AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.141

Diverse grejer BMW 318d -06?

Sida 1 av 2
Hej alla BMW-kunniga :)
Vill först och främst klargöra att jag är ganska så okunnig när det gäller bilar.
Just nu sitter jag här orolig och vet inte vad jag ska ta mig till riktigt, därför provar jag ett inlägg och se om någon där ute är villig att hjälpa mig.

Jag har en BMW 318d års modell 2006 som precis rullat 120 000km.
Lämnade in den på besiktning och visade sig vara bakbromsarna som är lite dåliga.
"Jaha?" tänkte jag och tog mig förbryllat till mekonomen för att beställa nya delar.
Nu är min stora fråga: Om jag inte kan ta bort däck och kolla, har jag ventilerade eller icke-ventilerade bromsskivor?
Det är ingen värsting bil, utan en liten motor som drar 0,4l/mil osv.

2a frågan: Aux-porten under handsfacket fungerar inte. Det verkar inte att gå att välja AUX på stereon. BMW verkstaden ville ta den över dagen och jag skulle pröjsa runt 2000kr för att dom skulle fixa det. Är det något jag kan fixa själv?

Om mer info behövs så försöker jag så gott jag kan att få fram de.
Tack på förhand.
MVH ZQ
Fb
22
Fblood
318D Touring -10
Tyvärr har jag inget bra svar förutom att du svarar lite på din egna fråga lite när du säger att du inte kan så mycket om bilar. Då är det tyvärr att öppna plånboken.
Men frågan är ju varför jag ska öppna plånboken bara för att jag inte kan så mycket om bilar? Jag menar, det borde väl finnas någon som är kunnig som kan offra ett par minuter och skriva ner vad jag borde göra eller ge råd till något? Det skulle jag ha gjort iallafall.
Har du några tips kanske?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
1. Vilken typ av bromsskiva du har avgörs av om du har tillägget "S100A", vilket innebär att bilen är anpassad för högre lastvikter. BMW kan svara på detta, eller så kan du söka i exempelvis Länk med hjälp av de 7 sista tecknen i ditt chassinummer.

2. Det du kan göra med AUX-problemet är att följa sladden till huvudenheten (vilket innebär riva en hel del inredning) och se om den är skadad/glapp.
Åh, stort tack för hjälpen! Uppskattas verkligen.
Tänkte på chassinumret, står det på bilen vid framrutan, eller kan man hitta den på annat sätt? (Transportstyrelsen hemsida sök fordon)
Ser nåt som heter identifieringsnummer, är det densamma som chassi nr?
xxxxx11050VE17599 står det på transportstyrelsen.

Det där med aux-porten struntar jag i isåfall, låter för advancerat för mig.
Får väl använda FM sändare isåfall.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Stämmer, du använder alltså VE17599. Min länk visade dock inte vilken skiva som passar just din bil, men jag kollade på din utrustningslista och S100A finns inte med, dvs du ska inte ha ventilerade skivor, utan vanliga solida.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ska du utföra jobbet själv? Om inte kan du väl fråga den du tänkt anlita, annars kan du gå in på realoem.com och titta där vilka delar din bil har.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ps. med någorlunda normala fälgar borde du kunna se om skivorna är ventilerade eller inte med hjulen på. Googla på en ventilerad skiva och jämför med en enkel så ser du hur ventilationen ser ut, det syns alltså längst ut på skivan.

Ventilering är inte borrade hål eller slitsade, nedsäkningar, i själva bromsytan.

Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Här har du original part# 34216855002. Sök på ebay.de/com om du vill hitta billigare än Mekonomen. Även Länk har riktigt bra priser och rätt snabb leverans (3-5 dagar). (direktlänk till dina skivor: Länk )
Din bil verkar för övrigt vara en 2007, inte 2006. :)
Ni är så sjukt duktiga! Tack så jätte mycket för alla svar :)
Så det jag förmodar nu är att jag har ICKE ventilerade skivor, va precis inne på mekonomen när ni skrev det och med skivor, såna där som håller i allt och bromsbelägg skulle det gå på runt 1800 ungefär, så jag tror jag beställer snart :)
Det är inte jag själv som ska montera utan jag har en kompis som säger att han kan, men han han trodde till 90% att det var icke ventilerade. Är det svårt att byta bromsskivor och belägg?

