AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.102

BMW F30 335d vs Maserati Ghibli diesel

Sida 3 av 4
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tycker kritiken mot dieseln är en smula överdriven, nån som ens kört den? I så fall i vilken bil?

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Japp, jag är djupt avundsjuk på din 3-serie diesel Verdi - har alltid velat ha en, men har bara inte råd tyvärr.
Och X-drive är jag avundsjuk på också, det driver ju på alla fyra (till skillnad från mig = 1)..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bra att du erkände det så det är ur vägen.

Jag rekommenderar nu att ni fokuserar på det som skrivs, inte den som skrev det.

Sani
Det är en god rekommendation Grelle! Nu gjorde jag så redan, men visst är det värt att upprepas :)

Om ämnet; har jag svårt att se business-caset mellan nya Ghibli och QP? Med de gamla modellerna var det iaf tydligt, två -resp fyra dörrar...här snackar vi ju inte endast om en "L", QP verkar skilja sig rätt så markant från Ghibli(?).
Verdi
Sani,
Nu får du väl ändå ta och ge dig?
Visa användare
3.753
Sani
Hurså Verdi - menar du att både QP & Ghibli har en tydligt separerad kundgrupp, värt merkostnaderna för utvecklandet av två så lika modeller...eller vad?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Enligt min mening är det en tydlig skillnad mellan Ghibli och QP; lite som 5:an och 7:an inom BMW-världen. Visst finns det likheter men där är också avgörande skillnader mellan de två eftersom de vänder sig till delvis olika kundgrupper. Jag tror att på grund av det mer egalitära samhället i Sverige så har vi lite svårt att förstå de skillnader som finns i andra samhällsstrukturer.

Speciellt Ghiblin verkar vara framtagen för att kapa åt sig M5/M550dx-förare/S6/AMG-dito. Skall bli intressant att se hur den klarar den uppgiften. Det är ju inte förstå gången saker från söder om Alperna försöker sig på slika uppgifter... :)

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Andreas - missade din fråga: Maseratin-dieseln finns i diverse Fiat/Lancia-modeller och har vad jag förstått på tester, testdata och från Maseratis egna uttalanden helt enkelt hivats ned i Ghiblin för att de ska ha en diesel att sälja vid introduktionen. Tyvärr är den egna dieseln försenad och skall först komma nästa (modell)år. Och den dieseln är inte en rolig historia i sig och absolut inte i en Maserati :(

----
BMW CS/SC #6212
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast just ursprunget tycker jag inte automatiskt kan leda till att motorn kritiseras. Som sagt, ingen här har ju kört den. Den KAN vara kass, men den KAN ju också vara helt underbar. Bara faktumet att den inte är "egen" tycker jag inte man kan ha som bas för kritik.

Hellre en bra motor inköpt av någon annan än en dålig egenproducerad är min åsikt i alla fall.

-------
//Lövet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det är inte en bra motor inköpt av någon annan - det är det som är problemet.

VM Motori levererar till Fiat och har gjort så urminnes tider till Fiatkoncernen. Motorn har inte fått direkt bra kritik tidigare i Fiat/Lancia/Alfa och finns nu i Fiat/Chrysler/Dodge. Har själv kört den och instämmer i kritiken. Om man nu tittar på data på den nya Ghiblin med dieselmotorn, och läser om körupplevelsen så verkar inte alltför mycket pengar lagts ned på att göra om motorn. Pengarna, det lilla man har, går nog till den nya dieseln. Vi måste ju också komma ihåg att Fiat går mega-back och att få pengar till utvecklingsprojekt är nog ett projekt i sig...

