|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tack för frågan! Bilen står alltid i garage från +10- 20 grader. Avgaserna ser vita ut (puffas) när misständningen kommer. Kan det ge något? |
|
|
Tack för frågan. Bilen står alltid i garage +10-20 grader. Avgaserna ser vita ut (puffas ) när misständningen kommer. Kan det ge något? |
|
|
Motorlampan började lysa i veckan, samt EML och antisladd. I samband med felsökning av detta hittade jag en spricka i den nedre insugsbälgen. Nr 5 på denna bilden: Länk Det är omöjligt att se om man inte demonterar en massa delar innan och det tog nog ca en timme att nå fram dit. Trångt och jäkligt. Nu har jag bara lagat den provisoriskt med lite silvertape och stripes. Men tyckte att tomgången blev stabilare av det i alla fall. Ska nog beställa den bälgen och byta den snart men det kommer inte att bli roligt. |
|
|
Jag tänkte just svara i den här tråden att man får nog titta på fueltrimvärdena, vad händer när bilen går dåligt hur ser de ut. Nu har hittat en spricka och tätat den har du släckt lampan? Om inte så låt den vara tänd om du hittat ett fel så kommer den att släckas själv inom kort. Men det kan även vara så att något mer fel föreligger även fast lampan är släckt som sagt det ser man inte om man inte kikar på värdena. Men jag gissar grovt att du hittat felet, en spricka som expanderar / förminskar beroende på temperatur. Jag hade bytt båda bälgarna så fort som möjligt. |
|
|
Vet inte om jag skrev det tidigare, men kolla att #19 inte har ruttnat sönder. Länk Syns från sidan om du står vid förarsidans skräm och kollar under kortsidan av insuget som vätter mot torpedväggen, wiren du ser är gaswiren. Länk Min var sprucken på 5 ställen och föll av i handen. Länk |
|
|
C.Douglas, det går mycket lättare att byta insugsbälgen om man tar bort plastskyddet som sitter på högersidan bakom vänstra fjäderbenet (sitter till höger om huvudbromscylindern med bromsservot) - dra tätningslisten mot huven rakt upp och sedan sitter det två (har jag för mig) bajonettskruvar av plast som vrids ett kvarts varv eller så, därefter lyfter du "plastskyddet" rakt upp. Då får du helt plötsligt lite mer utrymme för händer och armar när du skall byta bälgen! Jag kom på detta när jag nästan var klar med bytet på min E46:a för några år sedan... Innan dess hade jag svurit i samma takt jag skrapade upp skinnet på både armar, knogar och fingrar, så att innertaket i garaget var sotfläckigt ovanför motorhuven. ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ha inte för stora förhoppningar bara. Jag har bytt nr 19 och kontrollerat nr 5 i samband med att jag rengjorde tomgångsventilen. Det blev en ny motor men problemet kvarstår just under uppvärmningsfasen. | |
| Jo men nu har han ju hittat en spricka i den lilla slangen, märkligt att jag inte tänkte på det tidigare då det är ett vanligt fel. | |
|
Tack för tipsen Delorian och Johan B. Sprickan var väldigt stor, syntes tydligt. Den satt i den lilla snorkeln som går till någon slags motor med en mindre slangklämma runt. Är det tomgångsmotorn som den ansluter till? Anledningen till att jag började rota var för att jag fick felkod på något med gasspjället. Så jag läste i en annan tråd att man kunde göra ren kontakterna till det vilket jag också gjorde. Släckte sedan alla felkoder men motorlampan lös fortfarande. Men nästa gång jag startade bilen så slutade även motorlampan lysa. Har kört lite mer sedan dess och allt verkar lugnt än så länge. Jag kommer nog att byta bälgen men får ser när jag hinner med det. |
|
| Hur släckte du felkoderna? | |
| Jag kör en ELM327 ODB2 via bluetooth till telefonen som jag kör Torque på. | |
|
Delorian, ursäkta om jag uttryckte mig olämpligt. Har nu kört bilen och läst av mina värden i realtid. Har tom filmat alltihopa med torque inklusive monitorer men vet inte riktigt hur jag ska få upp filmen på nätet samtidigt som man ser värden på skärmen. Hursomhelst, det som utmärkte sig kraftigt när kylvattnet kommer upp i 47 grader (förutom att varvtalen studsar) och efter ett par minuters körning var att jag hade oerhört låga short fuel trim värden på båda bankerna, -20 till -28 procent. Jag är inte så kunnig inom området så jag vore oerhört tacksam om någon som kan detta har möjlighet att förklara vad som händer? När kylvattnet går upp till 51 grader så är värden för SHFT 1 och bra igen. Bränslepump? Bränslefilter? |
|
| värden för SHFT 1 och 2 bra igen ska det stå. | |
| Vad visar värdena när det stabiliserats igen? | |
|
- 1,1 på shft 1 - 0,9 på shft 2 Men då är motorn fortfarande inte riktigt varm |
|
| Om det betyder något så ligger LT konstant på 5,5 och 3,9. | |
|
Länk Kör låg hastighet ttp://forumbilder.se/DBKM1/2014-01-31-12-58 Tomgång lite varmare motor |
|
|
Länk Under körning Länk Under tomgång |
|
|
Står motorn på kl 12? Din kylvätsketemperatur visar 76 grader och det tycker jag är lite lågt. |
|
| Ja det gör den. Men vad jag läst på utländska forum så står den på mitten inom ett ganska stort intervall. Men bilden visar ju också temp. Är ingen mekaniker så jag är ganska vilsen här. Motorn är i bilderna inte fullt varmkörd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.