AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.907

Kraftiga vibrationer i ratten vid inbromsning

Sida 1 av 3
of
37
offe89
540iA Touring -02
Hej,
Jag har läst en massa här på forumet om liknande problem med vibrationer på e39. Tycker dock att jag har bytt allt som nämns men har kvar problemet, därför startar jag en tråd.

Bilen i fråga är en 540iA Touring med 16000 mil på mätaren. Problemet jag upplever är kraftiga vibrationer i ratten vid inbromsning. Värst är det kring 80 km/h men känns faktiskt lite i alla hastigheter. Typiskt är när jag tex kör av på avfarten på motorvägen, då vibrerar det ruskigt mycket kring 80 vid lättare inbromsning. Bromsar jag stenhårt har jag i stort sätt inga vibrationer.

Jag har bytt skivor och belägg runt om. Slitsade skivor och greenstuff belägg. Oken har renoverats på firma och gick som utbytesok på kvittot så det borde var ordentligt gjort. Har även bytt främre samt bakre länkarmar i framvagnen. Hjulen är balanserade och går vibrationsfritt på min brors 530. Fjäderbenslagringarna i stötdämpartornen ser mkt fräscha ut och ingen läckande olja på stötdämparna.

Jag var under bilen idag och ryckte och slet men tycker alla stag och bussningar ser fräscha ut. Misstänkte gummilagringen av styrstaget
of
37
offe89
540iA Touring -02
Gummilagringen av hjälparmen till styrstaget(motsatta sidan från styrsnäckan). Hade isär det idag men tycket inte jag såg nåt fel på det.

Så vad har jag missat? Vad kan vara orsaken till mina vibrationer?

Hälsningar Erik
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Om jag hade varit dig så hade jag mätt upp skivorna om de har något slag när de sitter monterade. Mät längst ut med mätklocka det ska inte slå mer än max 0,1 mm. Då fastslår man iallafall att skivorna går rakt. Jag har nu blivit av med mina bromsvibrationer efter mycket om och men. Läs tråden här:
Länk

Min bil:

Länk

of
37
offe89
540iA Touring -02
Någon som har erfarenhet av biltemas mätklocka för ändamålet? Den för 219 kr, funkar den?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
offe89, den blir bra! I tråden jag länkade till så fanns det folk som mätt skivor med gott resultat med den klockan.

Min bil:

Länk

of
37
offe89
540iA Touring -02
Fint! Då blir det feltema 9.00 imon o sen hem o mäta. Tack för hjälpen, fortsättning följer...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag har en oanvänd sån, när jag insåg att den inte fastnar på fjäderbenet (ej magnetiskt) packade jag ner den. :)

Men går säkert att sätta på en plåt på golvet.

/Martin
of
37
offe89
540iA Touring -02
Gjorde lite upptäckter under min mätsession idag. VF 0,105 mm och HF 0,095 mm mätt längst ut på skivan. Var nog inte världens bästa precision i mätningen men tror ändå det är hyfsat tillförlitligt. Ligger väl precis på gränsen då, kan det ändå vara källan till mitt problem? Jag tror mina skivor kommer från getech(alltså verkstaden som beställt dem) om det säger något om kvaliteten.

En annan intressant sak var att verkstaden som gjort allt jobb på bilen inte skruvat fast bromsskivan på väster fram. Egentligen kanske det inte spelar så stor roll för den dras ju ändå fast med hjulbultarna? Men det känns ju lite slarvigt och så kan skivan kanske hamna i något fel position? Eller är den mycket viktig, låsskruven för skivan?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Om du mätte längst ut på skivans bromsyta och fick dessa värden så är det nog inte felkällan.
Skruven är nog hyfsat viktig vid montering skulle vara trixigt utan tycker jag, men visst hålls grejerna fast av hjulbultarna. Tycker nog att du ska påpeka detta för verkstaden. Nästa grej man kan göra är kolla så att glidpinnarna på oken löper bra och att oken är rena och fina. Den del som glidpinnarna sitter på bruka ju inte bytas ut alltid vid systemet med utbytes ok. Hur låter framhjulslagren? Är de bytta någonsin? Kan vara nästa grej att gå på.

Min bil:

Länk

of
37
offe89
540iA Touring -02
Får väl åka tillbaka till verkstaden så jag får tillbaka min skruv i alla fall. Har liksom tappat förtroendet lite för dom, får nog fixa detta själv. Sista jag hörde från verkstaden innan jag sa att jag vill ha tillbaka min bil var att de hade hittat något glapp i nederdelen på dämparen. Så de ville givetvis byta allt som har med fjädringen att göra men då sade jag stopp. Förstår inte vad det kan ha varit för glapp, finns väl inga rörliga delar i nederdelen på stötdämparbenet? Jag tycker dämparna ser fräscha ut, ingen som helst olja eller läckage vad jag kan se... Hur kollar jag styrpinnarna? Måste jag montera av oket eller kan jag kolla det på plats? Hur kontrollerar jag framhjulslagren?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Jag har en bit I-balk som jag sätter den på. Väger ca 5 kg.
of
37
offe89
540iA Touring -02
Bra tips stugsittaren. Ska nog göra en mätning till med lite bättre precision. Sen upptäckte jag att skivan inte satt fast först efter mätningen av vänster fram... så får nog kolla det igen. Såg att clausautoparts hade hjullager så får väl bli att testa det annars kanske.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
"Glapp i nederdel dämparen"?
Dämparen sitter nerkörd i spindeln och hålls fast av en "pinch-bolt" som liksom klämmer om fjäderbenet. Min verkstad hade inte koll på att fjäderbenet ska vridas i rätt läge. Jag hade en väldigt konstig framvagn ett tag innan jag kom på det. Det har iofs gjort att jag mer och mer meckar själv och lärt mig massor den här sommaren. Det är oftast markerat på dämparen hur den ska sitta. Finns ingen markering är det väldigt viktigt att markera läget innan demontering. Nr 3 och 4 på nedan skiss är bult och mutter som håller dämparen.
Länk