----
BMW CS/SC #6212
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Pratade med en av säljarna från Autoropa på Gran Turismo utställningen för ett par veckor sedan. Ham sade att man kunde köpa till ett service-paket för 16.000 kr, som skulle täcka 2 stycken servicer. Vet inte hur många mil detta täcker dock. Han skulle återkomma på mail, med mera info senare. men detta har de inte gjort än.
När det gäller utsäende, så är jag inte så impad av Ghibli och nya Quattroporte.
Iallafall inte om man jämför med förra QP, som var en riktig skönhet.
Tycker att båda F30 och F10 står sig bra rent utsäendemässigt. Sen är det ju lite speciellt med en Maserati.
Hade glädjen av att köra en 67:a Ghibli från Tyskland till Norge för ett antal år sedan. En av mina höjdpunkter i livet som bilentusiast.
Trådskaparen kanske borde behålla sin 320d och köpa en begagnat Quattroporte som söndags-bil. Skulle förmodligen bli det billigaste alternativet.
Verdi
Sani,
Ojoj... Är det verkligen så du vill ha det?
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Santi fattar du inte?

BMW F30 335d vs Maserati Ghibli diesel

Står inte BMW F30 335d vs Maserati Ghibl V6 bensin/ petrol.

Så sluta hacka på verdi. handlar om DIESEL.
Visa användare
3.753
Sani
Hmm, hur gör jag här då fröken? De andra fortsätter att bråka juu, medan jag försöker vara snäll och hålla mig till ämnet.

wespa; du kanske borde lägga energi på att hålla dig till ämnet själv, istället för att försvara någon som ej behöver ditt försvar; då han 1. Kan tala för sig själv 2. Inte är "hackad-på" (se mina senaste inlägg).

Ett servicepaket för Maserati låter vettigt fö, det är väl det största orosmomentet annars - förutom sagda värdeminskning då.
Frågan är hur tung värdeminskningen blir... BMW 335 torde även den ha haft ett enormt värdetapp, det ligger ju rätt så många bilar ute och priserna börjar på 140-150´för fem-sex år gamla bilar. Exempelvis har ju "uddabilen" Jaguar XF hållt värdet riktigt bra om man jämfört med 5-serien och E-klassen. Även Maseratis sportmodeller och cabbar har väl hållt värdet relativt bra, om man jämför med 6-serien som väl är ungefär jämndyr. Så absolut, det är ett stort osäkerhetsmoment men...
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
fröker säger att bmw förmodligen är den bättre bilen rent tekniskt, medans Masaratin är mera tilltalande iom märket för vissa.

För man kan inte prata bort 2+sek genom lite extra tyng.

kolla tex mellan 5 och 3 serien så skiljer det mindre än 1sek.
Jo, men så är ju BMW en billigare produkt också. Vi pratar om en italiensk premiumbil och jämför den med en av Europas mest sålda bilar. Självklart kan man resonera kring att BMWn är märkbart snabbare (vilket den inte är, men eftersom den är billigare vilket öppnar för motorstarkare alternativ givet en viss budget).

Jag vet inte hur 335 är beskaffad i inredningen men Maseratin känns ju verkligen exklusiv, medan jag kan tänka mig att 335 delar mycket med den instegsmodell den är.

Men, det är klart att bmw bygger "bättre" bilar, mer genomtänkta. Därmed inte sagt att Maseratins enda fördel är märktet, känsla, ljuds... IQ-mässigt är den förstås slagen men vad gäller EQ blir det nog en tuff match (inte minst för att BMW:n är en av landets mest sålda bilar, och Maseratin är...en Maserati)
Verdi
När jag skrev bättre menade jag såklart iq-mässigt. Fattar självfallet att Maseratin skänker en helt annan känsla. Dock brukar det vara tabu att nämna på det här forumet att bilars status är viktigt. Ingen brukar vilja kännas vid det alls. :-)
Verdi
Ps, jo 335d ÄR snabbare än den snabbaste Maserati-dieseln oavsett budget vilket var vad jag diskuterade. Det är fakta som faktiskt ingen kan dribbla bort.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Ytterligare en provkörning. Från Engelska Car.
Länk
Rekommenderar mer eller mindre också att avakta tills nya Dieseln dyker upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.