|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Eftersom ett antal folk i min vänskapskrets bett mig lägga ut min historia här på AutoPower så tänkte jag göra det. Hoppas jag kan rädda någon ifrån att göra samma misstag som vi. En av bilarna ifråga är en Mini (BMW) samt jag tänkte att denna firma säljer ett antal BMW, därav att den hamnade där den gjorde här på forumet (moderatorer får flytta om ni anser att den ligger fel)Oavsett så är här historian : I December 2012 så var vi på jakt efter en kombi då vi väntade tillökning i familjen. Vi hade en Mini Cooper S att byta in. Vi hittade en Audi S4 kombi på Ucars i Eslöv som vi tyckte såg fin ut. Vi provkörde den och hittade lite småskavanker som säljaren lovade att åtgärda om vi köpte bilen. Dessa skavanker inkluderar ickefungerande framljus (reglerings nivå), list till solluckan satt inte rätt, lucka till varningstriangel var sönder, mm. Vindtorkarbladen behövdes också bytas då dessa var så slitna att dessa hängde på en tråd. Dessutom så skulle bilen besiktigas innan vi skulle hämta den av Ucars. Vi hämtade bilen från Ucars 2013-01-08. Bilen stod startad och klar samt att säljaren verkade trycka på (antagligen för att bli av med oss) när vi kom till firman. Vi hade ställt frågan om när service senast var utförd och när den behövdes göras, fick som svar att den var nyligen servad och det behövdes inte göras på länge. Detta svar fick vi innan vi köpte den samt dagen vi hämtade den. Lampan fram skulle också vara fixad då bilen hade klagat på problem där. Bilen besiktningspapper ligger på passagerare stolen och den har gått igenom UA. Jag kör iväg från Ucars och kör väldigt lugnt, dvs. inte ens hastighetsbegränsningen då jag vill lära känna bilen. Jag märker nu att kopplingen inte beter sig som den gjorde när vi provkörde den ett par veckor innan. Den känns svampig och tar väldigt högt upp. När jag kommer till Gårdstånga rondellen så ska jag ut på E22 och på påfartsrampen märker jag att kopplingen slirar i 3 samt 4e växel. Jag kör väldigt lugnt hem och parkerar bilen. Min far dyker upp 20 minuter senare för att ta en titt på bilen. Vi ställer in datumn och tid osv i bilen och då börjar bilen klaga på att service måste utföras. Han vrider om nyckeln fullt och startar bilen och då visar det sig att lampan fortfarande är trasig. Dessutom rasslar det från motorn en hel del. Antagligen har UCARS bara tagit bort felmeddelanden innan vi dök upp och därav att bilen var startad. Min far provkör bilen och märker direkt att det är något fel på kopplingen, dvs. att den slirar. Jag skickar ett email till säljaren samma kväll samt ringer och lämnar meddelande på hans telefon där jag påpekar felet med kopplingen samt även rasslet i motorn. Jag tillägger att det är oschysst att den behövs servas direkt samt att lampan inte är fixad. Ucars hade *fixat* triangel luckan i bakdörren med att istället för att byta ut denna plastdetalj så hade verkstaden bara kört en träskruv rakt in i plasten (alltså skruvat fast den). 2013-01-15 – efter ett antal dagar utan att hört ifrån säljaren så ringer jag igen. Jag kommer äntligen fram till säljaren efter att jag ringt från dolt #. Han svarar att vi inte har någon garanti på bilen alls då Ucars sålde bilen för billigt. Efter lite konflikt så väljer vi att kontakta VDn på företaget. Han berättar att verkstaden får ta en titt på det och att vi ska boka tid. Jag bokar även in bilen på service på en annan bilfirma i Hörby för att jag vill utföra servicen på bilen. 