AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.103

BMW F30 335d vs Maserati Ghibli diesel

Sida 1 av 4
Hej alla glada bmw ägare. Jag har en bmw f30 320d 2012 som jag verkligen nöjd med. Jag tänkte köra den ett år till och sedan byta upp mig till f30 335d xdrive men i söndags såg jag maserati ghibli diesel som jag har blivit direkt kär i...;) Båda bmw 335d och Ghibli kostar ungefär lika mycket plus minus 100 000.
Vad tror ni kommer en bmw entusiast kunna leva med en maserati eller blir det en stor besvikelse till slut ? Går att jämföra de? Vet att ghibli diesel gör 0-100 på 6.3s och bmw kommer vara nästan 1.5s snabbare. Vad säger ni?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag säger att man aldrig ska köpa en Maserati ny :) (Andrahandsvärdet..)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Vänta ett år till - Ghibli-dieseln är från Fiat och deras "egen" kommer nästa år. Den nuvarande har varken ljud eller drag såsom man förväntar sig från en Maserati.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
*hehe* "kostar ungefär lika mycket plus minus 100 000" Jobbigt man har det ;-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Köp Maseratin med bensinare istället.

Marin: Jag menar att maseratin kanske kostar 100 000 mera men köper man lätt begagnad så blir det samma eller tom lite biligare än ny bra utrustad F30 335d xdrive.

Jag måste ha diesel och 4 dörrar så varken Granturismo eller Quattroporte
funkar för mig plus att jag skulle aldrig ha råd med de med tanken på inköpspriset och drivkostnader.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den stora kostnaden för Maserati är inte drivmedel utan värdeminskning och service.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
I ditt läge hade jag valt Maserati. Varför vara som alla andra?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Välj inte en Maserati med Fiatmotor - gå hellre på Q4:an då!

----
BMW CS/SC #6212
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om motorn är bra ser jag ingen anledning att skippa bilen. I vilken fiat sitter motorn för övrigt? Fiat äger för övrigt både Maserati och Ferrari så i princip sitter det fiatmotorer i allihop...

-------
//Lövet
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Enligt Håkan Matson på DI så tillverkas dieselmotorn av VM-motori (och skulle även ha suttit i Saab 9-4x och 9-5) Bensinarna tillverkas av Ferrari. Om det hjälper någon i dess val? =)

MVH Thomas
andreas_lofgren: hur mycket kommer den tappa i värde på ett år? jag menar om man köper den ett år gammal då får man en nästan ny bil som redan har den största värdeminskningen bakom sig (25-35%). Sen tror jag inte att service på en diesel maserati kostar specielt mycket, kan höra med de på måndag.
Motorn är säkert bra men den blir ändå betydligt långsammare än tom 328i och 330d och jag försöker jämföra den med 335d xdrive...( Tror att jag måste provköra den först helt enkelt...
Kan tänka mig att andrahandsvärdet på en Maserati som drivs med traktorbränsle kommer att vara direkt katastrofalt dåligt. Fast det är ju bra för dig om du ska köpa en beggad. Tror inte heller att service kommer att utmärka sig jämfört med liknande dieselbilar.
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Och den ständiga frågan förknippad med italienska produkter; Hur är det ställt med kvaliteten på lite längre sikt?

Utseendemässigt är det inget att tveka om, Maseratin är supersnygg!

Är pengar inget problem hade Maseratin varit ett solklart alternativ.
Svårt att sia i andrahandsvärde...i synnerhet eftersom det är ny modell, men många uddabilar håller värdet förhållandevis bra ändå, Jaguar XJ och XF har hållt värdet hyfsat bra (faktiskt bättre än bmw) och om man jämför 7-serien med Quattroporte är maseratin lite dyrare nu (jämförde 05:or) trots att den nog låg på ungefär samma pris som BMW 750 ny. Men visst, BMW:n är säkert tryggare, helt klart.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kvaliteten tror jag inte man skall betvivla - dagens Maseratis är bra ihopskruvade och väl utprovade. Värre är det med andrahandsvärdet som antagligen orättvist kommer att göra bilen klart dyrare i ägandekostnad än motsv BMW.

----
BMW CS/SC #6212
Är det inte fri service på Ghibli och 3 års nybilsgaranti?
Jag tänker mer på att bmw f30 335d är en nästan sportbil! Vad tror ni om maserati diesel, kommer den vara lika rolig?
Att den ser bra ut räcker inte för en bilentusiast.., och en bmw entusiast är ännu mer kräsen...)
Man blir ifrånkörd av alla 3 serie förutom de små dieslarna ...(
Det kommer alltid att vara roligare att kunna säga att man är en maseratiägare iallafall, hur kul är det egentligen att vara bara ännu en med BMW... ;-) Rolighetsfaktorn bakom ratten kan nog bara du själv svara på när du testkört maseratin vs. BMW´n.
Verdi
Varför är den så långsam till 100? Långsam låda?

Är man en posör så är ju en Maserati diesel optimalt. :) Men nog är 335d en bättre och roligare bil om man bortser från utseendet? Dessutom billigare.

Ni som föreslår en bensinare från Ferrari vet inte vad ni pratar om. Ska man ha en sån som bruksbil så kommer service och bränslekostnaderna att driva en från hem och hus. :)
& vad pratar vi om för servicekostnader på en bensindriven Ghibli då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.