AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.202

Ska stoppa M30B35 i 518 E28, el hjälp sökes!

Sida 1 av 2
Ro
26
Roppin
525i Touring -01
Hallå, har en fräsch 518 -87 som jag tänkt uppgradera motorn en aning i. Har köpt mig en E34 -88 med 3,5l M30 motor och låda. Han jag köpte den av hade redan lyft ur motor då han tänkt sätta den i en E30. Han klippte härvan under mätarhuset så säkringsdosa och hela skiten följde med. Har dock vissa frågor angående hur mkt av el härvan jag verkligen behöver. Har varit och fotat idag för att kunna ställa så exakta frågor som möjligt.

Till och börja med finns dessa tre boxar med i härvan:
[img]Länk
FRÅGA 1: Behöver jag alla tre? En av dem står det Motoronic eller likande på och passar direkt på kontakten från motorn.
De andra passar på kontakterna från el härvan, behövs båda dom två?

Dessa två kontakter går också från motorn men hittar inga motsvarande i härvan:
[img]Länk
FRÅGA 2: Vart skall dem kopplas och vad är det?

Det här är de kontakter som går från härvan och till motorn förutom den runda kontakten som jag dumt nog inte tog kort på:
[img]Länk
FRÅGA 3: Den vita kontakten på bilden passar ihop men en kontakt på motorn, ska jag klippa denna och koppla på 12v, ign ström, jord osv eller vad går denna till? De andra två går till de två boxarna jag skrev tidigare och frågade om jag verkligen behövde.

Denna finns på vänster sida av blocket:
[img]Länk
FRÅGA 4: Vad är detta och hur ska den kopplas?

FRÅGA 5: Den runda 20 pols kontakten hur ska jag koppla den? Jag ska använda egna universal mätare så original tempgivare osv kommer inte användas, skrev ner vilka färger jag har på kablarna i hopp om att någon på så vis kan hjälpa mig, en pol är tom så det är 19 kablar:

*1.5mm Vit/grön
*2.5mm Svart/gul
*1.5mm Grå
*1.5mm Svart/vit
*1.5mm Svart/vit
*1.5mm Brun/svart
*1.5mm Vit/lila
*1,5mm Brun/grön
*1.5mm Grön/vit
*1.5mm Vit/gul
*1.5mm Svart/lila
*1.5mm Blå
*1.5mm Svart
*1.5mm Brun
*2.5mm Grön
*1.5mm Brun/gul
*1.5mm Blå/vit
*1.5mm Blå/gul
*1.5mm Grön/lila

Alla andra tips angående el och montering av 3,5a i 518 mottages tacksamt annars så var detta de frågor jag hade nu!
mvh Robin Johansson
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fråga 1 Länk
Motronic-boxen behövs då det är motorstyrningen. Men för en M30B35-motor så bör det stå Bosch 0 261 200 179 på boxen, det ser inte ut att göra det på din box. Vad står det på din box?

Den andra stora boxen ser ut att vara ABS-boxen. Än en gång är det nummer på boxen som är king, de avgör vad det är för box och vad den passar till. Här nedan är exempel på en ABS-box från en E34 518i med Bosch nummer 0 265 103 047 och BMW nummer 34 52 1 160 413.

Tredje boxen är jag osäker på. Larm? Vad står det på boxen?

Fråga 2 Länk
Hur menar du att de går *från* motorn?
Var i kablaget sitter dem?
Vilka färger har kablarna?

Fråga 3 Länk
Låt kontakterna sitta där de sitter i nuläget innan du vet med säkerhet vad de gör.

Alla dessa kontakter går in till den så kallade e-boxen, där den mesta av styrelektroniken sitter.

Den stora kontakten behöver du garanterat. Den går till motorstyrboxen.

Här kan du se hur det ser i e-boxen på en E34 535i -89.
Till vänster kan du faktiskt se den fyrpoliga vita kontakten som ligger oanvänd. Min gissning är att den är för modeller som har en fläkt inne i e-boxen.
Till vänster ser du också den blåa avlånga kontakten som ligger oanvänd hos mig. Jag har ju ingen sådan box som du har så därför används inte den kontakten i min bil.
Länk

Fråga 4 Länk
På den där runda kontakten ska man skruva dit lambda-sensorn.