2013-01-21 – Anländer jag på Ucars med bilen. Verkstaden tittar på bilen samt provkör den. Jag blir informerad om att kopplingen är sliten, men någon garanti gäller inte på drivlinor i prestanda bilar är svaret jag får. Angående rasslandet så berättar han att detta är liknande Vanos på BMW, det är inget att bry sig om och garanti gäller absolut inte på detta heller. Jag bestrider givetvis detta men får absolut inget gehör. 2013-01-22 – Audin lämnas in på service hos bilfirman i Hörby. Bilfirman konstaterar följande fel : 1. Koppling slirar 2. Packbox vevaxel, bakre läcker 3. Ventilkåpspackningar 2 stycken läcker olja 4. Vänster baklykta sliten samt korrision vid bak/bromslampa 5. 2st 21W lampor, 1st blinkers 21W, 1st S/21 lampa bytt 6. Motor skramlar vid kallstart innan oljetryck uppmäts även efter serivce och vid leverans 7. Bromslang höger fram skadad/läcker Blir informerad att bilen borde aldrig ha gått igenom besiktningen med stenskottet i rutan som är direkt i synfältet, lampreglering systemet som ej fungerar som gör att xenon strålkastaren pekar fel, bilen saknar nu helt vindtorkar blad (metall mot ruta alltså, UCARS har slitit av bladen helt), samt det stora som är bromslangen fram som läcker. 2013-01-23 – Bilen hämtas hos Bilfirman i Hörby och det konstateras att kostnaden för att åtgärda problemen kommer ligga på 66000:- uppskattningsvis. Vi kontaktar då Ucars VD på telefon. VDn får vetskap om alla dessa fel. VDn vill att vi ska boka tid för att verkstaden ska få titta på bilen. Vi tar än en gång upp att vi vill häva köpet med tanke på alla problem på bilen. VDn berättar att han inte tänker tillåta oss att häva köpet på grund av att enligt Konsument köplagen har man enbart rätt att häva ett köp om säljaren inte lyckas laga ett felen efter tre försök. Han upplyser även att det enbart är fel/söndriga saker som lagas, inte saker som är slitna. Vi upplyser då att enligt kontraktet står det att bilen ska levereras i ett felfritt skick. VDn ber om att se protokollet. Detta emails till honom och då kontaktar verkstaden oss angående ett byte av kopplingen och en kontroll av skramlet samt andra åtgärderna som nämndes. Vi bokar in en tid men jag gör tydligt att verkstaden får enbart titta på bilen då vi fortfarande inte är överens om Ucars ska reparera allt eller inte. 2013-01-30 Lämnas bilen in till Ucars. Jag gör än en gång tydligt att detta är enbart så att verkstaden får kontrollera bilen, inte byta något såvidare att dem inte byter allt. Verkstaden lovar att kontakta mig under dagen. Jag ringer 2 gånger på kvällen, ena gången svarar ingen och andra gången är det stängt. 2013-01-31 – Har fortfarande inte fått något svar så då kontaktar jag verkstaden. Verkstaden berättar att växellåda har rivits ut ur bilen men kan inte berätta något mer. 2013-02-05 – Verkstaden kontaktar mig per telefon och berättar att kopplingen är ner sliten och att vi borde komma in för att titta på detta. Han meddelar att VDn antagligen inte vill täcka detta. Jag berättar att om vi ska åka upp så ska VDn vara på plats så vi kan lösa detta en gång för alla. Jag skickar även email till VDn för att få reda att han verkligen kommer att vara på plats. 2013-02-06 – Vi åker upp till Ucars. Verkstaden visar kopplingen. Vi ber om att få prata med VDn. Vi träffar VDn som menar att han inte vill täcka kopplingen då han anser att antingen har vi förstört kopplingen eller så har bilfirman i Hörby gjort det när vi servade den där. Vi påpekar att det inte kan vara möjligt då jag märkte att kopplingen slirade redan på vägen hem efter att jag hade hämtat bilen hos Ucars. VDn hävdar bestämt att det är bilfirman i Hörby som har förstört kopplingen. Enligt VDn har vi inte rätt att lämna in bilen på service hos bilfirman i Hörby då Ucars anser att denna bilfirma är en konkurrent. Vi bestrider detta. Dock efter många om och men så får vi besked om att åtgärdandet av problemen kommer att ta ungefär två veckor och täckas av Ucars. 