Gävle. Bilen går verkligen kanon efter optimeringen och servicen där är super. Kan varmt rekommendera dom!
Hi
53
HiFiMick
e91 M-sport
Dollarkungen hur vet du att vibrationerna kommer från lådan ?
Beskriv gärna lite mer om vad det är för vibrationer.
Vilken växel vilket varvtal uppkommer det ?
Varar det länge eller bara någon sekund mm ?
da
2
davidn
BMW 525d -11
På min förra bil, 520d e61, hade jag Bluefin och var supernöjd! Jag tittade också på både BSR och V-TECH innan jag bestämde mig. Det som avgjorde var priset. V-TECH är dyrare men å andra sidan har man närmare till support om det skulle behövas. BSR valde jag bort pga många som var missnöjda.
Under installationen behövde jag lite support från Bluefin och fick hjälp direkt med det dock blir det ju på engelska. Bilen gick sedan hur bra som helst och det blev en otrolig skillnad i effekt precis som utlovat! När jag senare sålde bilen, avinstallerade jag trimmet och sålde det vidare. Fick svar från killen som köpte det och han var precis lika nöjd som jag var.

Visa användare
2.407
amullo
Valde till slut att ta kontakt med Svensk Motoroptimering i Gävle som fixade bilen.
177/350 blev ~215/420. Kostnad 5900sek.
Blev rekommenderad av en polare som gjort ett par av sina bilar där och motagningen var riktigt bra. Ingav förtroende och var väldigt tydliga och trevliga. Dessutom kunde de faktiskt svara på detaljfrågorna jag hade om vad de ändrar för värden, säkerhetsnivåerna och vilka ev. risker som finns. Tydligen kan man drabbas av vibrationer i autolådan, vilket de kan justera bort om det uppkommer, samt att cr-trycket inte är det man labbar med, för det påverkar pumparna för mycket (billiga trimboxar funkar så tydligen).

Bilen känns mycket märkbart snabbare och drar väldigt bra genom hela registret. Jämfört med innan så känns gasen lite rappare även i Drive och driver fint även på låga varv. Inget svartrykande eller så heller. Jag körde intervaller från 40-160 km/t innan trimmet, skall kolla efter vad det blivit men inte hunnit än. Enligt SMO i Gävle bör jag kunna räkna med runt 2 sekunder snabbare 70-120 och runt 4-5 sekunder snabbare 100-150.
Ska kolla och länkar filmer när jag hunnit fixa.

Hittils är jag iallafall nöjd.
Visa användare
2.407
amullo
Sorry sorry.
Jag har skrivit fel avseende förbättringarna ovan. Glöm de sekundsiffrorna. Jag kunde räkna med 23-25% lägre accelerationstider, inte 50% som jag själv räknat fram.

//Anders

Visa användare
2.407
amullo
Efterrapport.
Har nu kört ca 1000 mil med bilen efter mappning och här är mina intryck. Jag arbetar som säljare och spenderar ett antal timmar i bilen varje dag runt mälardalen på mestadels motorväg eller större riksvägar.

Bränsleförbrukning
Tidigare har jag alltid legat på 0,55-0,57L/mil på min "vanliga" runda i mälardalen.
Efter optimeringen har den generella förbrukning sjunkit något till 0,52-0,54L/mil.
Under perioden är mappningen det enda som gjorts (Mätt förbrukning genom att dividera antal tankade liter bränsle med antal körda km, dock visar färddatorn också ganska rätt nu)

Körupplevelse
Bilen är piggare och "jämnare" i sin acceleration. Jag märker att jag får en mjukare och kraftfullare respons av motorn. Då jag kör automat så bestämmer jag inte helt själv över segdragning, men det känns som att lådan växlar ner mer sällan och "resume" på farthållaren blir en rejäl skjuts! Det känns som att någon "pellar på" gasen ganska hårt.

Bilen ryker inget och den går fint och mjukt på tomgång osv. Har inte haft några som helst problem med varningar eller "check engine" lampor.

Min valda firma varnade för att automatlådorna ibland kan "durra" då vridet blir för hårt och jag har haft fenomenet en gång vid segdragning med släp, men det har inte återkommit. Lät ungefär sm när man kommer ut på avkörningsskyddet på motorvägen. Pratade med SMOAB som sade att de kan "ställa ner vridet om jag ville, inga problem". Jag har valt att inte göra detta än då fenomenet bara dykt upp en gång, inget återkommande.

Kort och gott är jag nöjd!
Kraften i motorn blev avsevärt bättre och grädden på moset är den lilla förbrukningssänkning sm jag hittils observerat. Hoppas bara den håller i sig

//Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.