Fråga 5
Nu har jag bara pinlayouten för E30 framför mig här, men du kan få en uppfattning om vilken typ av signaler det handlar om.
Länk

Ska kolla vad som skiljer sig mot en E34 535i lite senare.

En enkel fråga i all stillsamhet, hade du tänkt göra allt detta utan tillgång till någon typ av elschema eller liknande!?!
Ro
26
Roppin
525i Touring -01
På min Motronic box står det 0 261 200 150 men den boxen satt i bilen som motorn hörde till så de bör passa ihop?

På den mindre boxen som saknas på bilden du la upp står det VDO samt 412.212/005/002 och 1 384 734 samt 5087001 vet inte vilka nummer du vill ha så skrev samtliga. Bilen har larm så det är möjligt att denna box går dit?

På den tredje boxen står det Bosch 0 265 100 045. Är detta ABS boxen?

Lägger upp en bild på de kablar jag menar går från "motorn" senare. Den stora kontakten på den bilden går till Motronic boxen men de andra är jag mer fundersam på? Den runda kontakten har jag lagt åt sidan för den har jag nu skaplig koll på iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, tror 0 261 200 150 är en Motronic 1.1 box (medans den som jag syftar på och som de flesta E34 535i använder är Motronic 1.3).

Men jag tror att Motronic 1.1 satt i de allra tidigaste E34 535i bilarna, ska kolla lite noggrannare senare ikväll.
Ro
26
Roppin
525i Touring -01
Ok ja min 535 är -88 så är tidigaste E34 iaf?
[IMG]Länk

Dessa är de kontakter som går från motorn, de små svarta är jag mest fundersam på?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det kan vara förklaringen. Vill dock minnas att alla E34'or hade 1.3 medans det var vissa E32 735i (de hade samma motor) som fick 1.1 och sedan 1.3 - men kan minnas fel.

Nu spelar det ingen roll, 1.1 eller 1.3 då det är utbytbara mot varandra. Skillnaden för den vanliga användaren är minimal (största skillnaden är att 1.3 har bättre intern diagnostik).

Men för skojs skull kan det vara intressant att veta vad den kommer ifrån. Kolla på sidan av boxen, där sitter en klisterlapp med BMW-logga. Sen är det tre rader med text.
@Roppin : Vad står det på mittenraden (sju tecken)?

Autopower använder inga tags såsom [IMG] [/IMG] - du kopierar bara in http-länken precis som den är dvs det som börjar med http så blir det rätt.
Länk

Går de två svarta kontakterna in i samma kablage som går in i e-boxen? Ser så ut på bilden iallafall. Går in ett gäng med kablar som inte alltid används i e-boxen, kan helt vara så att de är oanvända. Ska ta mig en titt på min 535i imorrn.

@Roppin : Vad är det för färger på kablarna på de två svarta kontakterna?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> På den tredje boxen står det Bosch 0 265 100 045. Är detta ABS boxen?
Jepp, det är ABS-boxen!

Det bör stå 34 52 1 158 424 på den också, vilket är BMW's egna reservdelsnummer.

Kan även stå följande nummer (det är samma del men som ersatts pga olika anledningar)
34 52 1 158 958
34 52 1 157 549
34 52 1 156 472
34 52 1 160 046

Aha! 1 384 734 är cruise control - dvs farthållare. Det är ett gammalt reservdelsnummer och har ersatts av 65 71 1 388 043 - se skiss och vilka modeller som hade det här
Länk
Länk

Om du har farthållare så ser antagligen ditt gasreglage lite annorlunda ut. På min motor (utan farthållare) så ser du att mitt gasspjäll (#5 i bilden nedan) bara har en vajer och en vridpotentiometer kopplad till sig.
Länk

På din motor gissar jag att det sitter en typ av motor+elkabel som justerar gaswiren.
EDIT : Såhär ser det nog ut på din motor, det är två gaswirekablar. En går till gaspedalen, den andra går till en elmotor (som sitter på vänstersidan av motorutrymmet - se bild nedan)
Länk
Länk

@Roppin : Bara lite nyfiken, ska du använda orginalboxen eller köra eftermarknadssprut? Ska du passa på att hiva iväg katalysatorn också? Du har ju ganska fria händer ju eftersom du aldrig ska besiktiga den här bilen ju.
Ro
26
Roppin
525i Touring -01
>>>Ja, det kan vara förklaringen. Vill dock minnas att alla E34'or hade 1.3 medans det var vissa E32 735i (de hade samma motor) som fick 1.1 och sedan 1.3 - men kan minnas fel.

