|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det yttre som är snett. Alltså det sitter rätt o ligger helt an mot oket på baksidan, men mot bromsskivan blir det snett om man inte pressar tillbaka den rörliga delen av oket. Glidpinnarna var fräscha men putsade upp dem så de är som nya nu. Gummisuttarna byttes antagligen vid renoveringen för de ser fräscha ut. Tycker glidpinnarna ser raka ut men kunde vara nåt sånt annars kanske? Om jag fattar funktionen på oket är det bromsklossen som ligger mellan den rörliga och fasta delen och således styr den rörliga delens position. Känns som klossen är lite för smal så okets två delar hamnar för nära varandra i ytterdelen av oket och det blir snett. Går nog inte att begripa vad jag skriver och det är sjukt långsökt också men kommer inte på nåt bättre... Och så behöver jag prata av mig min frustration lite. |
|
|
Jag tror jag förstår vad du skriver ;-) Jag skulle ha inspekterat den del som styrpinnarna sitter på (vad den delen nu kallas?) där belägget ligger och kollat att det inte finns några grader där som belägget hakar i. Borsta med stålborste ordentligt. Nya glidpinnar är ju inte fel heller i det här läget- Min bil: Länk |
|
|
Hade liknade problem på min E61. Länk Kunde se att skivorna inte gick 100% rakt mot beläggen. Byte skivor och verkstaden var riktigt noga med att göra rent och fint på navet innan montering. |
|
|
Skulle misstänka att det är kolven som är rostig och inte glider, utan fastnar i gummitätningen och då fjädrar den tillbaka och pressar belägget mot skivan. Kika i mitt mekartips så ser du hur min ena kolv såg ut (den som kärvade): Länk Detta är särskilt vanligt när man har haft slitna belägg och kolven varit långt ute (och rostat på exponerade delen under damasken) och när man då byter till nya belägg, pressas kolven in i oket och den rostiga ytan kommer plötsligt att ligga mot själva tätningen och då kärvar den... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har mekat lite med gamla Bettan under dagen och kommit lite framåt faktiskt. Klart är att oket ligger snett och på så vis hamnar klossarna inte plant mot skivan och de trycks inte ifrån på rätt sätt. Frågan är vad som är snett och jag tror jag klurar ut det med... Håll i er nu för det är helt sjukt tycker jag. Själva spindeln har fått sig en bra jävla smäll precis på fästet som man skruvar fast oket i. Så pass att fästet(alltså spindeln) deformerats. Det syns tydligt att hålet för bulten som fäster oket inte är runt längre utan något ovalt, bulten går precis igenom. Deformationen har gjort att ytan som ligger an mot bromsoket inte är plan. Den buktar ut i ovankant där den fått en smäll. Jag tror detta gör att oket hamnar snett. Så jag plockade fram vinkelslipen o putsade till ytan som oket ligger mot. Inte lätt att få det bra men jag tog ner utbuktningen och tänker att oket inte ska ligga mot den tårtbiten av ytan där jag slipat. Säkert inte hundra men det kan funka. Tog av och på oket + skiva några gånger och tog mer med viknkelslipen då det blev bättre o bättre. Skivan går inte helt fritt som på andra hjulet men klart bättre än tidigare. Tänker att klossen blivit lite snedsliten när jag kört med oket skevt så hoppas det blir hundra när jag kört lite. Fortfarande blir höger skiva varmare än vänster vid körning men som sagt hoppas jag med blir bättre efter några inbromsningar. Egentligen borde jag nog byta hela spindeln men det är rätt bökigt va? Ska kolla vad en spindel kostar på skroten... Tig lite bilder på eländet så ska se om jag får upp dem så ni kan se. |
|
| Länk | |
| [url=Länk | |
|
Kanske därför min gamla skiva ser ut som den gör... Länk Kanske någon på forumet som kan avgöra om detta är en normalt sliten skiva eller vad som gått fel? Ser risig ut tycker jag för att rullat sparsamt i ca 4 månader... |
|
|
Ser för j-vlig ut, tydligt att du har ojämn anliggning. Helt otroligt fel du har med spindeln, inte helt lätt att ställa diagnos på...snyggt jobbat att hitta det! Någon måste ju ha tappat bilen eller nåt. Finns en kille som skrotar en 540 och säljer grejer här på AP. Han kanske kan plocka av spindeln. Här är annonsen: Länk Min bil: Länk |
|
|
Tackar, lite nöjd själv faktiskt! :) Men alltså tusan vad jag bytt grejer i onödan. Men men har en fräsch framvagn nu iaf. Tack för tipset hör med honom direkt. Tror inte andra länken fungerade så den kommer igen. Länk Undrar hur detta kan ha skett? Ja kanske någon som tappat bilen lr nåt... Ska se om det finns andra konstiga märken på delar i närheten. |
|
|
Kom precis att tänka på att bultarna till oken inte är samma på båda sidorna. Ena oket har två lika långa bultar som inte är original för den ena tar nästan i skivan. Typ några få mm marginal. På andra oket är det en lång och en kort som det skall vara. Har definitivt hänt nåt skumt här! Ska nog försöka höra med killen jag köpte bilen av om han gjort nåt konstigt. Kan ju vara bra att veta... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.