|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Men 12,8 måste ju vara med nya batteriet? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, beror på när han mätte med bilen avstängd. Tex direkt efter bilen varit igång eller 12 timmar efter? Mäter man tex direkt efter att man stängt av motorn kan vilket batteri som helst visa 12.8, 13.0 eller även 13.8 V som vilospänning. Se mina kommentarer (och även Johan B) angående att mäta vilospänning. |
Här har ni exempel på hur vilospänningen ser ut direkt efter man kopplat bort batteriladdaren (eller generatorn) och 5 dygn framåt. Notera att detta var gjort på ett batteri som var fullständigt kört i botten och var bara att kassera, det ser man inte minst på den kraftiga självurladdningen batteriet har. Från tidpunkten T=0 och 7 timmar framåt Länk Från tidpunkten T=0 och 5 dygn framåt Länk Tidpunkten T=0 är när jag kopplade bort batteriladdaren från batteriet. |
|
Höll själv på med en annan bil idag, knappt 2 volt i batteriet. Tänkte ge det en provladdning men tänker ändå kasta det då generatorn laddar bra och batteriet ändå kommer dö igen. Mätte bara med bilen igång. Batteriet vart dåligt efter att bilen stått 6 månader. |
|
|
Tomgångsspänningen ligger på 13,98 volt och ungefär detsamma vid 2500 varv. Häromdagen när jag körde med bilen började alla lampor lysa på instrumentpanelen, mätarna hoppade upp och ner i ca 30 sekunder sen blev det bra igen. Det var så här det började för några månader sedan innan bilen dog helt... |
|
Laddningsspänningen verkar helt normal. För att följa upp om du har något större tjuvström som ligger och drar ström, så ta för vana i en månad eller så framöver att när du använder bilen nästa gång (efter den stått stilla över natten), mät upp och bokför vilken vilospänning batteriet har (du måste göra detta INNAN du startar bilen). Då kan du få en viss uppfattning om hur bra batteriet håller spänningen. Det finns faktiskt möjligheten att dessa två events är helt okorrelerade, dvs finns inget samband alls mellan dem. Att ditt instrumentkluster blir rena flipperspelet låter ju mer som att det är glapp i själva instrumentklustret (eller något problem med dess spänningsmatning eller jord). Avskavda eller halvt avbrutna kablar kan ge en hel del intressanta fenomen. Liksom kablar som av misstag jordar vid något ställe längs med vägen. Om det skulle finnas ett samband så tror jag mer på att något i instrumentklustret isåfall skapat en tjuvström som i sin tur dränerat batteriet och orsakade att du inte kunde starta. Jag skulle fokusera på att försöka lösa flipperspelproblemet (men samtidigt ha uppsikt över hur vilospänningen över batteriet ser ut över längre period typ månad eller så). Det låter ju faktiskt lite som att instrumentklustret får för sig att göra ett självtest - har för mig att de har den funktionaliteten inbyggd. Då slår den på alla lampor samt rör alla mätarna mellan deras min och max-värden. Det är detta självtest jag syftar på - vet ej om det ens är i närheten av de symptom du upplever på ditt instrumentkluster. Länk |
|
Ursäkta årets trådlyft... Vill bara tillägga att jag har sett samma problem som OP när det är dålig kontakt i jordkabel mellan motor och chassie.. |
|
Inget fel på det trådlyftet! Det byts fortfarande batterier på löpande band när en bil inte startar när det i själva verket är dålig kontakt mellan batteriet och den där stora strömförbrukaren (startmotorn). Faktiskt i mitt första inlägg i den hår tråden så nämner jag just problem med dålig jord (och den där jordkabeln mellan motor och chassi är enormt viktig då det är där all ström som startmotorn konsumerar går igenom): >> Har du en dålig jord så kommer du att få en enormt spänningsfall och >> startmotorn får kort och gått inte den "krämen" den behöver. På modernare modeller så är det nästan vanligare att pluskabeln är försvagad istället (hände i princip aldrig på äldre modeller när man byggde för att saker skulle hålla längre än 5 år). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.