|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick följande besked från BMW idag, "Ett bromstest på en X-drive bil ska inte utföras på en rullbromsmaskin, utan det ska utföras på en vanlig väg eller en innerplan och om bromstestet utförs på en rullbromsmaskin kan fördelningslådan ta skada. Du behöver inte oroa dig att Bilprovningen inte har koll på detta, den informationen är förmedlad till dem genom oss sedan många år tillbaka. Vänliga hälsningar" Min bil har bromstestats varje gång i rullbromsmaskin så man undrar ju om detta påverkat transmissionen......... Vad har ni för erfarenhet från besiktningen? Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag! | |
|
Från vem på BMW fick du den informationen? //Bjersér |
|
|
BMW Group/ kundservice. Hur har dom testat bromsarna på din bil? Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag! |
|
|
Ja vid minst två kanske tre tillfällen, när jag köpte bilen hade den ännu inte varit med om sin första besiktning men vid det första tillfället ställde jag mig på tvären när besiktningsmannen styrde mot bromstestet eller vad det nu heter. Jag har fått lära mig att permanent fyrhjulsdrivna bilar inte har där att göra men besiktningsmannen påstår att BMW godkänt detta och att xDrive inte tar skada under rätt förutsättningar. Jag hörde av mig till BMW via telefon, exakt vart minns jag inte för det är ett par år sedan men de uppgav precis samma sak. xDrive klarar av att stå i rullarna om man lägger bilen i neutral. Det lustiga är att om BMW sagt till Bilprovningen att deras bilar med xDrive inte får vistas i bromstestet borde en varning dyka upp i besiktningsmannens lilla handdator. Precis det sker när jag besöker bilprovningen med Lexus hybriden, och då har de alltid utfört ett bromsprov på vägen istället. Nog blev jag lite förvånad när jag läste BMW´s svar i ditt första inlägg, och som av en slump skall jag besiktiga bilen (X3) i morgon vid lunch... //Bjersér |
|
|
Bjerser, du har powerpost! Hör av dig om frågor. Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag! |
|
|
Powerpost läst och besvarad! //Bjersér |
|
|
Allrad och Bjersér: Ni har ju båda varit i kontakt med BMW ang bromstest på bilprovningen. Fick ni något generellt svar beträffande bilar med X-drive? Skulle gärna vilja veta vad som gäller när det är dags för besiktning. Eller skiljer det från modell till modell, så att man borde ta kontakt med BMW själv och kolla upp vad som gäller för just min modell? Jag litar ju inte ett skit på vad besiktningsmännen säger på bilprovningen. En del verkar ju helt okunniga. Sist när jag var där frågade de mig ifall min 535d gick på diesel!! |
|
|
Jag skickade ett mail i morse och fick snabbt ett svar, enligt BMW Kundservice skall ingen bil med xDrive under några omständigheter vistas på Bilprovningens rullar eller i liknande situationer. Och det på grund av "risken att man förstör något i fördelningssystemet är för stor". Jag får se vad Bilprovningen säger om bara en liten stund men tidigare har de kört bilar med xDrive genom bromsprovet tyvärr. //Bjersér |
|
| Besiktigade senast i måndags och dom körde min X5 i rullarna utan tvekan och har gjort så tidigare med, men kunskapen hos dom är under all kritik fick nedslag på för hög ljusinställning vänster men jag fick inte justera ner den själv med mejsel då dom påstår att det är elektronik inne bilen som sköter det pga xeonljus, när jag ringde verkstaden så sade dom att det är framme i ljusinsatsen det justeras | |
|
Och så här tycker transportstyrelsen; "Svar: Det brukar inte gå att testa fyrhjulsdrivna fordon i rullbromsprovare. Det finns alternativa testmetoder för denna kategori fordon som besiktningsföretaget kan använda sig av. Metoden som besiktningsföretaget använder är inte i detalj specificerad från Transportstyrelsen, utan de har den tekniska kunskapen och erfarenheten att själva välja metod efter vilket fordonsslag som testas. Med vänliga hälsningar" Ja, vad säger ni? Själv är jag mest förb...d att jag låtit dom testa min bil i rullbromsprovarna, flera gånger dessutom.......... Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag! |
|
|
