AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.387

Fortköring tyskland

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
hej på er
jaha, då har man fått det igen. andra det här året.. Nu kom det hem ett brev. men bild på mig :)
11.3.6 BKat, Länk
Nu vill man att jag ska erkänna att jag kört för fort. Jag har tidigare gjort det jämt. Någon som låtit bli gjort det ?

man har ju läst: Länk

Ha
39
Hasse83
BMW 335i Cab -09
BMW 320d Touring -09
Inga direkt märkvärdiga böter. Om du inte drog över 70 km/h för fortf. Betala och glöm
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hur går dom tillväga när dom spårar föraren, går dom på registreringsnummer och sedan jämför fartkamera + passfoto? Dvs vad händer om man kör någon annans bil och blir fotad?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Flickvännen fotad i tjänstebil från företag som hon inte är anställd i. Föga förvånande men har inte fått nån lapp och det var 3 år sen :-)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Jag blev fotad med tyska exportskylt som stod på mig. Fick två veckor på mig yttra mig, har ej gjort det. Har ej fått någon inbetalning ännu.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
kom på nu, har även blivit fotad i min fars bil i innerstaden i berlin.. mars förra året vill jag minnas, inget i lådan än...
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Inget brev ännu .. Varken jag eller min kompis, som råkade ut för samma sak :)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Är det förar- eller ägaransvar på fortkörning i Tyskland?
I Sverige är det ju föraransvar för fortkörning men ägaransvar på felparkering men så måste det ju inte vara i Tyskland.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om det inte ändrats väldigt nyss är det föraransvar. Har blivit fotad ett par gånger i svenskregistrerad bil och det har inte hänt något på flera år. Antar att risken att de följer upp ärendet är större om man kör tyska exportskyltar, då har de väl lite enklare att följa upp själva utan att blanda in andra länder.
I Tyskland gäller ägaransvar. Det är därför det gäller att inte köra för fort om man åker på ägarens gamla skyltar eller på de gula korttidsskyltarna som en tysk köper ut från zulassungsstelle

Kör man genom en fartkamera med gula skyltar går böter till den bilfirma eller privatperson som köpte skyltarna med sin legitimation/adress
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
What? Har det ändrats nyligen? Tvingas verkligen handlaren att betala böterna?

Att skicka böterna till t.ex. en hyrbilsfirma gör väl polisen även här i Sverige? Men böterna hamnar till slut hos den som hyrde/körde bilen och hyrbilsfirman kan inte tvingas betala böterna?
Det har alltid varit ägaren som är ansvarig i fartkameraöverträdelser i Tyskland och även så i de flesta andra länder

Att som Sverige enbart ställa föraren till ansvar i fartkameror är väldigt ovanligt

Det finns dock förslag i riksdagen på att även kräva böter från ägaren i Sverige om han vägrar uppge vem som körde bilen vid tillfället då bilden togs

Länk
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Tallviking, skriv inte en massa dumheter när du inte har den blekaste. Föraren måste identifieras om någon ska straffas. Ägaren må få ett brev där denne ombeds ange föraren men ägaren hålls inte ansvarig för vad som görs med bilen när den rullar.
Per: I utlandet i vissa europeiska länder är det som Tallviking säger, om ägaren inte talar om vem som kört bilen så är det han som får stå för boten... Läs på bättre:)
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Beträffande Tyskland har -Per- rätt, där måste föraren identifieras. Jag trodde faktiskt inte det fanns länder i Europa med strikt ägaransvar vid fortkörning, vilka är det?

Jag kör ofta i Tyskland, och blir fotad då och då, senast förra året men ännu har jag inte fått något föreläggande. Oroväckande, men kanske inte oväntat, att man nu börjar jaga utländska förare.

Calle

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag blev fotad flera gånger förra året och det har inte hänt något. Jag tror Jörgen fick brev eftersom han blev fotad med tyska skyltar. Då har de redan personuppgifter tillgängliga. När jag blivit fotad har jag kört min egen svenskregistrerade bil och därmed klarat mig.
Italien och Ungern, finns säkert fler länder med "ägaransvar"
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Nockenwelle, stämmer, röda tyska exportskyltar skriven på mig :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har fått brev hem en gång, men den gången var det när jag kört för fort i Schweiz med en Schweizisk hyrbil.
Det har pratats i många år om samarbete mellan länderna, men det verkar inte hända så mycket. Kör man sin egen bil i annat land ska det nog mycket till innan fartkamerabilder leder till att myndigheterna söker upp fortköraren.
Själva syftet med kamerorna är inte i första hand att sätta dit fortkörare, utan att de genom sin blotta existens ska få merparten av bilisterna att dämpa farten. Ur det perspektivet är det inte så viktigt att söka det lilla antal utländska förare som fastnar på bilderna, i alla fall inte så viktigt att man är beredd att lägga en massa arbetstid på sådana ärenden.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Dawwe, jag har inget behov av att läsa på. En viss otydlighet kan jag medge eftersom jag inte skrev att det gäller Tyskland men å andra sidan handlar tråden om det landet.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jörgen: fick du något andra brev med bötesbelopp eller klarade du dig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.