Nu spelar det ingen roll, 1.1 eller 1.3 då det är utbytbara mot varandra. Skillnaden för den vanliga användaren är minimal (största skillnaden är att 1.3 har bättre intern diagnostik).

Men för skojs skull kan det vara intressant att veta vad den kommer ifrån. Kolla på sidan av boxen, där sitter en klisterlapp med BMW-logga. Sen är det tre rader med text.
@Roppin : Vad står det på mittenraden (sju tecken)?<<<

Ska kolla upp det under morgondagen! Varit i garaget och ohm mätt kablaget så gott jag kunnat nu och orkar inte åka dit igen. Är en 1.3 box effekivare (mer flås i maskin) på något vis så det är värt att leta rätt på en sån?

>>>Går de två svarta kontakterna in i samma kablage som går in i e-boxen? Ser så ut på bilden iallafall. Går in ett gäng med kablar som inte alltid används i e-boxen, kan helt vara så att de är oanvända. Ska ta mig en titt på min 535i imorrn.
@Roppin : Vad är det för färger på kablarna på de två svarta kontakterna?<<<

Verkar mycket möjligt att de en gång i tiden gått in i E-boxen ja, det var dock redan isär taget när jag köpte grejerna så vet ej säkert. En tanke som slagit mig är om nån av dem kan vara till yttertemp givare, boxen borde väl behöva en sådan?

Den mindre av de svarta kontakterna (2-pol) har två stycken bruna kablar. Var av en har kontakt med den helbruna kabeln på den större svarta kontakten och den andra har kontakt med ett av stiften i Motronic kontakten.

Den större av de svarta (4-pol fast en är tom) har en BRUN/GRÖN som har kontakt med pin nr 5 (som går till oljetrycksgivaren) i den runda motor kontakten samt kontakt med ett stift i Motronic kontakten.

En GRÖN/VIT kabel som har kontakt med pin nr 6 i den runda kontakten. Vad pin nr 6 är vet jag inte ännu. Och en helt BRUN som har kontakt med en av kablarna i den andra svarta kontakten.

För att ge dig ännu mer att fundera på så lägger jag upp en bild på den vita kontakt som också finns att koppla in:
Länk

På den sida som går MOT motorn så har den en BLÅ/SVART kabel som har kontakt med ett stift i Motronic kontakten.
En VIT/SVART som har kontakt med ett stift i Motronic kontakten.
En SVART/GRÖN som har kontakt med pin nr 5 samt grön/brun kabel i den 4-poliga svarta kontakten.
En hel RÖD som har kontakt med ett stift i Motronic kontakten.

>>>>> På den tredje boxen står det Bosch 0 265 100 045. Är detta ABS boxen?
Jepp, det är ABS-boxen!

Det bör stå 34 52 1 158 424 på den också, vilket är BMW's egna reservdelsnummer.<<<

Ok så alla kablar som går till denna box kan jag helt enkelt skita i?

>>>Aha! 1 384 734 är cruise control - dvs farthållare. Det är ett gammalt reservdelsnummer och har ersatts av 65 71 1 388 043 - se skiss och vilka modeller som hade det här<<<

Ja min donator bil hade farthållare, den klumpen har jag tagit bort och kommer inte använda. Den blå kontakten som syntes ligga löst på någon av dina länkade bilder kan jag alltså också ignorera?