Lus: Tack så jätte mycket :) Men på transportstyrelsen står det Fordonsår: 2006, Typgodkännandedatum: 2006-07-19, Fordonet tillverkat: 2006-10
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Precis, tillverkad 2006-10 = MY 2007.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Mister-auto.se ger dig nästan halva Mekonomens pris på 2 skivor bak inkl. belägg...
Lus: Haha vad menas med det då? :)

08976: Jag vet inte om jag vågar boka från internet, OM det skulle bli nåt fel eller så :( Blir det nåt fel så tar jag skivorna och slänger på mekonomens bänk och skriker "FIXA" typ, har ingen ork eller lust med samtal fram och tillbaka angående mister-auto..... =/
Är det för dyrt alltså? ungefär 2000kr.
Sen gör min kompis det gratis.
Skulle jag lämna in den till BMW verkstad skulle dom ta 9500 inkl material o_O
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att byta bromsar och belägg är en av de enklare saker man kan göra på en bil (efter att byta luftfilter) men första gången kan det såklart vara lite lurigt. Men om din kompis gjort det förrut så bör ni klara det utan problem och du kan vara med och lära dig inför framtiden.

Men stort tack för all hjälp Grelle :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vilken sensor? :)
Angående året så byter (bytte) BMW årsmodell i september. Dvs din som är byggd i oktober 2006 är en 2007'a.
Finns det ingen sensor till bromsen typ? Som visar hur slitna dom är?
Ja du ser hur kunnig jag är.. ber verkligen om ursäkt för allt besvär haha.
Jaha okej så det räknas som en 2007? Har hela tiden trott att det är 2006.
Bra bil för övrigt, dock dyrt när man ska reparera grejer.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Håller inte med, BMW är lättskruvade och det finns en uppsjö med billiga leverantörer av delar.
Jo, det finns en slitagevarnare, men det är en sladd med två ledare som går till en lite bygel som kläms fast i ena klossen på högra sidan. Den hänger man lös som den är. Jag brukar byta ut dem, då jag tycker de är svåra att meka dit en andra gång. Den är i vilket fall som helst inget att vara orolig för :)
Haha nu blev jag ju ännu mer orolig när du säger sådär :( Usch hatar att meka bilar.
Ge mig en isärplockad dator så bygger jag den på nolltid. Men ge mig en bil så kan jag bara växla, blinka, gasa och styra lite lixom, kanske lite musik på stereon emellan :(
Men vad tror du om jag köper från mekonomen, och ber min kompis byta bromsarna åt mig? Han har bytt på en Saab 9-3 2001 förut.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Klarar du att montera ihop ett mobo, psu, på med prolle, koppla ihop sata-kablaget osv så klarar du själv att byta skivor med. Hittade en guide för E90 bakre skivor och klossar på youtube. Kollade inte genom så noga men ser ut att vara korrekt vid snabbspolning iaf. Den kanske kan ge dig lite mer självförtroende :)
Länk
Bromsmek är väldigt enkelt men ofta rätt smutsigt, du klarar det galant. Men skit i mekonomens skivor, köp från mister auto istället och spar de överblivna pengarna till din polare och dig så ni kan dra ett par garageöl :)
Lus: Stort tack, verkligen.
Kollade igenom, såg inte JÄTTE advancerat ut men de enda jag är osäker på är hur man tar bort och installerar bromsbeläggen, stod bara massor med text men inte hur man byter =/ Men skivorna verkade inte jätte svårt.
Skulle du kunna länka exakt allt jag behöver? Bromsskivor, bromsbelägg och monteringssats på den hemsidan?
Hade du varit i närheten och hjälpt mig hade jag bjudit på plankstek och bärs så det heter duga :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.