2 veckor kommer och går, hör ingenting. 3e veckan ringer jag till Ucars och får bara besked att verkstadschefen är på semester. 2013-03-13 – Har säkert ringt 20 gånger under senaste antal veckor med enbart svar att verkstadschefen är på semester, sjuk och håller på med ärende. Dock denna dag lyckades jag få tag i honom och då konstaterade han att bilen hade varit klar ett tag. Åkte upp på kvällen och hämtade bilen. Märker på vägen hem att bilen är väldigt slö. 2013-03-14 – används bilen inte. 2013-03-15 – kör bilen till jobb och den går väldigt trögt. 2013-03-16 – ska vi in ett ärende i Malmö. Bilen går bara sämre och sämre. Alla motorlampor tänds och då kör vi hem och ställer bilen. Eftersom det var lördag så kunde vi inte kontakta verkstaden. 2013-03-18 – Kontaktar Ucars och då kan verkstaden tidigast titta på bilen om 3 veckor. Jag säger att det fungerar för mig. Verkstaden säger att det antagligen bara är en slang som hoppat av eller liknande. Jag frågar om han vill att jag ska få felkoderna avlästa av någon annan, och det går han med på. 2013-03-20 – Åker jag till Mekonomen med bilen och får felkoderna avlästa. Felkoderna påpekar att kamaxlarna ligger snett. Mekonomen kontaktar VAG (AUDI) för att få en indikation till hur detta kan ha hänt. AUDI berättar att det är med stor sannolikhet när UCARS monterade ihop motorn har dom inte bytt kamkedja och att den har sträckt sig. Jag kontaktar Ucars och berättar problemet. Verkstaden berättar att det är bara att lamna av bilen då det antagligen bara är en slang och att den drar tjuvluft. Jag ställer frågan *vill du att jag ska köra upp bilen och att ni står för alla skador som sker pga. detta eller ska jag bärga upp bilen på er bekostnad?* Bara att köra upp får jag som svar. Bilen går i max 60 km/h. 2013-04-04 – kontaktar verkstaden oss och berättar att kamaxlarna står fel och att kamkjedjan har sträckt sig. Han misstänker också att ventilerna kan ha tagit stryk men han är inte säker. Han råder oss att kontakta VDn för att försöka få bilen utbytt. Vi försöker kontakta VDn men lyckas att nå honom. Vi lämnar ett meddelande om att vi vill få kontakt med honom. 2013-04-05 – Ringer jag VDn igen efter att lunchtid har passerat. Får kontakt med honom och vi kommer överens om att vi ska komma upp och se ut en annan bil. Vi kommer överens om att vi ska träffas samma dag. Vi åker upp och har tittat ut en 2009 Volvo V70 2,5T som vi kan tänka oss ta i byte. Volvon kostar 169,500:-. Eftersom vi har betalat 139,900:- för Audin så är det 29.600:- i mellan. Vi berättar att vi är isåfall intresserad av Volvon. VDn påpekar att ägaren inte där så inga beslut kan tas. Jag påpekar att jag är i stort behov av en fungerande bil pga. nyfött barn med komplikationer (vi har pendlat till Göteborg för operationer). VDn lovar att titta på saken. 2013-04-08 – Fortfarande ingen kontakt ifrån VDn. Jag kontaktar verkstadscehfen men får höra att det ska hållas ett möte på firman om hur Ucars ska hantera situationen. Han ber mig ringa tillbaka lite senare. Jag kontaktar verkstadschefen igen senare på dagen och då säger han att firman har hittat ett sätt att fusklaga bilen utan att byta kamkjedjan. Vi försöker då få kontakt med VDn ofantligt många gånger via telefon, lämnar två meddelande på voice mail samt även skickar ett email men ingen kontakt med VDn lyckas. 