|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Spårade upp varenda kabel från den vita kontakten idag, glömde dock anteckningsblocket i garaget.... Men det jag kommer ihåg är att den röda kabeln delade på sig till två och den ena gick till en avklippt härva som tidigare ägare av 535an märkt ABS och den andra röda gick den kontaktdonet till ABS-boxen. Skriver mer exakt om detta när jag har med mig anteckningsblocket. Men märkte en konstig sak när jag skulle mäta spänningen på "startmotor tillslagskabeln" i E28an. En 2,5mm Svart/gul. Redan på "tändningsläget" har den ca 6 volt. Vrider jag till startläget så blir det 12v precis som det borde men varför har jag lite spänning redan på tändningsläget? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hmmm, avklippt härva... Ok, den röda kabeln gav iallafall lite mer info - men kunde inte med endast det kunna få fram mer info om dessa kablar. Skulle som sagt vara väldigt intressant att se var resten av kablarna går! Hmmm, den där svart/gula kabeln är väl den som drar reläet och drar igång hela startmotorn så att säga. Ska bara ha spänning vid "start" läget på tändnyckeln. Hur mätte du? Spänning mäts mellan två punkter. Den svart/gula kabeln går ända från tändnyckeln till startmotorn - så en del ställen på vägen att mäta på. Mätte du där kabeln är fäst vid startmotorn? Vad var din andra mätpunkt? |
|
Har visst inte blivit av än att jag skrivit vad jag kom fram till när jag nystade upp härvan och spårande upp kablarna i den lilla vita kontakten men det kommer nu. Alla kabelfärger gäller den sida av kontakten som är mot bilen: RÖD: Går ihop med 2st röda kablar varav en går till en avklippt härva märkt "ABS" och den andra går till ABS boxen. SVART/GRÖN: Delar sig till 4st svart/gröna kablar och en går till Pin 2 i den fyrkantigare kontakten på denna bild, den bortre kontakten alltså. Länk En kabel går till Pin 12 i denna kontakt. Länk En kabel går till Pin 3 i denna kontakt. Länk Och den sista går till Pin 3 i denna kontakt: Länk LILA/GRÅ: Går till Pin 5 87b i det gröna relät i denna bild. Dock kan jag ha satt tillbaka nåt relä fel då jag fick lyfta ur alla kablar ur boxen för att följa den lila/grå. Länk SVAR/GRÅ: Den kabeln går ihop med 2st svart/grå kablar i samma box som den lila/grå kabeln men utan att ha kontakt med något relä utan de är bara förgrenade i boxen och går följer sedan en av härvorna i motorutrymmet länge för att sedan mynna ut i en vanlig kabelsko, den enda kabeln tillsammans med en Svart/röd kabel och den andra med en röd/brun Länk Men min egna slutsats angående den vita kontakten är att den inte är så viktigt och inte bör behövas kopplas in. E28an har ju någon form av komborelä till startmotor/bränslepump m.m som jag inte tänkt använda då jag kör E34an b-pump relä så det är "inkopplat" i härvan redan. Osäker på hur jag ska koppla tillslagskabeln från E28an dock då den kabeln tycks ha sina 6v även på tändningsläget... |
|
|
Länk Vad är denna slangen till? Sitter någon el kontakt ansluten till den och andra änden av slangen sitter i insuget så är nånting som ska ha vakuum. |
|
| På min är det iaf till kolkanistern för avluftning av bränsletanken. | |
| Bara att plugga denna alltså? El kontakten som mäter något på slangen ska man spara den och plugga efter kontakten eller plugga före kontakten och ta bort kontakten? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Helt rätt, den går till den så kallade kolkanistern. Kolkanistern samlar på sig bensinångor från bensintanken och vid lämpligt tillfälle så öpnnas ventilen (styrs av kabeln som syns på bilden) och motorn suger i sig dessa bensinångor. Eftersom ventilen är stängd utan ström så är det absolut enklaste att bara ta loss slangstumpen som är avklippt OCH koppla bort kablaget. Du MÅSTE koppla bort kablaget för annars kommer styrdatorn att öppna denna ventilen och motorn tar då tjuvluft och beter sig lite underligt vid dessa tillfällen. Vill då gå "all in" så ta bort ventilen och slangen som går mellan insuget och ventilen också. Men gör du detta så MÅSTE du plugga på undersidan av insuget (där slangen normalt sett sitter fast). Här kan du se hur det ser ut under ett M30B35-insug. Det är den tjockare svarta slangen i mitten som går till ventilen som du visar på din bild. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.