>>>@Roppin : Bara lite nyfiken, ska du använda orginalboxen eller köra eftermarknadssprut? Ska du passa på att hiva iväg katalysatorn också? Du har ju ganska fria händer ju eftersom du aldrig ska besiktiga den här bilen ju.<<<

Jag kommer använda original boxen, killen jag köpte 535an av sa dock att den var chippad, törs kan öppna boxen och försöka titta om det stämmer utan att förstöra något? Hur ser jag det i sånna fall?
Som du kanske hör så besitter inte jag den kunskap som krävs för att koppla något eftermarknads sprut.

Någon katalysator kommer inte användas och min plan är att antingen bygga en enkelt adapter kabel mellan E28ans original system och M30 motorns kontakter så man kan sätta i 1,8l motorn en gång per år och besiktiga för att sen byta tillbaka eller helt enkelt besiktiga en annan bil med mina plåtar.

Står du ut med alla mina frågor tills att jag har fått till detta projekt kan jag återgälda tjänsten med fina priser på Hartge grejer till M30 om det är intressant?
mvh

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, en 1.3 har inte "mer flås" än 1.1 :-) Det är bara att 1.3 har bättre intern diagnostik. Båda har semi-sekventiell insprutning (en av nyheterna jämfört med 1.0) men det ger inte bättre flås, utan bara aningens bättre bränsleförbrukning (på sin höjd).

Den svarta kontakten med två bruna kablar är kontakten till temperaturswitchen som är en av två saker som styr fläkten i e-boxen (den andra är oljtrycksswitchen).

Den fyrpoliga (med endast tre stift) svarta kontakten är för fläkten i e-boxen.
Grön/violett (inte grön/vit) går till bränslepumpsreläet och säkring #23.
Brun går mycket riktigt till den andra svarta kontakten (motor => brun kabel => tvåpolig kontakt => tempswitch => tvåpolig kontakt => brun kabel => jord)
Brun/grön går också mycket riktigt till oljetrycksgivaren.

Det verkade vara mest V8-modellerna som hade fläkt i e-boxen.

>> Ok så alla kablar som går till denna box kan jag helt enkelt skita i?
Yes, bara låt det vara.

Den där fyrpoliga vita kontakten får jag ta mig en titt på hur det ser i min 535i - har ju samma kontakt där.

Angående chipning så ser du det genom att det troligtvis sitter en sockel med ett icke-original chip inuti styrboxen. Går att öppna utan att förstöra något om man är försiktigt, men om det fungerar är det bättre att låta bli helt enkelt.
Länk

Satt och funderade på om det skulle bli några problem med att köra utan katalysator och O2-sensor, men kan inte riktigt komma på något i nuläget. Styrdatorn kommer ju att känna av avsaknaden av signal och gå in i open-loop mode. Eftersom det aldrig kommer att finnas någon återkoppling så kommer ju aldrig fuel trim parametrarna att uppdateras, så man får väl ha lite koll på att den inte går på tok för fett eller för snålt.

Men vad knöligt att behöva byta motor, växellåda, kardan och avgasystem varje år! Well, så länge jag slipper göra det så kanske jag inte ska klaga :-)

M30-frågor är bara roliga - min favoritmotor :-)
Ro
26
Roppin
525i Touring -01
Så dem två svarta kontakterna kan jag också hoppa över? Eller ska dem bryggas eller nåt för att saker ska funka som dom ska?

Vad menar du med o2 Sensor? Är det samma som lamda på BMW språk?
Har läst mig till att en av kablarna (GRÖN/VIT pin nr 6?) i den runda motor kontakten ska gå via nåt relä för uppvärming av den sensorn? Hur funkar det och behövs det eller blir den varm så fort motorn blivit varm och går lite sämre innan dess bara? En lamda/o2 sensor måste jag ju kunna sätta i avgasröret strax efter extractor röret även om jag inte har någon katalysator?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
O2-sensor är ett alternativt namn (eller minst lika bra som alla andra) på lambda-sensorn.

Lambda (notera det stavas med b) kommer från den grekiska bokstaven som används för att beteckna luft/bränsle-förhållandet (vikt).

