|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ett litet mysko problem med min 328. Hade exakt samma problem med min förra 328a också, konstigt nog. Det hela började när det blev lite kallare ute och så var det med gamla 328an också, ungefär under 15 grader. När den är kall så går den jämnt på tomgång. Men när motorn börjar bli lite ljummen, då tempmätaren precis kommit över det blåa fältet, så tappar den varvtal, nästan så att den dör. Därefter höjs varvtalet lite högre än normalt varpå det återgår till normalt varvtal igen. Detta händer sedan några gånger innan den nått arbetstemperatur. När motorn kommer upp i arbetstemperatur så är tomgången normal igen. Någon som vet vad som kan vara orsaken? Varför just vid under en viss temperatur ute och vid en viss motortemperatur? | |
| Har exakt samma problem m54 525i 2002. Mkt störigt vid övergångsställe och trafikljus. Inga felkoder. Fin gång i övrigt. | |
| Ingen annan som känner igen sig? Verkar iofs vara ett stort mysterium även i utländska trådar om BMW. | |
| Jag fick tipset att byta en insugsbälg bälg på förra 328an vilket jag också gjorde men det gjorde ingen skillnad. Skall bli spännande och se vad som händer vid kallare temperaturer ute i vinter. Jag minns inte hur det var med förra 328an. Men kan vara så att det händer just vid en speciellt temperatur ute, mellan 10-15 grader. Vår och höst förkylning :D | |
| En del misstänker att vanosringar släpper igenom kall olja som får motorn att hicka medan varm olja tätar ringarna. Andra påstår att vevhusventilationen är täppt vid uppstart och ger dessa problem . Dock så finns några som provat byta båda sakerna utan symptomen förändras. Fler idéer? | |
|
Det har inget med någon temperaturgivare / kallstartsventil och insprutningen att göra då ? Tänkte mer i dom banorna att bilen (chokar) när den är kall och vid en viss temperatur släpper choken (när tempen är över blå fältet) Vet ej riktigt hur jag ska förklara mitt tänkande ..då bilen ej chokar som en med förgasare. |
|
| Rengjorde maf med crc air sensor cleaner och bytte slangen mellan vevhusventilationen till en ny isolerad variant. Märkbar förbättring men jag kan fortfarande provocera fram orolig tomgång om jag vid exakt rätt motortemp vrider hastigt på ratten. | |
|
Länk Länk Länk Guldstjärna till den som löser detta :) |
|
|
Han med mycket pendlande tomgång löste det genom att byta kamaxelgivare, har ni kollat felkoder finns det någon historisk felkod för den så är det det första jag skulle byta. Men det kan vara så enkelt att bilen drar tjuvluft eller får för lite bensin. Skaffa någon instrument som kan läsa fueltrimvärden då er man direkt om det aviker från korrekt blandningsförhållande. |
|
|
Inga felkoder som sagt. Fick en ide från ett utländskt forum om att lyftarna kanske geggade fast och att oljekanalerna har blivit smutsiga efter långa serviceintervaller, så jag hällde i en burk wynns hydralic lifter Care och har kört ca 30 mil. Ibland 5 min på 4500 varv. VILKEN OTROLIG SKILLNAD!!! Tomgång såväl kall som varm riktigt bra nu så jag så köra ytterligare 200 mil innan jag byter till ny olja. Väl värt 175 kr på lokala Mekonomen . |
|
| T.o.m. bättre bottenvrid. | |
|
Låter ju inte dumt. Men vad händer med skiten som sitter fast i kanalerna? Den lär ju blandas med oljan eller? Måste man inte byta olja efter några mil i så fall? Jag kan i alla fall säga att jag märkt stor skillnad nu när det har blivit kallare utomhus. Det räcker med runt 0 grader så är tomgången stabilare, men inte helt bra. Så jag är fortfarande inne på att något händer när temperaturen är runt 10 grader plus utomhus, eller i alla fall gör saker värre. |
|
|
Bytt olja nu. Motorn går riktigt bra men fortfarande orolig tomgång innan motorn blir varm. Verkligen ingen som har en idé? Ps.Har provat rycka sladden till vanos men tomgången är orolig ändå under tiden den värms upp. |
|
| Jag hade problem med orolig tomgång och var inne på att byta luftmassesensor osv. Till en kollega till mig hittade en liiiten spricka i en liten gumislang kopplad någonstans mot luftmassegivaren. reparationskostnad någonstans på 30 kronor. Eftersom det är en förhållandevis enkel och billig åtgärd som ordnade min oroliga tomgång vid kallväderlek / uppvärmingsfasen, kanske det kan vara värt att syna slangarna ordentligt. (Det är en tunn rackare som löper någonstans ovanför bälgen till luftmassemätaren till motorn… minnet är inte så bra här framför datorn) | |
|
Hmm, hämtade mat nere på stan nu och motorn var kall och borde ha snubblat på tomgången. Men det gjorde den inte. Stabil som tusan. Kan det vara så att jag nollat kamaxlarnas position när jag körde med bortkopplad vanos och de måste lära om? De kom också en felkod som jag raderade efter att jag kopplat tillbaka sladden. Hoppas nu det här håller i sig. |
|
| Yttertemperatur idag: -3,5 C. Något instabil tomgång, men bättre än vid +10 C. Hoppade ibland upp till ca 1000 varv men sedan ner till 700 igen. | |
| Sådär hade jag när det var en luftläcka på min E34 | |
| Min är bättre nu men inte helt bra. Delorian minns du var denna luftläcka var placerad? | |
|
Som sagt- kolla läck: Pröva att dra igång motorn och spraya startgas efter luftbälgen om du hör varvtalsskillnad är det läck. Eller kläm på slangarna och titta noga efter sprickor eller tom felaktigt monterad bälg. Lätt hänt om mekanikern haft för bråttom. Min spricka var löjligt liten men skapade intermitenta problemet... |
|
|
Provade enklaste formen av röktest igår med cigarrök in efter lmm. Inte en tillstymmelse till luftläcka. Men kanske inte är den mest optimala varianten. Har fått fylla på kylaren med 1.5 dl 2 ggr under hösten. Kan det vara så att sipprar någonstans under ett visst temperaturintervall som får tomgången ojämn? Vågar man prova denna i förebyggande syfte? Länk |
|
| Har du inte möjlighet att kallstarta bilen i ett varmgarage för att se om det blir skillnad under uppvärmningen? Ett varmt och torrt garage ska det vara. Och med stängda dörrar leda ut avgaserna med någon slang eller liknande. Har du kollat på hur avgaserna ser ut när "misständningen" kommer? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.