AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.903

Lyftarna - 530xi N53

Sida 2 av 3
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Fasen att det inte går att redigera inlägg.

Va sägs om det här:
Länk
Vågar man.

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Ca
15
Captain Scarlet
530xiA E61 -07
Det är kanske en sådan process som behövs, om det nu är insuget som är problemet:

Länk

CS
Dr
362
Drib
325i-08
Jag skulle nog först försöka utesluta injektorn. Skifta plats mellan injektion till cyl6 och ex cyl5. Glöm inte att uppdatera adaptionsvärderna när du bytt plats för dessa. Kör sedan ett tag och därefter läs tändstiften. Detta för att eliminera ev fel på injektorn. Om du saknar verktyg så kanske du kan höra med meken om det kan vara lönt att prova detta.
Lycka till!
Dr
362
Drib
325i-08
Santrik,
Hur har det gått? Är allt ok nu och vad var felet?
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Hallå igen!

Det har väl varit lite tyst på fronten, vad som är fel är fortfarande inte upptäckt. Mecken är helt insnöad på spåret att det är ventillyftarna.

Jag har snackat lite internt här med AP-användare och vi har spånat på alla möjliga slutsatser. Men om vi har löst något fel, det kan jag inte påstå.

Jag funderade lite över ifall det kan vara dem resterande 3 spridarna som är på g att slockna. Av oförklarlig anledning då självklart. Hittills så har jag bytt 3 stycken spridare. På cylinder: 1/2/6, så ifall det är dem sista i mitten som inte är likadana som kanske gör att problemet mitt uppstår.

Den går fortfarande konstigt vid kallstart, så för att slippa motorlampa så måste man in med driven så fort man startar. Enligt BMWhat så har jag felkoder som heter

"Cyl. samt saetting over rough running Cyl. 4/ Torque monitoring is limitest, lasting, code 3073"

Samt en till om shifts, men den har försvunnit nu, har då för mig att felkoden va 2a27 - men jag är som sagt osäker på om det faktiskt var den. Ska felsöka imorgon på G till jobbet igen för att vara på den säkra sidan.

Enkelt sagt så har jag inte haft tid att försöka ta hand om skrället på grund utav jobb och annat som varit i vägen nu den senaste tiden men jag känner att jag vill bli av med problemet nu, för det börjar bli irriterande så in i norden.

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Dr
362
Drib
325i-08
Oj, inte så bra alltså.
Verkar som du fått andra felkoder nu? Men är tändstift till cyl 6 fortfarande avvikande? Syns nåt på tändstift till cylinder 4 efter de nya felkoderna? Funderar du/meken på ett leak Down test? Är adaptionsvärderna för injektorerna kontrollerade efter bytet?
Många frågor men inga tips, sorry. Du behöver inte svara på frågorna men skulle vara intressant att få bli uppdaterad om ni provar/gör något.
Dr
362
Drib
325i-08
Hej Santrik,
Det skulle vara väldigt intressant med en lite feedback hur det har gått.
Hoppas allt ordnat sig.
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Halloj!

Efter lång inaktivitet så får jag ursäkta för de försenade svaren.

Ja.. Som det ser ut just nu så är det ingen skillnad. Har bara starta bilen och lagt i driven så fort bilen kommit igång och kört iväg. Så det har inte uppstått någon motorlampa sen senast.

Ett leak-down test har jag inte funderat på, inte mecken heller. Men det kanske vore på sin plats. Det är väl inte mer än tidskrävande om man redan har instrumenten?

Hela bilen är ominstallerad efter bytet utav spridarna, så att alla spridare verkligen stämde överens, så dem ska det inte vara något strul med. Adaptionsvärden har jag för övrigt ingen aning om vad dem skulle betyda, men ska dem ligga inom någon viss gräns eller ska dem ha ett visst värde?

Tog bilen hela vägen ner till Amsterdam och tillbaka till Stockholm nu över nyår. Så... den har fått sträcka på benen om jag säger så. Höll stumt i nära på en mil nere i Tyskland.

