AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.711

Bmw 525 - 03 Drar exremt mycket bränsle, varför?

Sida 1 av 2
Ak
26
Aklasson
Bmw 525a m-sport - 03
Har en bmw 525 automat msport kombi - 03

Som rubriken lyder, jag har kört en sträcka på 50mil med farthållare,takbox,lagligt, vinterlag och då drog den 1.3 minst.. normalt? stadskörning och normalkörning utan kickdowns så drar den utan problem 1.35, finns det nått jag kan göra för att få ner förbrukningen? eller är det normalt att dom drar såhär mycket? Det jag märkt är att bränslepumpen låter rätt mycket, kan det bli skillnad om jag byter den? har bytt luftfilter och olja+filter ska bytas snart men det kan väl inte påverka så mycket?

någon som vet?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Läst felkoder? Hög förbrukning kan vara luftmassemätaren tex.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
1,3 på en 50-milatur i laglig fart är absolut för mkt för en 525:a, takbox drar upp ca 1 dl/mil enligt min erfarenhet. Vid stadskörning är den förbrukningen nog rätt rimlig iofs.

Går bilen "lätt"? Om du har påliggande bromsar kan det snabbt dra iväg. Går bilen bra i övrigt? Hur låter bränslepumpen?

Karl-Hilding
Vad jag vet så ligger en 525 aut -03 på 0.95 nåt.
Mao så har du 30 % överförbrukning!
Ak
26
Aklasson
Bmw 525a m-sport - 03
Kollade på luftmassemätaren och nätet och allt såg rent ut, hur vet man om den är i bra skick? Just nu sitter det 225 17" däck på, Jo den går jätte fint i övrigt. Kan faktiskt känna ibland att det luktar bränt när man kört, kanske bromsarna som ligger på? dom gnisslar ibland när man bromsar.. Bränslepumpen låter som ett bi ungefär, ett jämnt ljud. Men det låter klart och tydligt när bilen står på tomgång och du står bredvid bilen.. Kan ha en tendens att lukta rätt mycket bränsle vid kallstarter också men det kanske inte är något onormalt.

Låter dettta vettigt:

Bränslepump
luftfilter
olja+filter
luftmassemätare
Bromsklossar

Om jag byter detta så tycker man att allt bör ordna sig?
Ak
26
Aklasson
Bmw 525a m-sport - 03
Bilen drar 0.88 i 130 på sommaren (långkörning) med 235or 18" däck, Det som känns jäkligt konstigt.. och drar ungefär 1.2 på sommaren
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
läs felkoder innan du börjar, bromsar kan du naturligtvis titta på ändå
FAF
Det är ingen ide att gissa, läs felkoder och kolla fueltrimvärden kan vara vad som helst.
Kan ju nämna, jag ahde det felet på min 528 bränsleförbrukningen skjöt i höjden motorlampan kom och gick.

Del #17 pluggen var helt torr och sprucken.
Länk

Syns från vänster sida under insuget, den gick att dra av med handen.
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kör du utan motorvärmare och med full värme i bilen kan du utan problem komma över 1,35 i stadstrafik, dvs stop and go körning utan att något är fel eller just för att 525 dra mer än andra bilar

Tanka o kör 90km/h i 30 mil i sträck med farthållaren så har du en bra indikering på om något är fel. :)
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Börja inte byta grejor utan att ha konstaterat vad felet är, som du fått tips om är det bra om du kan läsa av felkoder. Kolla bromsarna är ju snabbt gjort också.

Bränslepumpen ska ju surra och gör den det med ett konstant ljud utan "missljud" är den nog OK.
Ak
26
Aklasson
Bmw 525a m-sport - 03
tack för tipsen, stadstrafiken är jag inte så brydd om för det får jag räkna med hög förbrukning MEN förbrukningen på långkörningen är sjuk. Ska åka in på wibergs i luleå så ber jag dom kolla via en dator. Visar det ingenting på datorn, vars börjar jag kolla då? bromsar är fort gjort, hur kollar jag om luftmassemätaren är pajj? går den sönder borde inte motorlampan börja lysa då?
Börja med att kolla det som jag visade dig, du behöver inte meka bort något för att se den stora pluggen, börja med att kolla den, min föll av i handen när jag skulle dra bort den.
Ak
26
Aklasson
Bmw 525a m-sport - 03
Men din började väl varna med motorlampan när den där pluggen gick? Motorn allt går klockrent i bilen och den växlar mjukt och fint. Den ryker ganska mycket men svårt att avgöra om det är mycket eller lite.. Men visar inga felkoder på displayen. Stoppa 2dl olja i full tank för att smörja upp bränslepumpen när jag körde turen på 50mil..
Ja till och från, men inte alltid.
Eftersom den kan reglera blandningen.
Varför inte kolla lixom det är ju inte så svårt den syns ju tydligt ,du ska ju ändå köra den till verkstaden.
man märkte inget på gången, det var på färddatorn och obd2 instrumentet som jag såg att den gick snålt.
Pluggen reagerade heller inte på startgas.
ma
7.450
marin849
Jag kan bara starkt rekommendera minst en ELM327 från Kina för 150kr samt appen "Torque" för ca 40kr. Då kan du läsa av lambdajusteringen och monitorsensorerna efter kat, detta berättar för dig om en eller ena banken inte går friskt, både i transienter (snabbt öka/minska gas samt i "steady state" (åka rakt fram i jämn fart). Vid jämn fart/last kan det nämligen läcka lite hur det vill och LMM kan visa 10% fel, det funkar bra ändå med lamddaregleringen. :)
Det var det verktyget jag använde och upptäckte att den drog tjuvluft.
Ak
26
Aklasson
Bmw 525a m-sport - 03
Vars köper man det verktyget? har nån någon bra sida att rekommendera? Det var ett billigt alternativ, är instruktionerna svåra?
ma
7.450
marin849
ebay.com

Att få den att fungera är inget svårt, men man förste förstå grunderna i hur motor och insprutningen fungerar.
Den går att handla lite överallt.
Jag funderar dock på att börja importera lite obdverktyg, kanske dra igång en webshop eller nåt.
Får se.

Teknikmagasinet har den bla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.