|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hello AP! Jag har nu antagligen fått reda på felet i min väldigt halv udda bil. Bilen är alltså en E60 530xi -08 med N53an. Och meken har insett att förbränningen är annorlunda på sexans förbränning. Jämntemot alla andra cylindrar. Alla spridare är okej, alla tändspolar är okej och alla tändstift är okej. Alla dataprogram i bilen är okej. Tändningsscheman är okej. Allt är damnit okej. Det som han var ute och filade på var att lyftarna på cylinder 6 var dåliga. Det är det enda i motorn som kan påverka att den har en annan förbränning på cylinder 6, den lyfter för sent eller för tidigt typ (antar jag, jag är helt oerfaren så om någon kan rätta, gör det). ---- Min idé vore att det var en liten luftläcka, men det skulle visa sig i att lambdasonderna kan kompensera för det, medens en stor luftläcka skulle lambdasonderna inte kunde kompensera för och då skulle det visa sig i mjukvaran. Så, jag är kluven i beslutet. Att byta bara lyftarna på cylinder 6 är väl ... okej, men ska det göras rätt så ska alla lyftare i hela motorn bytas. Varje lyftare går loss på 186:- Det är 24 lyftare i hela motorn, 4 per cylinder. 24*186=4464:- för materialet. Därefter ska all grejer lyftas från motorn och dem sa att det är typus en dags jobb. Säg cirkus 600:-/h á la 7 timmar. Alltså 4400:- jobb + 4464:- för materialet. 10.000:- i runda slängar.. Frågan är väl, går det att byta bara på 1 cylinder? Hur illa är det? Någon som har någon erfarenhet. Av vad jag har fått fram så var det ett liknande problem på någon utav E39:ans motorer. Symptomen är precis densamma. Ifall man kör iväg direkt efter start så är allting okej, ingen motorlampa. Men låter man den stå på tomgång så får man motorlampa IBLAND efter cirkus 15-20 sekunders tomgång, och ALLTID vid kallstart, aldrig när motorn är varm. Vad tycker ni man ska göra, byta lyftarna bara på sexan och se ifall det hjälper, eller köra stenhårt och leva fattigt i två månader. Sen, vad i fasiken är det som orsakar så att lyftarna skulle paja? OM DET NU ÄR DET... 6cylpower 10cylpower ska det bli. | |
|
Märkligt. Vad visar felkoderna? Har bilen fått uppdateringen av tändspolar mm på BMW? Tror knappast det är lyftarna. Snarare tändspolar, och/eller injektorer/spridare. |
|
|
Allting är okej där, spridarna/tändspolar har rätt reservdelsnummer. Felkoderna säger misfire på cylinder 6. Felkoderna jag får är: 29D2/30E0. I ODB2-protokoll så är det bara en felkod, den säger: P306D. Det meken sa var att när man kikar på tändstiftet från cyl6 och jämför med alla andra tändstift så är det svart medens dem andra har 'rätt' färg, jag vet inte vad det är men färgen på tändstiften skiljer ingenting på cyl1-5 medens de gör det på cyl6. Vill påpeka att spridaren på cyl6 är nybytt och har gått 100 mil, om ens det. Därav att han började misstänka lyftarna. 6cylpower 10cylpower ska det bli. |
|
|
Hydrauliska lyftare kan ställa till det. Från oljud till att motorn inte startar. Det sitter en backventil i lyftarna. De är känsliga för oljans renhet och viskositet. Vet inte om de kan påverkas negativt av långa bytesintervaller? N53 har skiftande ljud för sig och ibland tycker jag mig höra ventilknack? Har mekanikern uteslutit sot på insugningsventiler? Direktinsprutad motor med avgasåterföring (EGR) ökar risken. Länk |
|
|
Det har han förvisso inte. Men jag snackade lite med honom idag när jag var och hämtade damen; dem hade varit ner med kamera i motorn och letat efter fel i cylindrar och fan ans moster. Det dem hade kommit fram till var att tändstiftet i cylinder 6 var mörkare/svartare jämte alla andra tändstift i övriga cylindrar. Alltså har det skett en annorlunda förbränning i den cylindern. Och som jag skrev tidigare så är alla spridare bytta; alla tändspolar är bytta, motorprogramvara är nyuppdaterad samt ominstallerad, allting med elen är okej. Eftersom dem inte hittar några som helst fel, typ sprickor, i cylindrarna så så jag litar på det han säger. Pratade även med meken om kostnaden att göra bytet av lyftare bara på cylinder 6 och det skulle bli på ett ungefär samma pris för att byta lyftarna på cyl6 som på cyl1-6. Det kanske skulle diffa en halvtimma i jobb. Vilket är cirkus 500 pix. Ska faktiskt ringa och kolla med honom ang. sot på insugsventiler, men varför skulle det då isåfall försvinna när bilen blir varm? Sotet blir ju inte till sörja och försvinner vid värme, det sitter väl kvar? - Eller är jag helt ute på min bicycle nu..? 6cylpower 10cylpower ska det bli. |
|
| Inga def lyftare..... Sönderbrända ventilsäten och helt igenkläggade insugskanaler! De e standard på direktinsprutade bensinare. Gör ett leak down test så ska du få se! | |
|