Under hela resan så kändes bilen helt underbar. Men det är just vid kallstart som bilen är konstig ... Den svajar typ, hittar inte tomgången och tillslut så får den en misfire och motorlampan slår igång och motorn går in i safety-mode. Funderade starkt på att bara byta de restrerande spridarna för att se ifall det skulle göra något. Det är ju ändå "bara" 3500:- ...

Nåja. Får se vad som händer nu i mitten av Februari, ska försöka boka en tid då.

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Dr
362
Drib
325i-08
Hej
Adaptionsvärderna är de 2x3 siffriga värde stämplat på injektorn som måste läggas in i ECU:n.
Dessa värden beskriver injektorn och är ofta unika för varje injektor.

Ominstallation behöver inte betyda att man lagt in adaptionsvärden för injektorn.

Många misständningar under lång period kan sabba katalysatorn. Hade jag varit ägare så skulle jag försöka åtgärda problomet snarast.

Ska försöka sicka länk senare när jag kom er åt en dator (Skriver just nu på telefon på flyget...)
Dr
362
Drib
325i-08
Santrik,
Jo, här är en bild på injektor #6 på min bil.
Till vänster av injektorn står siffrorna 585 resp 243. Dessa skall läggas in i ECU:n
Länk

Detta är adaptionsvärderna i ECU:n (utlästa via INPA). (Som du ser stämmer inte värdena 100%-gt för injektor/cylinder 6. Anledningen är att värdet 243 avrundats till 242 av ECU:n)
Länk

(Ursäkta den låga kvaliten på bilderna. Dessa var för dokumentation, inte för publicering)

Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
I see... Hmm. Tackar du för infon. Ska ta med mig den till verkstaden. Får se vad som sker helt enkelt. Kan vara som så att dem inte stämmer överens, men det vore konstigt isåfall. Då Göran sa personligen till mig att dem hade tagit ur alla spridare och lagt in dem i datorn i bilen en extra gång.

Men om dessa adaptionsvärden hade varit inkorrekta. Vore det inte som så att bilen faktiskt gick konstigt oavsett ifall bilen är kallstartad eller varmkörd?

Tackar för alla tips, de mottages varmt!

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Dr
362
Drib
325i-08
Hej,
Defekta injektorer (spridare) och tillsammans med felaktig styrning av dessa kan ju få väldigt konstiga fenomen. Men har Göran dubbelkollat dessa så är det nog ok. Du säger att den går bra när den är varm, men det betyder inte att den förbränner perfekt. Är avgasröret extremt sotigt eller ser det normalt ut? Hur låga är HC värderna på bilprovningen? Min magkänsla säger ändå att det är nåt problem med injektorerna. (Bara min gissning, så lyssna gärna på vad andra säger)

Känner du igen symtomen?
Länk
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Hallå,

Okej, då förstår jag. Ang. avgasröret så är det väldigt sotigt. Ang. HC värdena så är jag osäker, går det att få fram HC-väderna på något annant vis. Bilprovning kommer ske nu i Februari eller Mars, får se när det väl passar. Det är trots allt dags.

Ang. länken så kommer jag inte in på den, men i länken så står titeln; 'e60-n53-lci-cold-start-engine-is-vibrating-badly-rpm-drops-help'.

Det är precis mitt symptom. Suger gör det att jag inte kommer åt länken, bara en helt vit sida...

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
*Surt att det inte går att redigera inlägg.*

Återskapade motorlampan nu när jag skulle hem från tjejen.

Fick felkoderna;

29F5;M Cat conversion / Catalyst bank 2
2A27; Category 2, the transofrmation in shifts
29D2; Misfire cyl. 6 / Lambda probe before catalyst pump current line / failure detectiob cyl. 11

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Dr
362
Drib
325i-08
Hej,
Länken funkar inte för mig heller just nu...
Nåväl, symptomen stämde med din bil, vad jag förstått av båda inläggen. Den länkade tråden slutade med att ägaren bytte samtliga injektorer, därefter gick bilen perfekt.

