AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.908

Kraftiga vibrationer i ratten vid inbromsning

Sida 2 av 3
of
37
offe89
540iA Touring -02
Tycker länkarmarna jag köpte från Claus verkar fina. Han har ju hjullager från Optimal som ser fina ut. Vad tror ni om dem? Tycker 2000 kr är lite mkt för två lager men det är klart de ska väl sitta ett tag...

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hade det varit jag hade jag köpt från eBay. Men jag gillar att mecka så om de håller 5 10 eller 15 tusen mil gör inte så mycket. Jag hade valt de i din tredje länk som var kompletta med bultar med färdig loctite på.
På min 530 har jag ett "eBay" lager som nu gått klanderfritt i 10 tusen mil.
Men som sagt grundrekommendationen är SKF trots allt.
För övrigt är 0,6 inne på lagret väldigt mycket så där har du nog hittat felkällan.

Min bil:

Länk

of
37
offe89
540iA Touring -02
Det blev länk nummer tre. 1000 pix för två hjullager känns bra, lite lagom. Nu håller jag tummarna för att detta ska vara lösningen på mina vibrationer. Har i alla fall en fräsch och fin framvagn nu! :) Kanske ska man trycka dit nya stötisar med så blir det som nytt... men det får vänta lite. Tack för hjälpen alla, särskilt olaO! Skriver igen när jag fått grejerna monterade.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ingen orsak, lyckat till!

Min bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Förresten du menade väl 0,06 mm inne på lagret annars är det absurt mycket.

Min bil:

Länk

of
37
offe89
540iA Touring -02
Faktum är att killen i verkstaden sade 0,6 mm men det var nog 0,06 för jag mätte ju 0,15 ute på skivan. Inte lätt med enheter alla gånger! ;) 0,6 på lagret borde inte gå att köra med...
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
offe89, hur har det gått?

Min bil:

Länk

of
37
offe89
540iA Touring -02
Inte så bra... Fick hem hjullagren men bilen står på verkstaden i väntan på nya skivor. Gick dit idag för att hämta en lampa jag glömde kvar i bilen. När jag kommer ner till bilen i deras garage ser jag att det varit inbrott i den!!! Min nya fina lampa e borta och mittkonsolen med armstöd och telefon är förstört... Börjar misstänka att det vilar någon form av förbannelse över bilen. Så nu tar det väl ännu längre tid innan den blir klar.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nämen fy f-n vilken otur. Har inte verkstaden något slags ansvar i detta?

Min bil:

Länk

of
37
offe89
540iA Touring -02
Ja inte turen på min sida direkt. Jodå den skulle vara försäkrad genom dem sa killen som va där. Ägaren hade gått hem så får reda ut det i morgon, men det löser sig nog. Tar väl lite tid bara... O så kan jag inte sova när sånt här händer! ;) Återkommer med om det löste sig med nya hjullager.
of
37
offe89
540iA Touring -02
Har nu fått på hjullagren och nya skivor samt belägg. Har kört en vecka på det och bromsarna tar fantastiskt jämnt och fint. Vilken skillnad! Är inte helt hundra på att problemet inte kan komma tillbaka än men vågar nog hoppas att jag löst problemet i alla fall. Problemet låg då alltså i dåliga hjullager vilket resulterade i att skivorna tog stryk. Äntligen går 540in som den ska igen! :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kul att det löste sig och kul att du återrapporterar! Löste det sig med det som blev förstört vid inbrottet?

Min bil:

Länk

of
37
offe89
540iA Touring -02
Ja men det tycker jag man ska göra, så kanske någon annan kan dra nytta av tråden. Får lösa inbrottet själv men det blir nog inte så farligt. Fick tag på ett armstöd från ebay för lite drygt 200 så än är jag under självrisken. :) Tack för hjälpen!
of
37
offe89
540iA Touring -02
Tar upp en gammal tråd. Problemet med vibrationer i framvagnen vid inbromsning har kommit tillbaka. Lokaliserade felet till att skivorna slagit sig igen. Så frågan är varför de slår sig? Har satt på nya stötdämpare fram och återigen nya skivor samt belägg. Bilen går som en dröm, men höger skiva blir svinvarm efter bara några minuters körning med minimalt bromsande. Min tanke är då kärvande ok.

Rev ner allt igen och lämnade oken till verkstad som skulle ha renoverat dem för några månader sedan. Enligt dem funkar de prima. Bytte då bromsslangar fram och monterade dit allt igen. Samma sak som tidigare med tokvarm skiva.

Har studerat oket i minsta detalj och kommit fram till att den rörliga delen glappar några millimeter på höger(det kärvande) ok vilket inte vänster gör. Om man kikar uppifrån ser man att klossen inte ligger helt an mot skivan utan den ligger lite snett. Den tar i mot centrum av skivan. Är detta normalt? Skall klossen bara slitas in? Fattar inte hur det kan bli snett riktigt... Skulle hela oket kunna vara snett på något vis? Skall tillägga att det går riktigt trögt att få runt skivan, bromsen ligger på rätt bra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla så det inte är hjullagret som är dåligt - då kan det "vicka" rätt rejält och då blir det knas när skivan rör sig mot det fast monterade oket (i fjäderbenet)...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
of
37
offe89
540iA Touring -02
Ska se om jag kan kolla det, men de byttes nyligen i samband med att de förra skivorna kom på plats. Det enda som inte är bytt är oket som "bara" har blivit renoverat. Som jag ser det kan orsaken inte ligga i lagret då det är bytt i samband med förra skivbytet. Måste nästan va nåt skit med oket men det är ju fan bara en stor gjuten klump, inte mycket som kan gå fel. Det glider alldeles prima enligt verkstaden.

Klossarna är flång nya zimmerman så inte borde det vara nåt fel på dem heller...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, så kan det vara, men om det är för stora glapp kan det kanske nypa fast när det rört sig till en viss position...

Hur renoverades oket?
Byttes även kolven? Den kan vara rätt rostig om oket kärvar - kolla under mitt "mekartips" ("gör-det-själv" till vänster i menyn) så ser du hur min kolv såg ut när jag renoverade oken på E46:an.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
of
37
offe89
540iA Touring -02
Om jag pressar okets rörliga del i motsatt riktning som fjädern verkar i snurrar skivan lätt. Släpper jag oket går skivan knappt runt. Skumt tycker jag!
of
37
offe89
540iA Touring -02
Nä kolvarna är bytta så bara lite rost som hunnit komma på ytan som ligger an mot klossen. Verkstaden lade ingen kopparpasta tror jag. Oken lackades för övrigt svarta men har typ gravrost nu efter några månader. Men det är kanske vad man kan förvänta sig? Kostade 1200 per ok och ena oket fungerar då ändå inte som det ska. Bra jobb!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Snett belägg, verkar ju riktigt skumt. Är det det inre eller yttre som är snett?
Glidpinnar nya? Kan bli riktigt risiga. Gummiduttarna som glidpinnarna löper i fräscha?
Fast det låter verkligen som en kärvande kolv.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.