Jag var på bilprovningen idag och enligt deras register, som de påstår är nationellt och baserat på information från tillverkaren/BMW, gäller följande: * * * * * "BMW 3, 5, X1, X3, X5, X6 av årsmodell 2001 och framåt ska testas i bromsprovaren. Bilar med automatisk växellåda lägg växelväljaren i läge neutral bilar med manuell växellåda lägg i friläge, motor på tomgång och inget gaspådrag. " * * * * * Jag övertalade besiktningsteknikern om att göra en prov på vägen åtminstone vid det här tillfället, och det var inte helt enkelt eftersom deras system prompt ville ha upp bilen på rullarna men till slut hittades en väg runt det. Oavsett vilket råder det uppenbarligen delade meningar i den här frågan, och påståendet att BMW Kundservice informerat Bilprovningen om att bilarna inte får köras på rullar som gjorts i meddelandet till dig Allrad verkar inte helt korrekt. Jag har skickat ett nytt meddelande till Kundservice med den här informationen så får vi se vilket svar jag får! //Bjersér |
|
|
Undrar vad skillnaden på en 2000 och 2001 X5 är :) Min X5 stod på rullarna i torsdags förra veckan, den verkar ha överlevt. Mina A8 och S8 har de testat på väg istället. |
|
|
Den information Bilprovningen har är inte korrekt enligt BMW, de håller fast vid att bilarna inte får köras i bromsrullar utan att alternativ metod skall användas. Kundservice har kopplat in deras tekniska avdelning som ska ta kontakt med Bilprovningen och reda ut frågan, de har lovat att höra av sig när de har någon ny information. //Bjersér |
|
|
Verkar vara många åsikter här. Enligt TIS vilket är skrivit av BMW (de som byggde bilen) så går det visst att köra i bromsprovaren: Länk Jag tror hellre på BMW Tyskland än någon på BMW Sverige. CS |
|
|
Captain Scarlet: Här förekommer inga åsikter men väl en viss förvåning över att BMW Sverige ställer sig på tvären i frågan och påstår sig ha sagt motsatsen. Din länk är kanon och stödjer Bilprovningen i det här fallet, men då kvarstår frågan om vad BMW Sverige håller på med. //Bjersér |
|
|
Bjersér: Ursäkta ordvalet, svenska är inte mitt första språk och ibland väljs inte det bästa ordet. ;-) Precis som du gillar jag inte att få olika besked från olika instanser och tycker speciellt inte om att BMW Sverige verkar inte har koll på "sin" produkt. Har inte de tillgång till TIS undrar man ju. Som vi har konstaterat så utgår SBP ifrån exakt det som står i TIS. CS |
|
|
Captain Scarlet: Det är jag som ska be om ursäkt men det var aldrig min mening att framstå som en språkpolis. Jag ville bara vara tydlig med det inte är vi användare som påstår något utan att det är BMW Sverige och Bilprovningen som har två motstridiga uppgifter vilka de bägge hävdar kommer från BMW (menar de Tyskland?). Oavsett vem som har rätt eller fel är det två organisationer som vi borde kunna lita på till 100% åtminstone i teorin. I verkligheten har jag personligen inte mycket förtroende kvar för varken Bilprovningen, BMW Sverige eller någon annan organisation som allt mer glömmer vad ordet kundservice innebär. Men om de aldrig får chansen och bevisa att de ändrat sig är det inte lätt att bygga ett nytt förtroende, därför hoppas jag att de reder ut frågan och kommer med en förklaring. Din länk innehåller för övrigt precis den information jag fick när jag hörde av mig till BMW första gången, det är bra material i den där men att den var så utförlig att den tar upp bromsprov det visste jag inte. :) //Bjersér |
|
|
Låt chefen på station skriva under att de står för eventuella skador om något händer om de hävdar motsatsen, eller prova den på väg. Jag lovar de väljer vägen. |
|
| till lus x5 före facelift 2004 har inte xdrive utan en öppen mittdiff | |
|
Hej! Lyfter tråden igen! Jag har en E61 530 XD Automat LCI 2008. Var på Svensk Bilprovning dag där besiktningsmannen slog från tändningen när han testade fram respektive bakaxel på bromsrullarna. Jag tyckte det såg lite mysko ut och jag tyckte det doftad svagt bränd lamell den korta stund som bromstestet tog. Tyvärr var jag inte påläst när jag besiktigade bilen, vilket jag är nu! Som jag förstår skulle bilen stå på tomgång i läge N. Det som hände när han slog ifrån tändningen var att måste hamnat i läge P? I fortsättningen kommer jag att ha en skriftlig instruktion i bilen, så att jag är uppdaterad, och så jag kan visa besiktningsmannen hur han skall göra. Ett par frågor bara! 1: Kan bilen ha blivit skadad av det felaktiga bromstestet, i så fall vad? Det märks inget! 2: Tycker ni jag skall skriva en anmälan till Svensk Bilprovning om felaktigt utförd bromstest? 3: Jag hade tyckt de var bra om man under mekartips hade samlat information om hur bromstest skall utföras på olika fyrhjulsdrivna BMW-modeller, om det skiljer? NVH Lansman45 |
|
|
Min xdrive har blivit jätte konstig sedan senaste besiktningen för 2 veckor sedan. Upplevde som lansman45 sa att det luktade bränt. Min är en automat... Sen klankade han ner på att vänster xenonljus står fel, han sa att en ny reflektor behövs. Men det går väl att justera på lyktan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.