AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.855

Bromstest X-Drive

Sida 2 av 2
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
Jag har inte själv någon 4x4 bmw men då besiktningen påstår att dessa bilar
(BMW 3, 5, X1, X3, X5, X6 av årsmodell 2001 och framåt ska testas i bromsprovaren) skrivet tidigare.
Kan köras i bromsprovare verkar dom inte veta att från x5 facelift 04 kom tredje gen 4x4 hos bmw . Så en 3 serie xi från 01 eller x5 från 01 är inte låsbar mellan bak och framaxel då borde det funka om bilen inte bromsar dom hjul som den tror slirar. Men vet bes att detta är olika system ! Det verkar inte så.
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
Jag har inte själv någon 4x4 bmw men då besiktningen påstår att dessa bilar
(BMW 3, 5, X1, X3, X5, X6 av årsmodell 2001 och framåt ska testas i bromsprovaren) skrivet tidigare.
Kan köras i bromsprovare verkar dom inte veta att från x5 facelift 04 kom tredje gen 4x4 hos bmw . Så en 3 serie xi från 01 eller x5 från 01 är inte låsbar mellan bak och framaxel då borde det funka om bilen inte bromsar dom hjul som den tror slirar. Men vet bes att detta är olika system ! Det verkar inte så.
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Lyfter denna tråd

Jag har också mailat BMW Sverige och fick detta svar

"Tack för ditt mail. BMW 3,5, X1, X3, X5, X6 av årsmodell 2001 --> ska testas i bromsprovaren. Bilar med automatisk växellåda - lägg växelväljaren i läge neutral. Bilar med manuell växellåda - lägg i friläge, motor på tomgång och inget gaspådrag. Bilarna kan alltså testas i bromsbänk, men när detta görs får inte gasen tryckas ner, då startar regleringen av fyrhjulsdriften som i bromsbänk kan skada fördelningslådan. Hill decent controll får inte heller vara aktiverad."

Tycker det är konstigt att BMW Sverige lämnar olika svar. Jag har iofs ett tag kvar till besiktningen men kommer försöka få till ett bromsprov på väg.

Återkom gärna om du har ytterligare frågor. Önskar dig en fortsatt fin dag
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Allrad: när du fick ditt svar från BMW att x-drive bilarna inte går att köra i bromsprovaren vilken bil frågade du om då? Eftersom bilar innan 2001 har ett annat x-drive system som inte får testas i bromsprovaren.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om man läser på hur systemet fungerar låter det helt korrekt som BMW säger (surprise) att de visst kan testas i bromsbänk.
BMWs system är fysiskt inte alls "fast fyrhjulsdrift", men det blir det när elektroniken styr kopplingen mellan fram och bakaxel.

Med växelväljare i N (alternativt friläge, kopplingspedal uppsläppt, ingen gas) är kopplingen öppen! Fram o bakaxel rullar för sig själva.

Det man inte bör göra är att peta i drive medan bilen står på rullar SOM SNURRAR och försöka köra av rullarna.
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Besiktade idag och besiktningsmannen valde att inte köra den i bromsprovaren pga att det inte fanns någon information om just denna bil. Dock visste han hur han skulle göra men avstod ändå just pga att det inte stod någon info.
Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Lyfter den här tråden igen eftersom det har gått några år sedan frågan dryftades sist och det kanske har kommit fram någon ny information.

Efter att jag besiktigade min bil förra året så började jag få problem som tydde på att fördelningslådan höll på att säga upp sig. Och mycket riktigt var så fallet och jag blev tvungen att byta ut den.

Jag var inte själv med på besiktningen, utan det skötte BMW-verkstan om åt mig eftersom bilen ändå var inne hos dem för service. Inte heller någon från BMW var med, de ställer bara bilen hos Opus, lämnar in nyckeln och hämtar senare bilen. Därför finns det ingen som såg hur det gick till när Opus utförde bromsprovet.

Fördelningslådan hade iofs ca 12.000 mil på nacken, men den fungerade helt felfritt innan besiktningen och jag hade även låtit byta olja i den tidigare. Min misstanke är därför att Opus utförde bromsprovet på rullar och det fick den slitna fördelningslådan att tippa över kanten.

Jag kan inte komma i kontakt med någon vettig person på Opus, bara deras kundtjänst som saknar all teknisk kunskap.

Så, vad har församlingen för färska erfarenheter av att besiktiga bilar med x-drive idag? Vad gäller? Tar fördelningslådan skada av bromsprov på rullar, vad säger BMW och hur är kunskapen på de olika besiktningsstationerna?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej det är inte rullarna som är problemet. Man testar i neutral, Xdrive är inte ens inkopplat då.
Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Ställde frågan till både BMW och Opus bilprovning. Något divergerande svar får man säga. Det är inte utan att man undrar om den höga frekvensen av havererade fördelningslådor hos BMW orsakas av besiktingsföretagen....

Svar från BMW:
Hej
Jag fick svar idag ifrån våran tekniska support detta står i ett reparationsblad gällande bromsprovning på enaxlade bromsprovare.

OBS!
När det gäller bilar med fyrhjulsdrift är effektmätningar på enaxliga rullprovare inte tillåtna, eftersom man då inte helt kan utesluta att fördelningsväxeln faller bort helt.

Svar från Opus:
Hej
Bromskraftfördelning kontrolleras i bromsprovare på alla fordon som får köras i bromsprovare.

För bil som har drivning på mer än en axel gäller att kontroll på rullbromsprovare utförs i de fall tillverkare eller generalagent har tillfrågats och bekräftat att kontrollen kan utföras.

Samtliga BMW med X i modellbeteckning eller XDrive kontrolleras i rullbromsprovare från och med årsmodell 2001.

Alla besiktningsföretag tillämpar samma förfarande.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du har fått ett goddag yxskaft svar från nån support på BMW som inte vet vad den svarar på. Det är BMW själva som instruerar opus mfl att köra i bromsprovaren. Alla besiktningsföretag följer samma instruktioner som de får från tillverkaren.
För att förtydliga vad det är för fel på svaret från BMW så handlar deras svar om effektmätning (av motor), inte prov av bromsar.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har besiktigat xdrive ett par gånger. Förra gången så stod de i N på rullar, men nu senast så stängde besiktningsmannen av motorn vid bromstesterna på rullat. Har inte upplevt några problem efter besiktningarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.