AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.766

Behöver råd inför köp av BMW F11 520d 2011

Sida 1 av 2
jalawla
Hej Allesammans!
Jag skulle gärna behöva lite expertis tips och hjälp. Jag är intresserad av att köpa en 520d F11, årsmodell 2011, ocj växellådan är manuell. Vad är det som man ska lägga fokus på? svaga punkter på denna modell?, Rekommenderas automat växel eller går också bra med manuell?

Bilen har denna betckningsnr: WBAMX11000C308153

Uppskattar alla svar och tips som ramlar in på denna diskussion.

Vänliga hälsningar
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Den verkar vara väldigt sparsamt utrustad så jag antar att priset är därefter.
Jag kör själv automat och skulle absolut inte vilja ha en f10/11 med manuell men det är ju en smaksak. Bäst är om du har möjlighet att prova både manuell och automat innan du bestämmer dig för att bilda en egen uppfattning.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Automat rekommenderas absolut till F1x-serien. Bilens karaktär är mera komfortkryssning än aktiv kurvtagning. Gillar du manuella bilar så är den manuella lådan väldigt fin och då får en bra bil vilket som.

Typfelen är väldigt få, om ens några, så det viktigaste är att bilen är servad och ompysslad på ett bra sätt.

----
BMW CS/SC #6212
jalawla
Tack för svaren :) Jag har inte hunnit provköra automat låda än, bara manuell.

Men frågan är om manuell låda har någon negativt effekt på motorn på såna stora bilar på sikt?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
På motorn? Hur menar du då?

----
BMW CS/SC #6212
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Om du tänkt ha bilen länge blir det säkert billigare med manuell..

Kan du länka annonsen?
jalawla
Jag menar att det kan hända man ibland växlar förtidigt eller försent. Med automat låda så slipper man tänka på det. dvs motorn får det "rätta" växelnivå.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag var tidigare varm anhängare av manuella lådor. Jag hade till exempel en manuelll E61 525d. Men när F11:an kom så läste jag de fina recensionerna av den 8-växlade automaten och beställde sedan en F11 520d med sportautomaten och jag kommer aldrig att gå tillbaka till manuell låda på en stor bil igen. Nu är jag på min andra F11 med automat och det känns helrätt. Dessutom är inredningen gjord för automat i F11:an. Mittkonsolen ser ut som en nödlösning med manuell. Man får ju inte ens två vettiga mugghållare.

Jag tror min motvilja mot automat byggde på minnen av gamla sega Volvo- automater från förra århundradet.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Jag kollade igenom utrustningen. Bilen har xenon, PDC och drag. Dessutom rattvärme vilket inte är så vanligt. Den har tygklädsel och personligen hade jag inte köpt en F11:a utan skinnklädsel.
jalawla
Du har ju rätt Gorban om bl.a designen av mittkonsolen. Den är gjord för auto. Det verkar att majoriteten hellre väljer automat framför manuell.

Stort tack.
Har hört att 520 F11 taxibilar har fått reparera motorn efter 14tmil pga att kamkedjan sträckt sig. Har dock ingen mer fakta bakom hur ofta det har inträffat.
Söker man på Google på t.ex. "f11 timing chain" hittar man en del,

Länk
Länk
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Min förra F11 klarade i alla fall 10.000 mil på tre år utan motorproblem.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Utan att veta fakta gissar jag friskt på 85-90% av F11:orna är automatare. Kanske Stephan735i kan bringa klarhet i detta?

----
BMW CS/SC #6212
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Hur använder du bilen? Min kollega kör F10 520d med manuell och är kanonnöjd, nu ligger han och kör långkörning på E4 och växlar kanske en gång i timmen, jag skulle dock inte köpt en diesel med manuell men smaken är olika, tror inte en BMW med manuell är lika trögsåld när det blir dags som en MB E-klass som är hopplös att sälja utan automat.
Samma sak med skinn kontra tyg, vissa föredrar det ena framför det andra, allt handlar i slutänden om vad du ska betala för bilen och hur länge du tänkt ha den?
I övrigt är jag väldigt nöjd över F11 och tycker du ska slå till på en!
jalawla
Hej NordicX, jag tänker behålla bilen under lång tid, men ändå så vet man ju aldrig. Jag kommer definitivt inte köra långa körningar dagligen. Jag kör ca 1000-1500/år, plus några utomlandsresor.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag körde en 520d F10 -11 med manuell låda i 2,5 år och 12.000 mil.
Som flera har påpekat, är F10/F11 mer komfortkryssare än glad i kurvor, men vad det har med växellådan att göra vet jag inte..... jag vill nog mena, att automatlåda är mer värt för den som mest kör på vägar där det behöver växlas mycket, dvs på kurviga landsvägar och i stadstrafik. Om man som jag mest ligger och tuggar mil på motorväg och större 90/100-vägar, kan det kvitta.
De gånger jag lånat likadana bilar med automatlåda, har jag kunnat konstatera att automaten ger aningen högre förbrukning på långkörning i jämn fart (särskilt i motorvägsfart) - skillnaden är nånstans 5-10%.
Prestanda är tämligen identiska, men i praktiken känns automaten piggare, eftersom den alltid har "rätt" växel - automatlådan är helt suverän.

Anledningen att jag valde automat var helt och hållet ekonomisk - eftersom jag har förmånsbil och F10 hamnar precis på "basbeloppsgränsen", slår 20.000 extra för automatlådan hårt på både förmånsvärde och bruttolöneavdrag, och dessutom drar den ju aningen mer bränsle.

Jag tycker faktiskt 2-litersdieseln passar ganska bra ihop även med manuell låda. Motorn är råstark och växellådan lika trevlig som BMW-lådor brukar vara - bilen är helt enkelt trevlig och bekväm att köra oavsett växellåda!
jalawla
Hej allesammnans!
Ett stort tack till Er alla som kom goda tips och råd och som drlade med sig sin erfarenhet.

Du glömde länken till bilen ;)
aa.. Jag hitta den ;) Länk
Narvselius: För 520d Touring F11 innan LCI gäller följande:

Automat: ca 52917 st byggda = 78,42%
Manuell: ca 14559 st byggda = 21,58%

Det var lite jobb att hitta serierna, då automat har fyra och manuell har två. TSbil är en rätt tidig manuell, serien börjar med C307000 byggd 2/2009. Byggd hela 9 månader innan den första med automat.

Andelen automat för 525d, 530d och 535i är säkert högre.

jalawla: Gillar du den med manuell är det bara att slå till i och med att det är du som ska köra den. Personligen hade jag bara velat ha en F11 med riktigt mycket utrustning, men då blir det andra pengar nu när bilarna är så pass nya. Dock kommer du älska rattvärmen om du köper den här. Helt underbart att ha.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.