O2 syftar ju på den kemiska beteckningen av en syremolekylen som man brukar hitta vid normala temperaturer/tryck. O kommer ju ifrån att det är syreatomer med i molekylen. 2 kommer ifrån att för denna molekylen så är två syreatomer ihopsatta med an vanlig dubbelbindning. Därför blir det O2.

Lambdasensorn mäter ju bara hur stor andel syre som finns i en gas. Därför är namn som syresensor (eller förkortat O2-sensor) ett lika bra namn på komponenten (då det säger vad den faktiskt mäter).

Syreatomer kan ju även klumpa ihop sig i klumpar om tre stycken, då får man plöstligt ozon (skriv O3) vilket är en helt annorlunda gas och är irriterande för vårt andningssystem (jämfört med vanliga syremolekyler som vi mår ganska bra av).

Lambdasensor är inget som BMW namngivit. Gissningsvis var det gubben Bosch (ok kanske inte Robert som dog typ på 40-talet och lambdasensorn kom på 70-talet) som satte tonen för namngivningen.

Moderna lambdasensoer har förvärmning, eftersom de endast avger en signal när de har kommit upp till en ganska hög arbetstemperatur vilket tar tid. För att korta ned tiden som motorn går i open-loop (dvs kan inte dra nytta av feedback från lambdasensorn för att få reda på hur blandningen är mager eller fet) så värmer man upp den så den kommer upp i sin arbetstemperatur mycket snabbare.

I vissa E34-modeller sitter ett relä för detta i e-boxen. Men på min E34 535i går denna uppvärming på samma relä som bränslepumpen.

Javisst, du kan defintivt sätta (gärna då samma typ av lambdasensor) i avgasröret för att låta styrdatorn få feedback från en lambdasensor. Katalysatorn är ju bara där för att med hjälp av metaller som agerar katylsatorer (en katalysator är något som snabbar upp en kemisk process - därav namnet) för att omvandla skadliga molekyler till mindre skadliga molekyler.
Däremot behövs en hård kontrol över avgaserna för att katalysatorn ska fungera samt för att man inte ska ta sönder den. För fet blandning under längre tid tar död på en katalysator.

Dessutom måste katalysatorn både få lite extra HC och lite extra CO för att den ska kunna bryta ned de skadliga molekylerna. Extra HC får den om man fetar till blandningen lite. Extra CO får man om man magrar till blandningen lite.

Det är därför styrdatorn låter blandningen gå upp och ner och växla mellan fet och mager blandning ca 1-2 gånger per sekund. Ni kanske sett att när man mäter spänningen på en lambdasensor så växlar den mellan typiskt 0 och 1 V hela tiden och svänger fram och tillbaka. Det där är inget som lambdasensorn gör utan det är styrdatorn som kontinuerligt varierar blandningen mellan fet-mager-fet-mager-fet-mager osv för att ge de molekyler (HC och CO) som katalysatorn behöver för att fungera optimalt.

Men i vilket rör ska du sätta din lambdasensor då? Du har ju två byxrör :-) Då mäter ju isåfall bara cylinder 1-2-3 eller 4-5-6 :-)
Ro
26
Roppin
525i Touring -01
Om jag bara pluggar i o2 sensorn i den runda kontakten som du sa tidigare var till det funkar det som det ska du eller måste någon av kablarna i den runda 20pin motor kontakten kopplas på något vis för att det ska fungera? Jag använder original sensorn som jag antar sitter kvar i avgasröret på donator bilen. Inte heller jag har något relä för detta i E-boxen utan antar att det sköts lika som du beskrev det.

Jag kommer använda ett Hartge extractor grenrör, dock osäker på om det går ihop til
l 1st avgasrör eller om det ä
r gjort för att ha 2st men annars drar jag bara ihop dem så det blir ett enkelt avgasrör och sätter o2 sensorn där?

Det jag är mest fundersam över just nu är den vita kontakten som går in i E-boxen, hur den ska kopplas in mot E28 elektroniken? Det finns en liknande kontakt i E28 där styrboxen sitter i den (vid handskfacket) ska dessa kopplas ihop tro? Har läst något om nån hastighetssignal som krävs för att kunna varva motorn fullt ut?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Högst intressant! Den vita fyrpoliga kontakten i e-boxen är iallakopplad med någonting i min E34 535i.

