|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag fick aldrig Carsoft att fungera i wine, om jag hade programmet bmw scanner så kan jag testa om det fungerar. | |
|
Yes, men programmet fungerar bara tillsammans med specialdosan som hör till det, på samma sätt som att Carsoft också behöver en särskild dosa. Det går inte med samma enkla kabel som är till för INPA. Jag har alla tre: INPA har den enklaste sladden; bara en ren kabel mellan bilens runda urtag eller OBD2-urtaget och COM-porten på datorn. Carsoft går också till datorns COM-port, men behöver dessutom särskild elektronik i en dosa på kabeln. BMW Scanner behöver ingen COM-port utan går rakt in i USB, men behöver också en särskild kabel med aktiv elektronik i en liten dosa. INPA och NCSExpert använder EDIABas för att kommunicera med bilen (EDIABas är den del som sköter själva överföringen). Antingen EDIABas eller NCSExpert är ett 16-bitarsprogram, vilket gör att det aldrig kommer att fungera på Windows7 eller senare, eftersom Win7 helt saknar stöd för 16-bitars Windows. Problemet med BMW Scanner verkar vara att 64-bitars Win7/8 (så gott som alla datorer är 64-bitars numera) systemdrivrutin är 64-bitars, och den accepterar inte vissa anrop som kommer från BMW Scanner. Exakt vad det är vet jag inte, men jag har sett att det enligt vissa källor på Internet finns uppdaterade drivrutiner för systemets "USB hub" som ska fungera tillsammans med BMW Scanner även i en 64-bitars dator. Men det betyder isåfall att man byter ut hela systemets USB-hantering - inte bara drivrutinen för BMW Scanner. Så klokast tills vidare är att antingen använda XP (vilket är MS bästa version av Windows hittills), eller att starta XP Mode inifrån Win7. (Men det kräver att man har Professional eller Ultimate-versionen av Win7). |
|
|
Kör 32-bitars Windows 7 under WMware Fusion på min Mac. Ska bli intressant att se om man får den att funka där. |
|
|
Lasse: Inga diagnoskablar går direkt från bilens TTL-nivåer 0-5V och in på datorernas RS-232 (+/- 8-15V) COM-port eller USB-portar, det är tekniskt ogörligt...) Det är dessutom av andra anledningar osmart att ha full galvanisk koppling mellan bilen och datorn, allra helst om datorn är nätansluten, och väldigt mycket allra helst om bilen dessutom är ansluten till laddare under diagnostesterna, vilket den bör vara... Det som ser ut som en svart kabel mellan OBD-plugg och datorn eller via runda uttaget i motorrummet och datorn är ingen rak kabel, det sitter elektronik (ett interface) inne i kontakten i biländen. Vissa flashiga kontakter har transparent hölje så att man kan se elektroniken. Oavsett detta, jag har också försökt få igång USB-ansluten BMW-scanner med Win7/64, är det någon som har en utprovad lösning för detta? Samma sak med USB-anslutet INPA-interface, samt Win7/64. Är det någon som gett sig på Win 8/8.1 ännu, med samma saker? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.