AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.250

Vad ska tomgång ligga på? (316 ti)

Sida 2 av 2
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack slangen.
Ok, hur dyr på BMW och är det lönt att köpa från Tyskland?
Vågar man köpa fabrikat FEBI-BILSTEIN? Hittat på Autoteilemann.de och kostar 20 euro. Eller är det bara över disk på BMW som gäller?

Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Frågade aldrig efter exakt summa, då det var bilfirman som stod för detta. Men jag tror vi diskuterade runt 200-250 SEK för delen. Glöm inte att få en packningsring med också!

Enklast att bara knalla in på BMW och beställa tycker jag i det är fallet.
Si
13
Siewert
E46 318ti Compact -04
VW Golf 2.0 TDI 4-mot. -10
Hade samma fundering som du med att beställa FEBI-spännaren på Autoteilemann men bestämde mig för att inte chansa. Originalet kostar trots allt runt 400:- hos BMW, så skillnaden är inte SÅ stor.
Stämmer att storleken är 27mm.
Ett tips som underlättade för mig när jag bytte är att använda ett spärrhandtag med ledad huvud.
Här finns bra guidning: Länk
(ursäkta att det inte är klickbar direktlänk, inte så haj på detta)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Slangen och Siewert,
Stort tack för svar i ämnet. Jag kommer plocka upp en sträckare från BMW i Solna imorrn. 390 spänn. Skulle tänka mig att Febi-Bilstein är underleverantören även till BMW, men att köpa den online för en 200'ing och sen frakt på en 100'ing, jag menar.. det är bara stolligt.

Siewert, extremt bra guide, tack!

Sista frågan: Nån som kan tipsa om ett _litet_ spärrskaft som får rum som man kan ställa in moment på? Det momentskaft jag har (för t.ex hjulbultar) är en sån stor rackare...

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De som klarar 65 Nm brukar inte vara så små (de brukar ha ett typiskt område på 20-100 Nm eller 20-200 Nm).

Min Kamasa 1/4" 3-25 Nm är någorlunda liten och kanske skulle fått plats - men har ju för litet moment.

På vissa ställen kan man helt enkelt inte få in en momentnyckel - än mindre använda den korrekt (man ska nå sitt moment i en långsam kontinuerlig rörelse vilket kräver lite mer utrymme). Så då har man fått gå lite mer på känn - altenativt låna Hasso's armbåge :-)
Ett förslag är att känna med en vanlig momentnyckel hur 65 Nm känns. Tag sedan ett lika långt verktyg och dra någorlunda likadant hårt. Mig veterligen är inte denna fastsättning något som är direkt momentkritisk.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Supertack för svar Slangen!
Misstänkte nästan det.
Jag har ganska bra "känsla i kroppen", det vet jag med mig, så jag ska nog klara detta på känn. Det handlar väl som vanligt om att dra åt "rimligt", och så är det bra med det.
Inte som tidigare beskrevs i denna tråd, folk som drar till knogarna vitnar. Det är inte kul...
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Då var det bytt. Det gick fint. :-)
Nu ser man verkligen att det skiljer mellan gamla och nya ----> Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.