AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.269

Köpråd e91 325i -09

Sida 1 av 2
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tänkte eventuellt åka och kolla på en 325i i morgon. 6500mil. Två spekulanter till som har kollat på den idag och skall återkomma med besked i morgon.
Dynamic, comfort, advantage paketen, tyg/läder antracit och demonterbart drag (ej det infällbara) men monterat av BMW. Silver metallic. Sommar och vinterdäck c:a 1år Hankook ej rft på aludälgar men kantskav på nästan samtliga fälgar samt större skavmärke på ena backspegeln och liten buckla/dörruppslag på en bakskärmen.
En ägare.
Servad på mercedesverkstad sen ny.
162.000 (sänkt pris från 170)
Vad tror ni? Låter det som ett ok pris? Någon fara med att den inte är servad på BMW?
Enligt däcktester så är väl inte Hankooks dubbfria vinterdäck de bästa samt att jag gärna vill ha dubb. Går det att få mån vettig peng för dem tro?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Varför inte servad på BMW då det är fri service?
Jag köpte nyligen en relativt likvärdig bil när det gäller utrustning, har dock helskinn och 18" hjul. Min har gått ca 1500 mil mindre och har väl inga direkta skavanker, fullservad på BMW. Gav 10k mer för min bil.

På senaste servicen byttes alla tändspolar och nox-givaren kostnadsfritt på min bil så det kan helt klart vara en nackdel att den är servad på en mercaverkstad.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Krånglade din bil eller var det i förebyggande. Finns ju maskinskadeförsäkring på den. Skall ha fått all uppdateringar enligt säljaren. Han försökte först beställa en ny bil på BMW i Varberg men det tog sån tid och han tyckte väl inte att de var så tillmötesgående och köpte denna i Gbg istället. Därför ville han inte serva hos BMW i Varberg. Han visste inte att det var 3års fri service. Har servat den på en firma som heter Aronssons i Varberg.
Tror det är någon slags kampanj på tändspolarna, att nox-givaren ger upp är väl inte jätteovanligt vad jag förstått. Det märks nog egentligen inte om givaren är trasig men BMW såg väl det när dom servade bilen antar jag.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Om man servar den hos BMW nästa service, tror ni inte de byter tändspolar och NOX-givare om det är en kampanj på det då, pga att den inte är servad på BMW?
Finns det nån vits med blocket begförsäkring när man fortfarande har gällande maskinskadeförsäkring på bilen?
Nox-givaren är det ingen kampanj på, att den bytes kostnadsfritt på min bil beror troligen på att tillverkaren är skyldig att se till så att avgasreningen fungerar i fem år/åttatusen mil(?). Det skedde under förra ägarens tid så jag har inte full koll på detaljerna.

Ett sånt byte kostar ca 5000 kr hos BMW om man ska betala för det. Tändspolarna får du såklart bytta om det är kampanj på dom, om nu inte nuvarande ägare redan fått det gjort.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Då borde ju NOX-givaren täckas av maskinskadan också.
Kan säkert täckas av maskinförsäkringen om det skulle vara så. Sen kanske självrisken tar ut det hela...

Tycker personligen inte att du ska hoppa över bilen bara för att den är servad på fel ställe. Ville bara peka på att det kan finnas fördelar med BMW-service.

Hur som helst så är det sanslöst trevliga bilar och jag kan absolut rekommendera en sån. =)
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Var lite inne på en v70 d3 eller 2,4d för att slippa ora mig för alla dyra reparationer som man läst om och även av egen erfarenhet och provkörde en d3 i går men insåg att jag inte kommer att stå ut i en sån. Så har riktat in mig på en BMW med max 7-8000 mil så jag i alla fall har maskinskadeförsäkringen.
Det är framför allt väghållning och körglädje jag är ute efter men det får ju inte kosta skjortan. Var inne på en 325d också men svårt att hitta med få mil i den prisklassen.
Tacksam för alla synpunkter jag kan få, framförallt från de som äger/har ägt en 325i lci.
Ja V70 har verkligen ingenting att komma med när det gäller väghållning/körglädje jämfört med en E91. För att inte tala på dom dåliga fordstolarna som sitter i sista V70´n. Dom passar inte mig alls.
Konstigt att någon väljer att serva den på en Mercedes-verkstad - vem vill frivilligt betala 10kkr för service som egentligen är gratis? Enda anledning som jag kan se är att ägaren antingen bor långt ifrån en BMW verkstad eller att bilen inte såldes ny av BMW Sverige, dvs att den tagits in när den var relativt ny. Har du kollat på transportstyrelsens hemsida så den inte är import?

Sen finns det en merca-verkstad i Ystad (Ystad bilcenter) som (om jag inte misstar mig) även har BMW service.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Står 2 ägare , ej import på transportstyrelsen.
Verkstan heter Aronssons bil och är auktoriserad för MB.Länk
Det var en lagerbil hos BMW i Göteborg. Han säger att han inte visste att det var 3 års fri service förrän nu när jag frågade honom. Han är IT-ansvarig på Sparbanken.
Här är utrustningen, svensk instruktionsbok.