2013-04-09- kontaktar VDn oss via email för att förklara att han varit i möte hela dagen. Han berättar att det inte blir ett byte av bil, utan istället blir en ny affär. Hans säljare ska hantera affären då VDn inte hanterar försäljning. Dessutom kommer priserna vara baserade på marknadsvärde. Samma dag lyckas jag äntligen få kontakt med förre detta ägaren till Audin. Han konstaterar att när han bytt in denna Audi S4 mot en Audi RS4 så berättade han om skrammlet i motorn och fick avdrag på priset då Ucars meddelade att dem var tvungna att åtgärda detta problem omedelbart. Han fick 95,000:- för inbytet, 5000:- mindre på grund av motorskrammlet. Både säljaren och verkstaden var fullt medvetna om detta. 2013-04-10 – Kontaktar oss per telefon. Han berättar att Ucars vill ha 89,000 :- i mellan för bilarna. Vi frågar om det betyder att UCARS värderar Audin till 80,000:-. Säljaren säger ja till detta. Vi ber säljaren skicka ett email med summan. Vi tar allt detta bevis och anlitar en advokat då jag känner att vi behöver hjälp i ärendet. 2013-04-10 till 2013-10-21 har vår advokat varit i kontakt med Ucars som började med att svara på telefon/email när vår advokat kontaktade dem, men sedan slutade svara. Till sist hotade VDn på UCARS att stämma oss, och sedan kopplades deras advokat in. Sedan har deras advokat samt vår advokat medlat. Efter många om och men så slutade det hela med att våra advokater kom överens och att vi skulle få vår Mini Cooper tillbaka. UCARS advokat ber vår advokat att be oss kontakt UCARS för att boka en tid för att hämta bilen. Vi ringer och bokar en tid med en säljare. Vi skulle då hämta denna den 15 Oktober. 2013-10-15 – Anländer vi till UCARS. Vi hittar inte säljaren och ber då en annan säljare om vart denna säljaren är. Vi får då information att säljaren har åkte hem för dagen fast vi hade en bokad tid. Vi ber om att få prata Med VDn, men han har också åkt hem för dagen. Då ber vi om att få prata med ägaren, som också har åkt hem för dagen. Denna säljare säger då att han inte är insatt i situationen men att VDn lämnade ett kontrakt som vi ska skriva på. Vi får se kontraktet och detta är givetvis inte det rätta kontraktet. VI ber säljaren kontakta VDn och han springer iväg och ringer. VDn vill inte komma in. Då blir vi visade dörren och bedda att gå. Vi meddelar vår advokat om detta och advokaterna pratar med varandra. Vi kommer överens om att vi kan tänka oss prova en gång till men villkoret ska vara att VDn är på plats. Vi bokar ny tid 2013-10-21 2013-10-21 – Anländer vi till UCARS med vittnen. Vi går in till VDn och skriver under samt får tillbaka vår bil. VDn berättar hur han anser att vår advokat har missköt sig och att han dragit ut på tiden. Vi väljer att inte besvara något. Slutsats - Bilen stod hos Ucars 2013-01-30 – 2013-03-13 (43 dagar) samt 2013-03-20 – 2013-10-21 (216 dagar) som sammanlag är 259 dagar. Lång läsning, jag vet. Men jag ville informera på att så korrekt sätt som möjligt och att inte lägga några åsikter i det hela, utan bara vad som hänt. Med vänlig hälsning / Alex 330d 2005 (e90) | |
| fy fan säger jag bara! Köp bil på KVD! fungerar hur bra som helst! | |
|
Tack för att du tagit dig tid och delat med dig av din erfarenhet/mardrömsliknande situation,mycket välskrivet och detaljerat. Jag kan bara säga att jag hoppas du har bättre lycka med bilaffärer i fortsättningen. |
|
|
Konstigt, hyfsat stort företag med hyfsat stor omsättning, och så beter de sig sådär. Har alltid trott att firmanamnet hade med engelskans "car" att göra men de heter tydligen Ucar som familjenamn. |
|
|