Mitt förra inlägg blev inte helt tydligt. Börde formulerat mig: En injektor kan vara "trasig" (defekt) vid låga temperaturer och bete sig "bättre" vid högre temperaturer.
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Det jobbiga i det här fallet är att den injektorn är bytt, alltså på cylinder 6.

Kan de olika injektorerna påverka varandra?

Det vore ju helt otroligt isåfall.

Här är det som är bytt;
Injektorer; cylindrar; 1,2 och 6.
HPFP, high pressure fuel pump.
O2 Sensor.
Tändstift i mängder.
Alla tändspolar.
Uppdaterad motorprogramvara till senaste i maj förra året på Bilia i segeltorp.

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Dr
362
Drib
325i-08
Injektorerna är oberoende av varandra, MEN, En defekt injektor kan påverka förbränning, som i sin tur påverkar sensorer som påverkar motorregleringen, som kan påverkar regleringen av andra injektorer. Hur exakt detta kan påverka varandra/beroende vet jag inte. Men vad händer om du har flera oberoende fel? (ex defekt sensor) Kan bli riktigt komplext. De felutskrifter som du får verkar inte vara kompletta? När jag kollar felkoder får jag ut väldigt mycket, ex när felet detekterades (antal km), vid vilken motortemperatur, vid vilket varvtal på motorn och mycket mer. Dessutom i "klartext" (Felkoderna känner jag inte till mer än de generiska). Jag använder INPA för felutläsning. Jag klarar inte att tyda dina felkoder, tyvärr.

Om motorlampan lyser börjar det bli akut. Om du har motorskadeförsäkring på bilen, ta bilen med bilbärgare omgående till BMW-verkstad.

Göran borde reagerat om något tändstift såg onormalt ut?
Dr
362
Drib
325i-08
Hej Santrik,
Tror detta är samma tråd som är flyttad (enligt dagens tidigare inlägg)...
Länk

Glömde kommentera bilens sotiga avgaspipa....är det onormalt sotigt/grisigt där så har du dålig förbränning. Jag vill inte stressa dig, men om jag vore dig skulle jag försöka undvika att köra bilen med dessa problem för att slippa följdfel på ex katalysatorn.
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Jodå, han påpekade att tändstiftet på cylinder 6 var mer sotigt än de andra tändstiften, han konstaterade då att förbränningen inte var riktigt i cylinder 6. Vilket antagligen stämmer. Det var då idén om lyftarna dök upp, och det är där jag sitter fast nu.

Det jobbiga är ju att man inte vet vad man ska göra.

Ang. motorförsäkringen så har bilen slagit över 13k mil så den kan vi glömma.

Det jag antar är att;
Katalysatorn har gått - Iallafall bank2, den som går i sammankoppling med cyl. 4-5-6. De tre resterande spridarna är slut helt enkelt av ålderslitage. Alltså spridarna på cyl. 3-4-5, då dessa ej är bytta.

Ska börja med att byta spridarna på de tre resterande cylindrarna. Därefter får katalysatorn bytas ut. Men jag undrar om sensorerna efter avgassystemet kan ta skada ifall förbränningen är dålig. Dem är väl där för att se till så att den inte gör det.

Jag vet att jag bytte O2-sensorn i April förra året, så den är inte ens ett år gammal.

Ska ringa GWE och boka in en tid för byte av de resterande spridarna.

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Dr
362
Drib
325i-08
Hej igen,
Oj, detta verkar riktigt tungt. Och är beredd på det värsta?

Att injektorerna bara skall hålla 13'mil tror jag inte. Bosch har säkerligen försökt dimensionerat dessa till bilens livslängd. Och BMW borde inte acceptera något annat heller. (Men jag vet inte säkert). Har du någon källa om att de inte är dimensionerade att hålla bilens livslängd? Eller finns det någon annan här på AP som känner till något om livslängden på injektorerna?

Sensorer kan ta skada av för mycket oförbrända drivmedel. Men, de kan återfå hyfsad funktion då de "tvättats" av vattenångan från de renare avgaserna.

Nu blev det inte mycket till hjälp iaf, men jag hoppas verkligen att du o Göran får ordning på kärran. Att beställa tid hos doktorn är nog helt rätt väg att gå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.