Sönderbrända ventilsäten? Igenkläggade insugskanaler? Varför är det bara motorlampa ibland vid kallstart och aldrig när bilen är uppe i arbetstemperatur? Försvinner sånt med värmen? Upphör sönderbrända ventilsäten vara sönderbrända efter att motorn blir varm? Du får ursäkta min ignoranta ton men jag är inte med på hur det hela går ihop. Leak down test.. På swe, läck test? Gör vilka verkstäder som helst sådana tester eller är det någon speciell man måste bege sig till? 6cylpower 10cylpower ska det bli. |
|
|
Erik Thörn: Standard! Låter som det kommer att drabba alla DI förr eller senare? Vid vilka miltal brukar eländet visa sig? |
|
|
Ok snabb förklaring bilen har egr återleder smutsiga avgaser i insugningsröret. Inga problem på en vanlig motor. Bensinen som är ett bra lösningsmedel håller insugskanalerna rena. Tänk er då själva vad som händer om man sprutar in bränslet rakt in i cylindern.. Jo smutsen som kommer via egr in i insugsröret blir faststampad i insugsventilsätena och i insugsröret. Svar till santrik. Du hade ju oren förbränning och sotigt stift. Kommer av för mycket bränsle eller för lite luft. Lyft av ditt insugrör å kolla ner får du se;) |
|
|
Hur gör man det? Fan va nice förklaring dock, idiotsäkert, tackar som fan! 6cylpower 10cylpower ska det bli. |
|
|
Är det den här du syftar på Erik? Länk Skall man då lyfta av denna, kika in och rengöra dem här rören, eller är det nå fler kanaler i själva motorblocket som skall rengöras?? För avgaserna leds in i dem här rören varje gång EGR används, eller hur? 6cylpower 10cylpower ska det bli. |
|
|
ErikThörn, Struntprat. Min fd 523i N53 hade rullat över 17' problemfria mil när jag sålde den. Min nuvarande 530i N53 har snart gått 10' mil. Ingen jag känner med de nya direktinsprutade bensinbilarna har haft några sådana problem. En relevant tråd: Länk "Det visade sig då att motorn inte alls va igensotat utan det va den omtalade högtryckspumpen. Verkstaden bytte pump och spridare och nu går bilen som en dröm." |
|
|
Men högtryckspumpen är bytt, allra senaste reservdelsnummer som finns i BMWs databas. Samma sak med spridarna, alla har rätt reservdelsnummer och är nästintill nya. Samma sak med tändspolar och tändstift. Det finns ju inte så mycket mer elektriskt som kan förstöra för mig. 6cylpower 10cylpower ska det bli. |
|
|
Det märkliga är att felkoderna du får är typiska för stift, spridare, tändspolar och/eller högtryckspump. Är nox-givaren också bytt? Går bilen ofta korta sträckor? |
|
|
Nox-givaren byttes i mars/april det här året. Kör från Hammarby Sjöstad utanför Stockholm till Bromma Flygplats tur och retur varje dag. Vissa dagar är det 'detours' via Södermalm till mor mins café för att avnjuta en vuxen välling. 6cylpower 10cylpower ska det bli. |
|
|
Hej! jag har en N53B30A , rullat 28k mil. Inga problem, förutom ventiltick när motorn är kall. Hur vet man om man har dom nyaste reervdelarna, dvs högtryckspump och spridare? |
|
|
Är ventiltick bara ett ljud, eller är det något som försämrar motorns gång? Ifall du har något bytt på verkstad så bör du ha fått ett eller flera papper om vad som är gjort. På dessa papper/kvitto/utförande-order så står det reservdelsnumret. Dessa reservdelsnummer finns inlagda i en databas som alla BMW mekar har tillgång till. Berätta vad du har för reservdelsnummer på dina grejor, därefter kollar dem det reservdelsnumret du har emot det senaste i databasen. Enkel uteslutningsmetod. Men om du inte har några problem då är det ingenting du behöver göra/oroa dig över. Härligt btw att den har gått så långt utan problem! :) 6cylpower 10cylpower ska det bli. |
|
|
Ok så 10-15km mestadels stads- eller kökörning. Inte helt optimalt. Har du lämnat in den på BMW eller en fristående verkstad? Du har garanti på tidigare komponenter som bytts ut. Mtp felkoderna så får du i så fall ett kostnadsfritt byte av ovanstående delar igen. Förhoppningsvis hjälper det denna gång. Annars hade börjat med en oljeservice om det inte gjorts nyligen, nollat felkoderna, och sedan gett mig ut på en längre tur där sexan verkligen får bekänna färg |
|
|
Felkoden som dyker upp är Misfire i Cyl6. Men alltså spridarna är i prima skick. Oljeservice gjordes i mitten av Juni, samt filtret också. Får jag ta och ta ett par turer ner och upp till Nynäs då. Gasa gasa! 6cylpower 10cylpower ska det bli. |
|
|
Santrik: Kolla på denna länk så ser du tydligt Länk Finns massor av läsning på utländska bilforum bl a VW och Audi. 208 000 träffar på t ex "carbon deposits on inlet valves" |
|
|
Ser svårt ut. Alldeles för rädd för att förstöra någonting. Vad tippar ni på att en verkstad skulle ta för att göra rent insuget? 6cylpower 10cylpower ska det bli. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.