Ja vad säger man... Otur för "Ucars" att de sålde bilen till en köpare som kände till sina rättigheter. Ett registreringsnummer på S4:an kanske vore på sin plats? Så att en eventuell köpare kan se den här tråden om han googlar på bilen. |
|
|
Hej igen, Tack för era kommentarer. Kan ärligt erkänna att jag fruktar ett nytt köp av en bil faktiskt. Men min tanke är att om jag lägger ut detta så förhoppningsvis så ger det mer information till någon som funderar på att inhandla en bil där. Helt rätt att familjen heter Ucar, därav namnet. Audin ifråga heter CLZ906. När vi skulle hämta Minin så frågade jag vart Audin var. VDn med ett leende sa att den stod där bak *någonstans*. Den har dock inte dykt upp på deras lista av bilar till salu än. Mvh / Alex |
|
|
En grej till var att vår advokat sa att när detta var över att han hade aldrig hört talas om något företag gå så här långt. Han har hand om även rättstvister med folk som skiljer sig samt bodelningar, men detta var något helt extremt enligt honom. Vår som som föddes har tyvärr haft ett antal operationer som har gjorts så vi har fått pendla mellan Skåne - Göteborg ett antal gånger. Så det har varit jobbigt att inte kunna nyttja Audin som vi köpte pga det är en kombi. Mvh / Alex |
|
|
Bilen är avställd sedan den 15 oktober och fortfarande i Ucars ägo. En mycket tråkig historia, och det är alltid en viss risk att köpa "gamla" prestandabilar, men det här var något extremt. Frågan är om firman var loj vid inbytet, eller om de vetat om men mörkat felen? Hur kunde kopplingen bli dålig från er provkörning tills dess att ni hämtade bilen? Mycket konstigt. Speciellt tråkigt vid en tid i livet då man behöver och vill ägna sig åt annat. Lycka till vid köp av ny bil! |
|
|
Hej Acey, jo, bilen står fortfarande i deras namn (dvs firman har inte sålt bilen vidare). Firman visste om kamkjedjerasslet då förra ägaren berättade att han fick 5000sek avdrag på sitt inbyte pga UCARS var tvungen att åtgärda detta del omgående. Både säljaren samt verkstadschefen berättade detta för honom. Hur kopplingen kunde bli dålig under den tiden har jag tyvärr inget svar på och kommer nog aldrig få veta det. Vi var och tittade samt provkörde bilen innan jul men firman kunde inte leverera bilen till oss i mellan dagarna då det fick bli efter att min son föddes. Så där var ett antal veckor som bilen stod på firman. Vad som hänt där vet jag ej. Angående nästa bilköp så ska man verkligen vara på sin vakt och jag kommer aldrig att köpa en bil utan att får den genomsökt hos tex. bilprovningen test eller liknande. Mvh / Alex |
|
|
Jag försvarar inte bilfirman men jag tycker inte ni verkar ha provkört och kollat upp bilen så noga som jag hade gjort. Hur var kopplingen på första provturen? Kollade ni inte ljusjusteringen då ni hämtade bilen vid köp? Då jag köpte E46an började med en egen provtur tillsammans med bilkunnig (min far) då vi provade igenom så många system som möjligt. Upptäckte att bakrute värmen inte funkar och lite kosmetiska anmärkningar. Fortfarande intresant men bad att få provköra bilen ogen och då till BMW för att låta dem göra diagnos - betalde 800 kr för en timmas genomgång - felkoder, provkörning och undersökning motsv bilprovning utförd med protokoll och lite anmärkningar till. Med detta papper i handen så fick vi ner priset cirka 20000 - dock var det ett förmedlingsköp. Dörrbucklor skulle korrigeras efter köp och vi avatalade att sista tusenlappen betals först då detta är gjort och det var tur då buckel-fixaren blev långtidssjukskriven och vi enades om att vi behåller både bilen och sista tusenlappen. Vid bilköp har man inte lika stor undersöknignsplikt som vid husköp men jag hade inte vågat köpa beg bil på bara egna kunskaper. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