325I UL
Ausführung: Europa
Typschlüssel: UT71
E-Code: E91 (MUE)
Karosserie: touring
Lenkung: links
Türen: 5
Motor: N53 - 3,00l (160kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: manuell
Außenfarbe: Titansilber Metallic (354)
Innenraum: Polster Impuls M. Stoff/leder/anthr (FMAT)
Produktionsdatum: 28.01.2009
Werk: München

Code Serienausstattung Standard Equipment
S1CBA
CO2 Umfang CO2 package
S321A
Exterieurumfänge in Wagenfarbe Exterior parts in vehicle color
S4CGA
Interieurleisten "satin-silber" matt Interior strips, "satin-silber" matt
S520A
Nebelscheinwerfer Fog lights
S548A
Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer

Code Sonderausstattung Optional Equipment
S1CAA
Selektion COP relevanter Fahrzeuge Selection of COP relevant vehicles
S1CDA
Brake Energy Regeneration Brake Energy Regeneration
S249A
Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel
S255A
Sport-Lederlenkrad Airbag Sports leather steering wheel
S2KUA
BMW LM Rad V-Speiche 285 BMW LA wheel, V-spoke 285
S2PAA
Radschraubensicherung Lug bolt retainer
S386A
Dachreling Roof railing
S428A
Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S431A
Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip
S470A
Isofix-System Isofix-System
S481A
Sportsitz Sports seat
S493A
Ablagenpaket Storage compartment package
S494A
Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S4AEA
Armauflage vorn verschiebbar Armrest front, retractable
S502A
Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system
S507A
Park Distance Control hinten (PDC) Park Distance Control (PDC), rear
S521A
Regensensor Rain sensor
S522A
Xenon-Licht Xenon Light
S534A
Klimaautomatik Automatic air conditioning
S544A
Geschwindigkeitsregelung mit Bremsfunkt. Cruise control with brake function
S563A
Lichtpaket Light package
S5DCA
Kopfstützen im Fond klappbar Rear-seat headrests, folding
S663A
Radio BMW Professional Radio BMW Professional
S676A
HiFi Lautsprechersystem HiFi speaker system
S698A
Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD
S6FLA
USB-/Audio-Schnittstelle USB/Audio interface
S704A
M Sportfahrwerk M Sports suspension
P7RRA
Paket Dynamic Dynamic Package
P7RSA
Paket Comfort Package Comfort
S842A
Kaltland-Ausführung Cold-climate version
S850A
Zusätzl. Tankfüllung Export Additional Export tank filling
S853A
Sprachversion englisch Language version English
S863A
Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe
S885A
Bordliteratur schwedisch On-board vehicle literature Swedish
S8SPA
Steuerung COP Control unit COP

Verkar vara en fin bil med bra spec. Tycker även priset är rimligt. Hade helt klart kunna tänka mig något liknande om jag var ute efter en 325:a.

Det som drar ner är att bilen inte är servad på BMW, inget originaldrag, och de små defekterna du nämner.

Nästa gång bilen lämnas in på BMW byts tändspolar mm ut kostnadsfritt om det inte är gjort tidigare.

Jag har mycket goda erfarenheter av N53 och har upplevt helt problemfritt ägande med samtliga bilar. Har haft en E61 523i -08 N53 som hade gått 17' problemfria mil när jag sålde den. Samma sak gäller min E61 530i Xdrive -08, vilken har samma treliterssexa som 325i/525i i grunden.

Däremot fick Nox-sensorn bytas ut efter ca 15'mil på min mors 320i -08 N43. En begagnad kostade under 200kr och den lokala verkstaden bytte den på en kvart för några hundralappar. Att betala 5000kr för ett byte är helt orimligt. Därefter har den fö rullat ca 5' mil till med enbart vanlig service.

Har även haft en E91 325i N52 (före 2008) som jag inte kan tala riktigt lika varmt om. Oroväckande metalliska knackningar från motorn, och sporadisk kraftlöshet som jag aldrig fick någon rätsida på. Den drog även stora mängder bränsle och olja.

Om du ska välja en E91 med bensinmotor kan jag varmt rekommendera en med treliters N53 (2008 framåt). Visst är en diesel ett mer pragmatiskt val, men jag kan säga att jag betydligt hellre tar en tur i en 325:a, även om den drar betydligt mer :)

Om det är samma givare du menar så fick du nog köpa den begagnade av en snäll eller kanske okunning person. Bara givaren kostar runt 4000 kr på BMW.
Jag åsyftar som sagt Nox-givaren.

Om jag inte missminner mig så kostade en ny givare på BMW ca 3500kr, och över 5000kr med arbete. Detta var sommaren 2012.

Den köptes av en bildemontering med funktionsgaranti. Kostade totalt ca 800 kr inkl arbete och den fungerar utmärkt ca 5000 mil senare.

Ibland är det fördelaktigt att vidga sina vyer ;)
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det är väl just att den inte är servad på BMW som gör att jag tvekar lite och att jag tycker den såg lite onormalt sliten ut på skinnet på förarstolen för de få milen. Dock är den ju billigast på blocket just nu. Pratade med han precis och ingen av de andra har återkommit än. Dock höll han fast vid priset. Han skulle dock resa bort ett så vi skulle höras när han är tillbaka. Kanske lite prutläge då också om den inte blir såld till någon annan idag.
Ska ta och kontakta verkstan imorgon också så kanske man kan få fram lite mer info hur de är servad.
Tack igen!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Lite om avgasreningsgarrantin 5år/ 8000mil som sagt. Förutsatt att service är skött.
Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Besiktningsperiod är från 1/7- och bilen är uttagen 18/6 så innan nästa besiktning har avgasreningsgarrantin gått ut. Om det inte är tillverkningsdatum som gäller (januari).
Fb
22
Fblood
318D Touring -10
PEW, tycker du inte den är värd priset så ska du inte betala mer. Så enkelt är det.

Det med fri service låter jättekonstigt. Vem köper en ny BMW och INTE vet att den är fri första 3åren.

Personligen om jag tvekar över något så brukar jag stå över, vad det än gäller. Lyycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.