I den mindre kabelstammen in i e-boxen närmast fronten så är det bara kablage till ABS-boxen och farthållaren samt de här fyra kablarna till den vita fyrpoliga kontakten.
Intressanta är att den ihopkopplad med en annan vit kontakt vars kablage går ut genom den större kabelstammen som finns i e-boxen (den som sitter närmast vindrutan).

Får kolla lite närmare på detta.
Ro
26
Roppin
525i Touring -01
Ja skulle du komma fram till något angående den vita kontakten så vore det kanon.
Ytterligare en tanke jag har angående oljenivå givaren i botten av oljetråget. Jag lär inte behöva någon utav dem då jag ändå inte har nåt motsvarande i E28an? Att plocka bort den och plugga det hålet vore kanske att förebygga krångel?
Då jag tänkt använda egna mätare för bland annat oljetemp och oljetryck så vore det ett alternativ att sätta oljetempen där och oljetrycksgivaren i hålet i blockets framkant på avgassidan? Strax under toppen om du förstår vilket hål jag menar?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har en teori vad som skulle kunna skilja. Hittade den här bilden på ett glaslock som är för icke-dimljus - där kan man se att hålet för dimljus är spärrat med en plastbit :-)
Länk

Skulle kunna vara så att det är enda skillnaden :-)

EDIT : Inlagt i fel tråd :-) Detta inlägg ska såklart vara i den här tråden
Länk
Ro
26
Roppin
525i Touring -01
Låter väl långsökt att den vita kontakten hör till dimljus om den går via motorhärvan?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Hihi, skrev i fel inlägg. Ignorera det där. Har skrivit en notering om det så det blir mindre förvirrande :-)

EDIT : Men jag har snokat omkring bland elscheman, men kan fasiken inte hitta vad dessa fyra kablar har för uppgift. Att den röda är någon form av strömmatning är ju uppenbart (dels färg men framförallt för att den är tjockare).
Ro
26
Roppin
525i Touring -01
Om man antar att den röda är ström matning kan jag mäta på den kontakten som finns i E28an och se om det är konstant ström eller via tändning. Någon bör vara jord också? Sen har jag läst att en kabel ska vara någon form av hastighetssignal?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, konstant ström hoppas jag inte du mäter upp. Däremot kanske du kan mäta upp en konstant spänning på troligtvis 12V - antingen redan utan tändningen påslagen eller vriden i något av sina lägen.

Men det för oss inte närmare en lösning. Vi har fortfarande fyra kablar vi inte vet vad de gör eller hur de är kopplade. Innan man vet det så ska man låta bli dem.

Det är ju fyra kablar på "genomfartsresa" uppenbarligen. Det är ju fyra kablar som uppenbarligen går från en kabelstam till en annan (med hjälp av vita kontaktstycken inuti e-boxen).

Skulle ju kunna vara signaler som tex ABS-enheten eller farthållar-enheten vill ha från styrdatorn eller vice versa.

Ska kolla lite mer på färgerna och se om jag hittar något i pinlayouten på ABS och farthållaren.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittar inga kablar bland ABS-enheten som matchar de fyra kablarna i den via kontakten.

Hastighet får ju ABS-enheten via de fyra ABS-sensorerna (som inte har någon av de kablar vi eftersöker).

Ej heller farthållaren har några kablar sen matchar dessa fyra kablar. Farthållaren får vad jag kan se ingen hastighetssignal.

Hastighetssignal får instrumentklustret via givaren i differentialen (brun och brun/röd kablar). Den skickas sedan vidare till motorstyrenheten (via en svart/vit kabel).
Motorstyrenheten samlar ju såklart även in motorns varvtal via sensorn ovanför vibrationsdämparen längst fram på motorn (via svart och gul kabel).

Nästa steg är väl att nysta upp en av kabelstammarna och se vart de där kablarna verkligen tar vägen.
Ro
26
Roppin
525i Touring -01
Då nystar jag upp min härva och skriver vart dom tar vägen, vilka kontakter dom går till osv. Och hoppas på att du på så vis kan hjälpa mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.