Karl-Hilding |
Vad jag tror, ang koppling, är att bilen en sk prestandabil, har provkörts av en massa ungdomar under tiden som mellandagarna gick. Vet att de gärna bränner gummi osv. Har sett detta ett antal ggr hur de plågar livet av bilar innan ens tempen gått upp. Det är en av orsakerna att vissa bilhandlare inte gärna ser att provkörninmg äger rum bara för att ett visst intresse finns. Demobilar är ett exempel. |
|
Hej Patrik, Du har helt rätt i det du säger/skriver. Idag skulle jag aldrig köpa en begagnad bil utan att få den kontrollerad av en verkstad/bilprovning. Kopplingen när vi provkörde den så var den ok. Något har hänt mellan provkörningen och när vi hämtade den. Helt rätt att jag borde kontrollerat lampan men vi var godtrogna och naiva. Som konsument har du dessutom garanti men det verkar bero på vilken firma man går till :) jag hoppas bara att jag kan hjälpa någon där ute för att inte begå samma misstag som vi gjorde. Med vänlig hälsning, Alex |
|
|
Karl, Ligger en hel del i det du skriver. Jag tror också att bilen misshandlats en hel del innan jag hämtade den, men jag lär dock aldrig få svar på det. Med vänlig hälsning, Alex |
|
thekinglives |
mopack: Tack för du delar med dig av en för dig och din familj hemsk historia. Bilfirman förtjänar all kritik och jag hoppas att dess agerande kommer medföra att firman inte kan fortsätta behandla kunder såhär. Vidare önskar jag er större lycka med er nyfödda och er familj än ni haft med ert bilköp, det är ändå så mycket mera värt. lycka till och tack ännu en gång för att du tog dig tid att försöka få andra att inte bli lurade av denna firma. |
| Oj där ser man - firmans namn förekommer naturligtvis då och då här nere, ska numera o det starkast avråda de jag känner att göra affärer med företaget i fråga. Skrämmande läsning! | |
|
Vad hette säljaren? Såg att den rullat 13" på 10 år, 30 000 mil ligger nog närmare sanningen. Riktigt dåligt skött av Ucars! Använde du rättsskyddet i försäkringen? |
|
|
Hejsan, Tack så mycket för alla lyckoönskningar, vi behöver detta med lillgrabbens hälsa :) Säljaren hette Tobias (som för övrigt fått sparken). VDn är densamma som nuvarande. Vi använde oss av rättskyddet på försäkringen. Vi misstänkte (vet inte till 100 dock) att UCARS inte skulle följa ARN om vi gick den vägen. Så advokat var det enda sättet vi trodde skulle fungera. Med vänlig hälsning, Alex |
|
|
Tråkig historia, men bra av dig att skriva ner den. Tråkigt att den inträffar precis när ni ska ha barn och har så mycket annan att tänka på som ska vara trevligt och så kommer sådant här skit och själ en massa kraft från er istället. Förra året så var jag intresserad av en M5 touring. Fanns en som såg fin ut på Ucars. Åkte dit, provkörde och bromsarna vibrerade , glapp kraftöverföring och tidigare omålad och stulen, inget av detta berättade säljaren. Så ska man köpa bil på Ucars så bör man nog kunna lite om bilar. Här är länk till tråden om den bilen Länk Köpte aldrig den bilen:) |
|
|
Richo - Tack så mycket. Jo det var verkligen maximal otur. Man hade ju dock kunnat hoppas/önskat att firman hade löst detta på ett smidigt sätt istället för att behandla oss som dem gjorde. Mvh / Alex |
|
| Det är bara att googla på Ucars så hittar man mkt om företaget. Många missnöjda kunder. | |
|
BMW528M- tyvärr har jag sett det i efterhand. Trist att sådana företag kan fortsätta jobba på sådant sätt. Mvh / Alex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.