Att kolla hjullager kan var lite svårt men hissa upp bilen låt däcket sitta kvar och rucka, vrid lite rucka osv. Ska inte glappa någonting. Om man har skivan borta kan man ju passa på att snurra på lagret och lyssna ska inte låta eller morra någonting. Hjullager finns till bra priser på eBay jag gav 40 euro st ca. Bultarna köpte jag original färdigpreppade med loctite.

Min bil:

Länk
of
37
offe89
540iA Touring -02
Var inne på verkstaden idag och ville ha tillbaka min skruv, men de hade visst dragit av den. Det jag trodde var ett litet styrhål för skruven var visst märke från att de borrat ur skruven så den ligger i nivå med hjullagret. Ja jag säger då det... Så säger de att jag måste köpa nytt hjullagre för att fixa det och att den skruven inte behövs.

Lagrena verkar inte glappa något så ska mäta skivorna lite bättre när jag får tid. Är det inget fel där blir det nog att byta dämpare då verkstaden säger sig hittat lite radiellt glapp i dämparen. Inte i någon nederdel som det tidigare var tal om.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Om du menar styrpinnar till bromsoken och tänker byta dem - köp inte på BMW, de är apdyra. Jag beställde utan att fråga och fick betala en bit över 200kr för EN.
Finns betydligt billigare på e-bay eller 2 st inklusive gummitutor på Mekonomen för 211kr : Länk

___

Min bil: Länk
of
37
offe89
540iA Touring -02
Okej tack för tipset pbengtss, skall jag komma ihåg.

Gjorde om mina mätningar med ett svänghjul som bas istället för en pallbock, och det blev mycket stabilare mätningar. Nu fick jag 0,14 mm på VF och 0,10 mm på HF. Kan det ändå vara skivorna som ger upphov till vibrationerna? Jag tycker mig kunna känna att skivan snurrar ojämnt under ett varv. Alltså att det går trögt att vrida den ungefär ett halvt varv och sedan lätt andra halvan. Är det normalt?

Mätte även VF inne vid bultcirkeln och där var skevheten betydligt mindre, ungefär 0,05 mm. Så det tyder väl på att det är skivan och inte hjullagret som är skevt?

Skall jag kräva nya skivor av verkstaden eller i alla fall att de testar med ett par andra eller hur skall jag gå vidare? Tycker att det pulserar lite i bromspedalen när jag bromsar i alla hastigheter nu. Och det vibrerar rätt bra i ratten från 80 ner till 60 ungefär. Kan tillägga att med vinterdäcken som troligtvis är något sämre balanserade vibrerar det i hela bilen även när jag inte bromsar, särskilt kring 100 km/h. Då är ändå hjulen nybalanserade men med gamla däck som de påpekade på däckfirman.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
offe, den ska inte gå trögt på vissa positioner. Jag tror du hittat felet. Reklamera på verkstaden! Felet kan dock ligga i hjullagret fortfarande men jag tror inte det. Att det slår 0,05 vid hjulbultarna betyder ju faktiskt att man inte kan räkna bort lagret. 0,05 är rätt mycket vid hjulbultarna, men att mäta ett så litet kan ju vara svårt, är det en stor yta inne vid hjulbultarna som det slår?
Jag hade ju problemet att godset i centrala delen av skivan var ojämt tjock och den ytan spände över ca två bulthål. Hade också 0,05 men fick då 0,22 ute på skivan. Sitter skivan "snett" så mäter ju slaget mer ju längre ut på skivan man kommer. Är du med på det resonemanget?

Min bil:

Länk

of
37
offe89
540iA Touring -02
Först nu förstod jag riktigt vad du menade med centrala delen av skivan. Mätte mer maxlägena så vet inte riktigt utbredningen men skulle ju kunna vara samma fel som för dig. Jag förstår precis hur du menar. Skumt när det rör sig om nya skivor i lite hyfsad prisklass...

Men gött att jag har nåt att påpeka på verkstaden nu. Får se vad de säger om saken. Tack som tusan för hjälpen! Återkommer med vad som händer.
of
37
offe89
540iA Touring -02
Nu har verkstaden mätt upp hjullagret (han visade mig stolt samma mätklocka som jag köpte på biltema) och fick fram en skevhet på 0,6 mm på VF. Rätt mycket va? Så de är ju helt slut på båda sidor så nu blir det nya lager fram så skulle han ordna fram nya skivor.

Hittar tre olika lager på ebay. Det är halva priset på två av dem. Vilka ska jag välja? Vill inte hänga på nåt skit nu när jag ändå byter... Claus autoparts har några som verkar motsvara första alternativet till ungefär samma pris.

Länk

Länk

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller hjullager:
Använd endast SKF eller Timken - de är de enda som håller i längden.

Du kan säkert hitta SKF hos mister-auto.se för en billig peng - jag köpte bakhjulslager där till E46:an för ungefär halva priset mot i Sverige och då är man nere på samma pris som "kinatillverkat" här hemma, men får högsta kvalitet till samma pris...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
SKF är nog alltid att rekommendera.
Länk
Hjullagersats står det men det är väl bara ett lager plus bult till detta pris, eller?

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.